Komunikaty PR

Lidl realizuje strategię wspierania bioróżnorodności, sadzi łąki kwietne

2022-07-07  |  08:00

Dwa lata temu Lidl – jako pierwsza sieć handlowa w Polsce – podjął się zakładania łąk kwietnych na obszarach graniczących ze swoimi sklepami i centrami dystrybucji. W ten sposób firma wyraża troskę o bioróżnorodność i klimat, wspierając owady zapylające, których możliwy brak stanowi zagrożenie dla ilości i jakości pożywienia, a ostatecznie – globalnego łańcucha dostaw i stanu branży spożywczej. Docelowo firma planuje zasiać łąki na powierzchni ok. 114 tys. m2. Ostatnia z nich, największa – przy Centrum Dystrybucyjnym Lidl w Dobroszycach – ma prawie 80 tys. m2.

Wraz z nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych i rosnącym zanieczyszczeniem powietrza, gleby oraz wód, zagrożona została różnorodność biologiczna. Jest to jedno z pięciu najpoważniejszych ryzyk dekady, wymienionych w raporcie World Economic Forum (WEF)[1]. Nie bez powodu. W ciągu ostatnich czterdziestu lat światowe populacje dzikiej fauny i flory zmniejszyły się o średnio 68 proc.[2], przy czym milion gatunków roślin i zwierząt jest zagrożonych wyginięciem w ciągu następnych dziesięcioleci. Wśród nich ponad 40 proc. gatunków owadów, łącznie z tymi najbardziej pożytecznymi dla branży spożywczej: pszczołami, ćmami, motylami i chrząszczami.

Są to tzw. owady zapylające (zapylacze), których potencjalny brak oznaczałby poważne zagrożenie dla ilości i jakości pożywienia – przede wszystkim wymusiłby odejście od upraw bogatych w substancje odżywcze, takich jak orzechy, warzywa czy owoce – co zaburzyłoby cały globalny łańcuch dostaw i przełożyło się na stan branży spożywczej.

 


W walce o bioróżnorodność

Z problemu spadającej liczby i różnorodności owadów w Unii Europejskiej zdaje sobie sprawę sieć handlowa Lidl Polska, która jako pierwsza w kraju podjęła się zakładania łąk kwietnych na obszarach wokół swoich sklepów i centrów dystrybucji. W ten sposób, we wcześniejszych latach, powstały już łąki pełne miododajnych kwiatów w: Lublinie, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim, Warszawie, Swarzędzu, Tczewie i we Wrocławiu.

Pod koniec czerwca firma zasiała kolejną łąkę – tym razem przy swoim Centrum Dystrybucyjnym w Dobroszycach pod Wrocławiem – obejmującą ogromny obszar prawie 80 tys. m2. To największa z dotychczasowych łąk sieci.

- Słabnąca bioróżnorodność to ogromny problem sektora rolniczego jak i całego współczesnego świata, dlatego naszym celem jest tworzenie łąk kwietnych. Większość sklepów średnio- i wielkopowierzchniowych ma w swojej okolicy nieużytkowane tereny, które obecnie stoją puste lub porasta je trawa. Tymczasem, jak pokazują badania, sadzenie łąk kwietnych niesie ogromne korzyści: to bardzo praktyczna, ekologiczna i potrzebna praktyka. Wiemy, że możemy być inspiracją dla innych podmiotów komercyjnych w tworzeniu proekologicznych inicjatyw – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR w sieci Lidl Polska.

 


Piękne, ale przede wszystkim pożyteczne

Pracownicy Lidla wierzą, że odpowiedzialna firma może więcej, dlatego zrównoważony rozwój stanowi integralną część strategii firmy. Wśród priorytetów sieci znajdują się: redukcja emisji operacyjnych Scope 1 i 2 o 80 proc. (w porównaniu z 2019 r.), ochrona zasobów (w tym przyjęcie polityki wodnej) oraz prowadzenie gospodarki obiegu zamkniętego. Firma realizuje m.in. strategią „REset Plastic”, celem której jest zmniejszenie do ok. 20 proc. zużycia plastiku w opakowaniach marek własnych i przystosowanie ich do maksymalnego recyklingu do 2025 r.

Działania firmy skupiają się również na trosce o bioróżnorodność. Poprzez zakładanie łąk kwietnych, będących miejscem do życia dla setek gatunków roślin i zwierząt, Lidl ma nadzieję zapewnić bezcennym zapylaczom pożywne pyłki i nektar oraz schronienie zimą.

Korzyści przemawiających za sadzeniem łąk kwietnych jest jednak znacznie więcej: wchłaniają one więcej wody niż tradycyjne trawniki, co skutkuje mniejszą potrzebą podlewania i lepszym jej magazynowaniem podczas suszy, nie potrzebują nawozów i innych środków chemicznych, naturalnie pochłaniają pyły i obniżają temperaturę powietrza, a także nie wymagają częstego koszenia, a więc ich utrzymanie nie powoduje zużycia paliw kopalnych.

W nadchodzących latach podobnych łąk w okolicy sklepów Lidl w Polsce powstanie jeszcze więcej – mają one zajmować obszar ok. 114 000 m2, równy ponad 437 kortom tenisowym. Ku uciesze klimatu i oczu klientów.


Sadzenie łąk kwietnych w Polsce to część ambitnej strategii CSR firmy na lata 2020-2025, w ramach której Lidl podejmuje działania w zakresie poszanowania bioróżnorodności, ochrony klimatu oraz zasobów. Więcej informacji dot. działań Lidl Polska znajduje się na oficjalnych stronach firmy: lidl.pl/strategia-csr, kimjestesmy.lidl.pl.

 


[1] World Economic Forum (WEF), The Global Risks Report 2021, https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2021

[2] World Wildlife Fund, Living Planet Report 2020, https://www.wwf.org.uk/living-planet-report

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia
Ochrona środowiska Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
2025-05-22 | 13:30

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny (PSK) oraz Canpack Recycling podpisały list intencyjny, rozpoczynając strategiczną współpracę na rzecz budowy nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.