Komunikaty PR

Nowa zielona rzeczywistość: trendy na 2024

2023-12-08  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP ( 0.03 MB )

Globalny rynek potrzebuje zmian. Dotychczasowe podejście do zrównoważonego rozwoju, będące konsekwencją strategii sprzedaży czy zmian w prawie, już nie wystarcza. Konsumenci potrzebują marek, którym mogą zaufać, z których działaniami się utożsamiają i tych, które przejmują inicjatywę.

Zwrot w stronę relacji, budowanie zaufania i szukanie nowych perspektyw, a wszystko to w szeroko pojętym kontekście zmian klimatycznych – to najważniejsze trendy konsumenckie na zbliżający się rok 2024, wyróżnione przez coroczny raport Mintela[1]. Global Consumer Trends Report to podsumowanie oparte na obserwacji kluczowych czynników rozwoju globalnych tendencji oraz badaniach konsumenckich, prowadzonych na całym świecie. Rok do roku stanowi wiarygodną prognozę trendów nie tylko wpływających na rynek, ale i kształtujących globalne zmiany.

Kierunek: autentyczność

Podczas gdy świat, po raz kolejny, staje twarzą w twarz z kryzysem klimatycznym, konsumenci oczekują realnych działań. Marki i firmy, chcąc nadążyć za zmianami, muszą zadbać o swoja przejrzystość i wsłuchać w potrzeby konsumentów – a ci nie boją się zadawać trudnych pytań. Jak wynika z raportu Mintela, aż 52% niemieckich badanych przyznaje, że nie ufa firmom w ich szczerość w temacie wpływu na środowisko. Podobnie sytuacja wygląda w Stanach Zjednoczonych – tam, aż 60% konsumentów uważa, że wiele firm tylko sprawia wrażenie zrównoważonych. Klienci coraz lepiej rozumieją idee zrównoważonego rozwoju, a co za tym idzie – częściej zwracają uwagę na to, w jaki sposób są one realizowane przez marki, po których produkty i usługi sięgają.

Zrównoważony rozwój nie może już być tylko  chwytliwym marketingowym  hasłem, ale powinien  być postrzegany jako istotny element funkcjonowania firm. – Konsumenci potrzebują większej transparentności, otwartego komunikowania praktyk i wykazywania mierzalnego wpływu. Komunikacja musi iść w parze z realną realizacją działań, czego przykładem może być  wprowadzanie w życie strategii ESG  – mówi Sylwester Beekhoven, Business Manager programu Game4Planet. Od 2024 roku, obowiązek raportowania ESG obejmie ponad 3,5 tysięcy, a docelowo – w przyszłości, wszystkich polskich przedsiębiorców. ESG, czyli environmental, social and corporate governance, to działania na rzecz środowiska, społeczeństwa i te związane z ładem korporacyjnym, razem stanowiące realne kryterium oceny zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw.

Minimum to za mało

Brak zaufania to tylko jedna strona medalu. Klienci coraz bardziej zdają sobie sprawę, że bierna postawa wobec kryzysu klimatycznego nie wystarcza, by sprostać wyzwaniom środowiskowym. Przede wszystkim: konsumenci są coraz bardziej świadomi. Chcą, żeby marki poszły o krok dalej i działały z wyprzedzeniem, a nie tylko postępowały według wskazań. Dobrze poinformowanym klientom, nie wystarczy już podążanie za wskazówkami oraz czekanie na gotowe przepisy regulacyjne i zmiany prawa. Firmy stają przed koniecznością regularnego analizowania swoich działań, a tym samym wykazynia, że osiągają znaczący i, co najważniejsze – mierzalny postęp w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Przesuwać granice tam, gdzie jest to możliwe i potrzebne. A to robi miejsce innowacjom.

Nowe perspektywy

Wspieranie konsumentów, pokazywanie im przykładów, łączenie ich i ułatwianie podejmowania ekologicznych działań, a w końcu – edukowanie na temat złożonych problemów związanych z ochroną środowiska – to drogowskazy, za którymi powinny podążać odpowiedzialne firmy. Konsumenci oczekują, że to marki staną na wysokości zadania i pomogą im w podjęciu bardziej zrównoważonych decyzji. Firmy muszą przemodelować swoje działania tak, aby nie ograniczać się jedynie do redukcji własnego wpływu środowiskowego, ale aktywnie przyczyniać się do odbudowy środowiska. Taka postawa sprawia, że problem zmian klimatycznych staje się mniej przytłaczający i bardziej atrakcyjny dla klientów.

Jednym z kierunków takich działań może być zachęcanie do podejmowania wspólnych inicjatyw. Przykładem jest Game4Planet – ogólnopolski program, którego celem jest edukowanie konsumentów i promowanie odpowiedzialnego podejścia do mody oraz świadoma walka o zrównoważony świat. – W ramach tej inicjatywy realizujemy idee gospodarki obiegu zamkniętego. Zachęcamy konsumentów do przeglądania swoich szaf i dawania ubraniom szansy na przyszłość w innych rękach. Zebrane w ramach programu Game4Planet ubrania trafiają pod skrzydła VIVE Textile Recycling. Większość z nich trafia do sklepów, by następnie zyskać drugie życie w szafach konsumentów  – mówi Sylwester Beekhoven, Business Manager programu Game4Planet. Jak wskazuje raport Mintel, działania firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju mogą generować efekt dobrego samopoczucia, pomagając konsumentom podejmować aktywne działania. Zachęcanie konsumentów, dawanie im poczucia celu i optymizmu, że wspólne wysiłki mogą wpłynąć na dobrostan planety –  to wzmacnia lojalność.

 

Analizując wnioski płynące z raportu Mintela, w kontekście coraz bardziej widocznych skutków zmian klimatycznych w codziennym życiu, brak działań w zakresie ochrony środowiska może okazać się kosztowny dla firm i marek. Firmy, które skupią się na postępie i dostarczeniu klientom pewności, że są gotowe na zmiany, zyskają zaufanie klientów. Te, które „prześpią” ten moment, czeka sporo pracy w przyszłości.

 

 


[1] Mintel_2024_Global_Consumer_Trends_English.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Polska branża paletowa wyprzedza PPWR Biuro prasowe
2024-11-28 | 16:00

Polska branża paletowa wyprzedza PPWR

Warszawa, 27 listopada 2024r - Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zanim nowe prawo wejdzie w życie w całej Unii
Ochrona środowiska Recykling i odzysk odpadów receptami na nadprodukcję śmieci. Sprawdź, jak możesz
2024-11-28 | 14:45

Recykling i odzysk odpadów receptami na nadprodukcję śmieci. Sprawdź, jak możesz

Odzysk odpadów obejmuje wszelkie procesy, które umożliwiają ponowne ich wykorzystanie, a także pozyskanie z nich substancji, materiałów i energii. Jego kluczowym założeniem jest
Ochrona środowiska Instytut Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska Uczelni Łazarskiego inicjuje Partne
2024-11-28 | 13:20

Instytut Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska Uczelni Łazarskiego inicjuje Partne

Instytut Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska Uczelni Łazarskiego w Warszawie zainicjował przełomowy projekt – Partnerstwo na rzecz Zrównoważonej Odzieży Służbowej.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.