Komunikaty PR

Lidl realizuje strategię wspierania bioróżnorodności, sadzi łąki kwietne

2022-07-07  |  08:00

Dwa lata temu Lidl – jako pierwsza sieć handlowa w Polsce – podjął się zakładania łąk kwietnych na obszarach graniczących ze swoimi sklepami i centrami dystrybucji. W ten sposób firma wyraża troskę o bioróżnorodność i klimat, wspierając owady zapylające, których możliwy brak stanowi zagrożenie dla ilości i jakości pożywienia, a ostatecznie – globalnego łańcucha dostaw i stanu branży spożywczej. Docelowo firma planuje zasiać łąki na powierzchni ok. 114 tys. m2. Ostatnia z nich, największa – przy Centrum Dystrybucyjnym Lidl w Dobroszycach – ma prawie 80 tys. m2.

Wraz z nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych i rosnącym zanieczyszczeniem powietrza, gleby oraz wód, zagrożona została różnorodność biologiczna. Jest to jedno z pięciu najpoważniejszych ryzyk dekady, wymienionych w raporcie World Economic Forum (WEF)[1]. Nie bez powodu. W ciągu ostatnich czterdziestu lat światowe populacje dzikiej fauny i flory zmniejszyły się o średnio 68 proc.[2], przy czym milion gatunków roślin i zwierząt jest zagrożonych wyginięciem w ciągu następnych dziesięcioleci. Wśród nich ponad 40 proc. gatunków owadów, łącznie z tymi najbardziej pożytecznymi dla branży spożywczej: pszczołami, ćmami, motylami i chrząszczami.

Są to tzw. owady zapylające (zapylacze), których potencjalny brak oznaczałby poważne zagrożenie dla ilości i jakości pożywienia – przede wszystkim wymusiłby odejście od upraw bogatych w substancje odżywcze, takich jak orzechy, warzywa czy owoce – co zaburzyłoby cały globalny łańcuch dostaw i przełożyło się na stan branży spożywczej.

 


W walce o bioróżnorodność

Z problemu spadającej liczby i różnorodności owadów w Unii Europejskiej zdaje sobie sprawę sieć handlowa Lidl Polska, która jako pierwsza w kraju podjęła się zakładania łąk kwietnych na obszarach wokół swoich sklepów i centrów dystrybucji. W ten sposób, we wcześniejszych latach, powstały już łąki pełne miododajnych kwiatów w: Lublinie, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim, Warszawie, Swarzędzu, Tczewie i we Wrocławiu.

Pod koniec czerwca firma zasiała kolejną łąkę – tym razem przy swoim Centrum Dystrybucyjnym w Dobroszycach pod Wrocławiem – obejmującą ogromny obszar prawie 80 tys. m2. To największa z dotychczasowych łąk sieci.

- Słabnąca bioróżnorodność to ogromny problem sektora rolniczego jak i całego współczesnego świata, dlatego naszym celem jest tworzenie łąk kwietnych. Większość sklepów średnio- i wielkopowierzchniowych ma w swojej okolicy nieużytkowane tereny, które obecnie stoją puste lub porasta je trawa. Tymczasem, jak pokazują badania, sadzenie łąk kwietnych niesie ogromne korzyści: to bardzo praktyczna, ekologiczna i potrzebna praktyka. Wiemy, że możemy być inspiracją dla innych podmiotów komercyjnych w tworzeniu proekologicznych inicjatyw – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR w sieci Lidl Polska.

 


Piękne, ale przede wszystkim pożyteczne

Pracownicy Lidla wierzą, że odpowiedzialna firma może więcej, dlatego zrównoważony rozwój stanowi integralną część strategii firmy. Wśród priorytetów sieci znajdują się: redukcja emisji operacyjnych Scope 1 i 2 o 80 proc. (w porównaniu z 2019 r.), ochrona zasobów (w tym przyjęcie polityki wodnej) oraz prowadzenie gospodarki obiegu zamkniętego. Firma realizuje m.in. strategią „REset Plastic”, celem której jest zmniejszenie do ok. 20 proc. zużycia plastiku w opakowaniach marek własnych i przystosowanie ich do maksymalnego recyklingu do 2025 r.

Działania firmy skupiają się również na trosce o bioróżnorodność. Poprzez zakładanie łąk kwietnych, będących miejscem do życia dla setek gatunków roślin i zwierząt, Lidl ma nadzieję zapewnić bezcennym zapylaczom pożywne pyłki i nektar oraz schronienie zimą.

Korzyści przemawiających za sadzeniem łąk kwietnych jest jednak znacznie więcej: wchłaniają one więcej wody niż tradycyjne trawniki, co skutkuje mniejszą potrzebą podlewania i lepszym jej magazynowaniem podczas suszy, nie potrzebują nawozów i innych środków chemicznych, naturalnie pochłaniają pyły i obniżają temperaturę powietrza, a także nie wymagają częstego koszenia, a więc ich utrzymanie nie powoduje zużycia paliw kopalnych.

W nadchodzących latach podobnych łąk w okolicy sklepów Lidl w Polsce powstanie jeszcze więcej – mają one zajmować obszar ok. 114 000 m2, równy ponad 437 kortom tenisowym. Ku uciesze klimatu i oczu klientów.


Sadzenie łąk kwietnych w Polsce to część ambitnej strategii CSR firmy na lata 2020-2025, w ramach której Lidl podejmuje działania w zakresie poszanowania bioróżnorodności, ochrony klimatu oraz zasobów. Więcej informacji dot. działań Lidl Polska znajduje się na oficjalnych stronach firmy: lidl.pl/strategia-csr, kimjestesmy.lidl.pl.

 


[1] World Economic Forum (WEF), The Global Risks Report 2021, https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2021

[2] World Wildlife Fund, Living Planet Report 2020, https://www.wwf.org.uk/living-planet-report

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol Biuro prasowe
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia
Ochrona środowiska Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
2025-05-22 | 13:30

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny (PSK) oraz Canpack Recycling podpisały list intencyjny, rozpoczynając strategiczną współpracę na rzecz budowy nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu
Ochrona środowiska Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.