Lidl realizuje strategię wspierania bioróżnorodności, sadzi łąki kwietne
Dwa lata temu Lidl – jako pierwsza sieć handlowa w Polsce – podjął się zakładania łąk kwietnych na obszarach graniczących ze swoimi sklepami i centrami dystrybucji. W ten sposób firma wyraża troskę o bioróżnorodność i klimat, wspierając owady zapylające, których możliwy brak stanowi zagrożenie dla ilości i jakości pożywienia, a ostatecznie – globalnego łańcucha dostaw i stanu branży spożywczej. Docelowo firma planuje zasiać łąki na powierzchni ok. 114 tys. m2. Ostatnia z nich, największa – przy Centrum Dystrybucyjnym Lidl w Dobroszycach – ma prawie 80 tys. m2.
Wraz z nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych i rosnącym zanieczyszczeniem powietrza, gleby oraz wód, zagrożona została różnorodność biologiczna. Jest to jedno z pięciu najpoważniejszych ryzyk dekady, wymienionych w raporcie World Economic Forum (WEF)[1]. Nie bez powodu. W ciągu ostatnich czterdziestu lat światowe populacje dzikiej fauny i flory zmniejszyły się o średnio 68 proc.[2], przy czym milion gatunków roślin i zwierząt jest zagrożonych wyginięciem w ciągu następnych dziesięcioleci. Wśród nich ponad 40 proc. gatunków owadów, łącznie z tymi najbardziej pożytecznymi dla branży spożywczej: pszczołami, ćmami, motylami i chrząszczami.
Są to tzw. owady zapylające (zapylacze), których potencjalny brak oznaczałby poważne zagrożenie dla ilości i jakości pożywienia – przede wszystkim wymusiłby odejście od upraw bogatych w substancje odżywcze, takich jak orzechy, warzywa czy owoce – co zaburzyłoby cały globalny łańcuch dostaw i przełożyło się na stan branży spożywczej.
W walce o bioróżnorodność
Z problemu spadającej liczby i różnorodności owadów w Unii Europejskiej zdaje sobie sprawę sieć handlowa Lidl Polska, która jako pierwsza w kraju podjęła się zakładania łąk kwietnych na obszarach wokół swoich sklepów i centrów dystrybucji. W ten sposób, we wcześniejszych latach, powstały już łąki pełne miododajnych kwiatów w: Lublinie, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim, Warszawie, Swarzędzu, Tczewie i we Wrocławiu.
Pod koniec czerwca firma zasiała kolejną łąkę – tym razem przy swoim Centrum Dystrybucyjnym w Dobroszycach pod Wrocławiem – obejmującą ogromny obszar prawie 80 tys. m2. To największa z dotychczasowych łąk sieci.
- Słabnąca bioróżnorodność to ogromny problem sektora rolniczego jak i całego współczesnego świata, dlatego naszym celem jest tworzenie łąk kwietnych. Większość sklepów średnio- i wielkopowierzchniowych ma w swojej okolicy nieużytkowane tereny, które obecnie stoją puste lub porasta je trawa. Tymczasem, jak pokazują badania, sadzenie łąk kwietnych niesie ogromne korzyści: to bardzo praktyczna, ekologiczna i potrzebna praktyka. Wiemy, że możemy być inspiracją dla innych podmiotów komercyjnych w tworzeniu proekologicznych inicjatyw – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR w sieci Lidl Polska.
Piękne, ale przede wszystkim pożyteczne
Pracownicy Lidla wierzą, że odpowiedzialna firma może więcej, dlatego zrównoważony rozwój stanowi integralną część strategii firmy. Wśród priorytetów sieci znajdują się: redukcja emisji operacyjnych Scope 1 i 2 o 80 proc. (w porównaniu z 2019 r.), ochrona zasobów (w tym przyjęcie polityki wodnej) oraz prowadzenie gospodarki obiegu zamkniętego. Firma realizuje m.in. strategią „REset Plastic”, celem której jest zmniejszenie do ok. 20 proc. zużycia plastiku w opakowaniach marek własnych i przystosowanie ich do maksymalnego recyklingu do 2025 r.
Działania firmy skupiają się również na trosce o bioróżnorodność. Poprzez zakładanie łąk kwietnych, będących miejscem do życia dla setek gatunków roślin i zwierząt, Lidl ma nadzieję zapewnić bezcennym zapylaczom pożywne pyłki i nektar oraz schronienie zimą.
Korzyści przemawiających za sadzeniem łąk kwietnych jest jednak znacznie więcej: wchłaniają one więcej wody niż tradycyjne trawniki, co skutkuje mniejszą potrzebą podlewania i lepszym jej magazynowaniem podczas suszy, nie potrzebują nawozów i innych środków chemicznych, naturalnie pochłaniają pyły i obniżają temperaturę powietrza, a także nie wymagają częstego koszenia, a więc ich utrzymanie nie powoduje zużycia paliw kopalnych.
W nadchodzących latach podobnych łąk w okolicy sklepów Lidl w Polsce powstanie jeszcze więcej – mają one zajmować obszar ok. 114 000 m2, równy ponad 437 kortom tenisowym. Ku uciesze klimatu i oczu klientów.
Sadzenie łąk kwietnych w Polsce to część ambitnej strategii CSR firmy na lata 2020-2025, w ramach której Lidl podejmuje działania w zakresie poszanowania bioróżnorodności, ochrony klimatu oraz zasobów. Więcej informacji dot. działań Lidl Polska znajduje się na oficjalnych stronach firmy: lidl.pl/strategia-csr, kimjestesmy.lidl.pl.
[1] World Economic Forum (WEF), The Global Risks Report 2021, https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2021
[2] World Wildlife Fund, Living Planet Report 2020, https://www.wwf.org.uk/living-planet-report

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Klątwa jednorazowego plastiku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.