Komunikaty PR

DANONE zredukuje emisję metanu o 30% do 2030 r.

2023-04-25  |  14:00

Grupa spółek DANONE – jako pierwsza firma w sektorze spożywczym – ogłosiła globalne zobowiązanie do redukcji emisji metanu. Jest ono częścią celów zawartych w dokumencie „Droga Pozytywnego Wpływu” – nowej strategii zrównoważonego rozwoju. Określa ono, że w ciągu najbliższych siedmiu lat firma zamierza ograniczyć o 30% emisję metanu, która wynika z procesu pozyskiwania świeżego mleka[1]. Nowa strategia DANONE, oprócz ambitnych celów klimatycznych, obejmuje m.in. zobowiązania w zakresie rozwoju praktyk rolnictwa regeneratywnego, ochrony zasobów wodnych, zapewnienia obiegu zamkniętego opakowań i ograniczania marnowania żywności.

Kwestie klimatyczne od lat zajmują wysokie miejsce na agendzie DANONE, ale teraz stają się częścią celów strategicznych organizacji. W kontekście obchodzonego 22 kwietnia Dnia Ziemi, którego ideą jest budowanie świadomości społecznej w kwestii ochrony środowiska i podejmowanie konkretnych działań w tym zakresie, nowe cele określone w „Drodze Pozytywnego Wpływu” zyskują szczególne znaczenie. Choć już teraz energia elektryczna we wszystkich 7 zakładach DANONE pozyskiwana jest ze źródeł odnawialnych, to firma właśnie postawiła sobie jeszcze bardziej ambitne cele na 2030 rok. DANONE ogłosił cele dekarbonizacji, które zostały naukowo zweryfikowane i zatwierdzone przez międzynarodową inicjatywę Science Based Targets (SBTi). Ustanowione przez firmę cele klimatyczne wpisują się w postanowienie Porozumienia Paryskiego, zakładające ograniczenie ocieplenia klimatu do poziomu 1,5°C w porównaniu z epoką preindustrialną.

Podnosimy poprzeczkę celów, jakie sobie stawiamy. Działania już zrealizowane, ale również  zobowiązania, które właśnie ogłosiliśmy to nasz realny wkład w walkę ze zmianami klimatu, poprzez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Zdrowie ludzi i równowaga planety stanowią wspólny ekosystem, w którym jeden element nie może funkcjonować bez drugiego. Każdy z nas ma tylko jedno zdrowie, żyjemy na jednej planecie, dlatego wywieranie pozytywnego wpływu na te dwa obszary postrzegamy jako strategiczną rolę grupy spółek DANONE. Wyrazem tego podejścia jest  wizja  One Planet. Onet Health, jaką konsekwentnie realizujemy  – mówi Paweł Piątek, Dyrektor Generalny grupy spółek DANONE w Polsce.

Pionierska obietnica

Dlaczego redukcja emisji metanu jest tak istotna? Przez pierwsze 20 lat po dotarciu do atmosfery metan jako gaz cieplarniany ma ponad 80 razy większą moc grzewczą niż dwutlenek węgla. Według IPCC[2], redukcja emisji metanu przyniesie natychmiastowe korzyści dla klimatu. Zaś DANONE to pierwszy producent żywności na świecie, który ogłosił takie zobowiązanie. Deklaracja obejmuje redukcję emisji metanu, wynikającą z pozyskiwania świeżego mleka, jakie jest składnikiem produktów mlecznych, oferowanych przez DANONE.

Redukcja emisji metanu jest integralną częścią naszego całościowego podejścia do wytwarzania żywności w sposób maksymalnie zrównoważony, co obejmuje wszystkie etapy łańcucha wartości. O jakość żywności i równowagę planety dbamy zanim wyrosną rośliny, stanowiące paszę dla krów, których mleko staje się składnikiem produktów mlecznych DANONE. Rozumiejąc, że wpływ naszych dostawców jest częścią naszego wpływu, kontynuujemy wspieranie współpracujących z nami gospodarstw mlecznych we wprowadzaniu praktyk rolnictwa regeneratywnego, co przynosi korzyści zarówno gospodarstwom, jak i planecie. Wspólnie z gospodarstwami i partnerami merytorycznymi, będziemy również rozwijać innowacyjne rozwiązania, a jednocześnie niezmiennie dbać o dobrostan zwierząt – wyjaśnia Marek Sumiła, Dyrektor Zarządzający Danone i Żywiec Zdrój.

Model regeneratywny

Inicjatywy, które przyczynią się do zapowiedzianej redukcji emisji metanu już są podejmowane, czego przykładem jest wprowadzanie praktyk rolnictwa regeneratywnego. Już teraz przeszło połowa mleka, jaka trafia do produktów DANONE wytwarzanych w Polsce, pochodzi z gospodarstw, w których obecne są takie praktyki. Aby rozwijać ten kierunek, DANONE przeprowadza u swoich dostawców specjalny audyt, który jest realną pomocą dla gospodarstw w identyfikacji stopnia wdrożenia praktyk regeneratywnych. Do końca 2023 takim audytem zostanie objętych 100% współpracujących z firmą gospodarstw mlecznych. Kolejnym działaniem jest program edukacyjny, kierowany do rolników. DANONE przeprowadzi też projekty pilotażowe – m.in. w pięciu gospodarstwach wprowadzone zostaną rozwiązania, związane z poprawą stanu gleby, co jest  realnym krokiem w drodze do neutralności klimatycznej tych gospodarstw. Firma włączyła się także w projekt „Mleczarstwo w dobie zmian klimatu”, koordynowany przez Związek Polskich Przetwórców Mlekaprojekt koncentruje się na potrzebach transformacji sektora mlecznego w kierunku rozwiązań przyszłości.   

