Miejska pasieka na dachu poznańskiej siedziby Żabki
Znajdziemy je w najbardziej zatłoczonych metropoliach świata. Stoją na wielu budynkach w centrach miast, np. na dachach londyńskiej Giełdy Papierów Wartościowych, paryskiej Opery Garnier czy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Niedawno miejska pasieka stanęła także na dachu biurowca przy ul. Stanisława Matyi 8 w Poznaniu, będącego siedzibą Żabki. Pod koniec sierpnia br. „żabkowe” ule zostały zasiedlone, pszczoły znoszą już do nich pyłek kwiatowy. Ta składająca się z 12 uli miejska pasieka jest największą w okolicy. Dbając o pszczoły, Żabka wspiera rozwój roślinności pochłaniającej CO₂ i poprawia jakość życia mieszkańców.
W „żabkowych” ulach zamieszkuje 12 pszczelich rodzin, liczących w sumie około 600 tys. pszczół. Są to pszczoły miodne, nieagresywne. Opiekuje się nimi firma Pszczelarium od lat z zamiłowaniem prowadząca wiele podobnych pasiek miejskich. Według szacunków, w przyszłym roku z każdego „żabkoula” powinno powstać ok. 20 kg miodu.
Niedawno znajdujące się na dachu budynku przy ul. Matyi domki dla pszczół zostały zabezpieczone na okres zimowy. Dodatkowo na dachu zasadzono rośliny przyjazne owadom – w okolicy uli stanęły donice z wrzosami.
Przyrodnicy alarmują, że owady wymierają osiem razy szybciej niż ssaki, ptaki i gady. Są wśród nich owady zapylające, podtrzymujące znaczną część produkcji żywności i wiele delikatnych ekosystemów. Naukowcy szacują, że jeśli wymrą pszczoły, to cztery lata później wyginą także ludzie. Miejskie pasieki mogą więc uratować populację tych niezwykle pożytecznych owadów. Co więcej, miejskie pszczoły dają nawet dwa razy więcej miodu, niż te żyjące na wsi. Dlaczego? Bo w miejskich parkach, ogrodach botanicznych, ogródkach czy na balkonach sadzi się wiele zróżnicowanych miododajnych roślin. Do tego w miastach nie stosuje się pestycydów, a temperatury są wyższe, co sprzyja rozwojowi i zimowaniu pszczół.
________________________
Żabka Polska Sp. z o.o. jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience liczącej ponad 7500 placówek prowadzonych przez ponad 6000 franczyzobiorców pod marką Żabka. Na przestrzeni dwudziestu lat działalności na polskim rynku, Spółka zdobyła pozycję lidera segmentu sprzedaży convenience. Nasze sklepy są odwiedzane codziennie przez ponad 2,5 miliona klientów, a 12 milionów konsumentów mieszka nie dalej, niż 300 m od najbliższej Żabki. W ramach strategii odpowiedzialności Żabka podjęła się zobowiązań w zakresie dobrego żywienia, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, różnorodności i włączającej kultury organizacyjnej, ładu korporacyjnego oraz dekarbonizacji i cyrkularności. Więcej informacji o spółce Żabka Polska na: www.zabka.pl. Link do Raportu Odpowiedzialności za rok 2020: https://raportodpowiedzialnosci.zabka.pl/
________________________
Kontakt dla mediów:
Biuro Prasowe Żabka Polska
e-mail: biuro.prasowe@zabka.pl
tel. +48 514 877 509

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.