Komunikaty PR

Dekada na rzecz społecznej świadomości ekologicznej. 10-lecie Fundacji ProKarton

2021-07-15  |  14:00
Biuro prasowe

14 lipca 2021 to wyjątkowa data w kalendarzu Fundacji ProKarton. Właśnie tego dnia mija 10 lat, od kiedy rozpoczęła ona swoje działania na rzecz promocji selektywnej zbiórki i recyklingu opakowań, ze szczególnym uwzględnieniem kartonów do płynnej żywności. Mimo że wiele udało się już osiągnąć, potrzeba tego typu działań na polskim rynku nie znika. Nowa dekada przynosi również nowe wyzwania, na które Fundacja ProKarton będzie odpowiadać w kolejnych latach.

Fundacja ProKarton została założona z inicjatywy trzech producentów kartonów do płynnej żywności: Tetra Pak, SIG Combibloc i Elopak. Jej zadaniem od początku istnienia było podnoszenie społecznej świadomości ekologicznej oraz promocja nowoczesnych rozwiązań opakowaniowych, odpowiadających na wyzwania współczesności, jakimi są kartony do płynnej żywności. Fundacja brała też czynny udział w pracach przy tworzeniu ram prawnych i organizacyjnych dla systemu gospodarki odpadami. Wspierała i wspiera także biznes, instytucje publiczne i sektor organizacji pozarządowych w budowaniu w Polsce gospodarki o obiegu zamkniętym.

Ostatnie 10 lat przyniosło znaczne zmiany w zakresie segregacji i recyklingu kartonowych opakowań do mleka czy soków. Od 2014 ich recykling realizowany jest w ramach stworzonych do tego celu Porozumień. W 2017 roku rozpoczął działanie Jednolity System Segregacji Odpadów, z czym wiąże
się ogólnopolski obowiązek wyrzucania kartonów do płynnej żywności do żółtego pojemnika przeznaczonego na metale, tworzywa sztuczne i właśnie odpady wielomateriałowe. Przez cały ten czas niezmiennie
edukujemy na temat zasad selektywnej zbiórki. Zeszłoroczne badanie przygotowane na zlecenie Fundacji ProKarton pokazało, już ponad połowa Polaków wie, do którego pojemnika należy wyrzucać zużyte kartony po płynnej żywności. – komentuje Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

Wyniki osiągnięte w badaniu były możliwe m.in. dzięki działaniom edukacyjnym i informacyjnym prowadzonym przez tzw. trzeci sektor. W przypadku Fundacji możemy do nich zaliczyć ekologiczne lekcje dla uczniów Zielona Szkoła Pana Kartona, udział w stołecznych Eko Piknikach, filmy edukacyjne realizowane dla TVP czy cyklicznie przygotowywane materiały do mediów. Wszystkie te aktywności pozwalały na stały dialog z konsumentami i przekazanie im najważniejszych, klarownych informacji dotyczących korzyści płynących z selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów, a także wprowadzania w życie zasad Gospodarki o obiegu zamkniętym (Circular Economy). Kartony do płynnej żywności wpisują się w założenia GOZ na każdym etapie życia i są wykonane w przeważającej mierze z papieru, surowca w pełni odnawialnego. Ich prostopadłościenny kształt gwarantuje wydajne wykorzystanie przestrzeni magazynowej, transportowej i sklepowej. Właściwości kartonów do płynnej żywności pozwalają także na minimalizowanie zużycie energii.

Dzięki poprawnej selektywnej zbiórce i późniejszemu recyklingowi możliwe jest odzyskanie cennych surowców, które wracają do obiegu i zostają ponownie wykorzystane. Aby było to możliwe, konieczne jest upowszechnienie wiedzy na temat poprawnej segregacji. Działania prowadzone przez Fundację ProKarton, zarówno w trakcie eventów, w mediach tradycyjnych, jak i w mediach społecznościowych sprawiają, że wiedza ta jest coraz bardziej powszechna. Pragniemy kontynuować te działania, aby dotrzeć do coraz większej liczby Polaków i Polek i promować rozwiązania oraz zachowania zgodne z założeniami gospodarki obiegu zamkniętego. – komentuje Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

Ramy działalności Fundacji w kolejnych latach wyznacza ogłoszona w marcu tego roku przez branżę kartonów do płynnej żywności Mapa drogowa, w której producenci zobowiązują się do podjęcia działań na wszystkich etapach łańcucha wartości, od odpowiedzialnego pozyskiwania surowców po recykling. Ich zamierzeniem jest między innymi osiągnięcie recyklingu kartonów na poziomie 70% oraz obniżenie śladu węglowego, mając na uwadze dążenie do utrzymania globalnego ocieplenia na poziomie1,5 stopnia Celsjusza. Celem branży do 2030 roku jest dostarczenie najbardziej zrównoważonego opakowania dla wymagającej żywności płynnej, czemu towarzyszyć będą kampanie informacyjne i edukacyjne Fundacji ProKarton.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia
Ochrona środowiska Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
2025-05-22 | 13:30

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny (PSK) oraz Canpack Recycling podpisały list intencyjny, rozpoczynając strategiczną współpracę na rzecz budowy nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.