W kierunku obiegu zamkniętego

DANONE przystąpił do Polskiego Paktu Plastikowego, wprowadzając rozwiązania, których celem jest zmiana obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych na polskim rynku opakowaniowym w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Jednocześnie firma cyklicznie wprowadza zmiany w rozwiązaniach opakowaniowych oraz podejmuje współpracę z innymi uczestnikami rynku na rzecz bardziej efektywnego systemu zbiórki i recyklingu opakowań.  W DANONE wdrożono zasady ekoprojektowania, co powoduje, że każde nowe opakowanie powstaje z myślą o zwiększeniu możliwości jego przyszłego recyklingu. Nieustanne minimalizowanie wpływu opakowań na środowisko obejmuje również: redukcję ich wagi, a tym samym ograniczenie zużycia materiałów, optymalizację wypełnienia przestrzeni transportowych, czy wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu. Firma podejmuje również pionierskie inicjatywy, czego przykładem może być zobowiązanie, ogłoszone pięć lat temu na szczycie klimatycznym ONZ COP 24 w Katowicach. Żywiec Zdrój, będący częścią grupy spółek DANONE, zobowiązał się wtedy, że w 2020 roku zapewni zbiórkę takiej ilości plastiku, jaką wprowadza na rynek w tym samym okresie. Obietnica została dotrzymana w 2020, jak również w 2021 i 2022. Żywiec Zdrój od lat zabiega o wprowadzenie w Polsce systemu depozytowego na opakowania napojowe, dążąc do tego by opakowania ponownie trafiały do obiegu, stając się wartościowym surowcem, który może zyskać drugie i kolejne życie.

Przeciwdziałanie marnowaniu

DANONE przeciwdziała emisji gazów cieplarnianych również poprzez konsekwentną walkę z marnowaniem żywności. Rozwiązania w tym zakresie wprowadzono na wszystkich etapach powstawania produktów. Zespół jednej z największych europejskich fabryk serków i jogurtów DANONE, zlokalizowanej w śląskim Bieruniu wdrożył setki usprawnień technologicznych, procesowych i operacyjnych, aby maksymalnie ograniczyć ilość pozostałości z procesu produkcyjnego. Zaś te resztki żywnościowe, których fabryka nie ma możliwości zagospodarować, dostają drugie życie – w myśl idei obiegu zamkniętego. Blisko 60 % surowców i półproduktów niemożliwych do zagospodarowania w procesach produkcji jest przetwarzana na paszę dla zwierząt. Pozostałe resztki żywnościowe, przekazywane są w 100% do recyklingu lub odzysku. Dzięki wprowadzonym usprawnieniom, żadna żywność z fabryki nie trafia na wysypisko.

Na wielu produktach zmieniono oznakowania dat z „należy spożyć do” na „najlepiej spożyć przed” oraz dodano oznaczenie „często dobre dłużej”. Ma to na celu zachęcenie konsumentów by użyli zmysłów do oceny produktu, zanim podejmą decyzję o jego ewentualnym wyrzuceniu, a poprzez to ograniczenie marnowania żywności w gospodarstwach domowych. Firma współpracuje także z Too Good To Go – poprzez aplikację, w symbolicznej cenie można zakupić pełnowartościowe produkty z krótką datą. DANONE angażuje się również we wsparcie Banków Żywności – w 2022 roku przekazano na ten cel produkty o łącznej wartości ok. 4 mln. zł.

Aktywności podejmowane przez grupę spółek DANONE na rzecz środowiska, społeczności lokalnych czy szerzenia wiedzy na temat zdrowych nawyków żywieniowych od lat przyczyniają się do poprawy kondycji zdrowotnej milionów Polaków, a także pozytywnie wpływają na stan środowiska. Nowa strategia – „Droga pozytywnego wpływu DANONE” to dowód, że ochrona zasobów planety ma dla firmy znaczenie fundamentalne.

 


[1] w stosunku do poziomu z roku 2020

[2] Intergovernmental Panel on Climate Change – międzyrządowy panel ds. zmian klimatu, będący częścią agendy ONZ

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc Biuro prasowe
2024-04-25 | 08:00

W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc

Razem po czystsze środowisko W czasie kampanii Kręci Nas Recykling – między 21 marca a 22 kwietnia, na terenie całego kraju zorganizowanych zostało ponad 70 akcji sprzątania
Ochrona środowiska Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
2024-04-22 | 15:00

Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]

Śmieci to zmora naszych czasów. Wróg, o tyle niebezpieczny, że za rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie po niemal całej planecie, a czas jego rozkładu jest zazwyczaj
Ochrona środowiska Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem Planeta kontra tworzywa sztuczne
2024-04-17 | 01:00

Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem "Planeta kontra tworzywa sztuczne"

22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi - święto ustanowione w 1970 roku, które ma na celu promowanie postaw proekologicznych i uświadamianie problemów ochrony środowiska. W tym roku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.