Komunikaty PR

Polska branża ICT łączy siły na rzecz klimatu i środowiska

2022-04-26  |  12:30
Biuro prasowe

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) jako pierwsza organizacja branżowa w Polsce przygotowała kompleksową deklarację na rzecz ochrony klimatu. Celem dokumentu jest zachęcenie członków Izby do podejmowania konkretnych działań w tym kierunku i współpraca wewnątrz poszczególnych sektorów. Całość ma koordynować Komitet Klimatu i Środowiska PIIT.

Dziesięciopunktowa deklaracja rekomenduje około 130 firmom-członkom PIIT m.in. podjęcie celu neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości najpóźniej do 2050 roku, wskazanie kluczowych obszarów wpływu przedsiębiorstwa na klimat czy wspólne działania legislacyjne, edukacyjne i komunikacyjne. Dokument koresponduje ze strategią klimatyczną realizowaną przez Unię Europejską (tzw. Zielony Ład) oraz Porozumieniem Paryskim w sprawie zmian klimatu z 2015 roku. Co istotne, deklaracja PIIT została przyjęta jednogłośnie, ponad podziałami poszczególnych firm oraz sektorów ICT. Jest to też pierwszy tego typu dokument branżowy w Polsce – do tej pory krajowe sektory jedynie sygnowały międzynarodowe projekty środowiskowe.

Nowe otwarcie Komitetu

Deklaracja na rzecz ochrony środowiska to jedno z pierwszych działań nowej odsłony Komitetu Klimatu i Środowiska PIIT (wcześniej Komitetu Ochrony Środowiska). Ciało postanowiło sobie ambitne cele na rzecz realnej ochrony środowiska. Oprócz deklaracji, KoKiŚ rozpoczął wewnętrzne badanie firm członkowskich na temat zaangażowania na rzecz klimatu. W ankiecie znajdują się pytania dotyczące m.in. wewnętrznych strategii, terminu osiągnięcia neutralności klimatycznej czy komunikacji na temat konkretnych działań.

Kolejnym krokiem będzie stworzenie biblioteki dobrych praktyk oraz regularne sesje prezentacyjno-inspiracyjne z członkami PIIT, mające na celu motywację firm do wdrażania zielonych rozwiązań.

- Kryzys klimatyczny jest jednym z największych wyzwań stojącym przed ludzkością w XXI wieku. Chcemy, aby nasza deklaracja była realnym projektem, wspólnym głosem branży teleinformatycznej. Ambicją firm jest osiągnięcie neutralności klimatycznej przed 2050 rokiem, niezależnie od specyfiki działalności i poziomu zaawansowania prac nad tym procesem. W swojej misji Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji edukuje oraz wspiera dobre praktyki w zakresie innowacji społecznych. Deklaracja klimatyczna jest idealnym przykładem takiego działania i początkiem mobilizacji branży w tym obszarze – mówi Magdalena Olborska, przewodnicząca Komitetu Klimatu i Środowiska PIIT.

Szczególna rola branży

Sygnatariusze dokumentu są zgodni, że branża ICT ma ważną rolę do odegrania w walce o czystszą i zdrowszą planetę. Nie tylko w ramach własnego środowiska, ale także jako inspirator dla innych gałęzi polskiej gospodarki. Niektóre z firm z tego sektora już wcześniej rozpoczęły indywidualne działania prośrodowiskowe. Teraz PIIT chce połączyć wysiłki wszystkich swoich członków.

- Wiele firm z branży ICT już rozpoczęło działania na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na klimat i może pochwalić się pierwszymi osiągnięciami. Świetnym przykładem mogą być wszystkie te firmy, które wyliczyły swój ślad klimatyczny (a więc całość generowanych przez nie emisji), ustaliły datę osiągnięcia neutralności klimatycznej oraz wytyczyły konkretną ścieżkę działań do tego celu. W zależności od sektora różne mogą być priorytety – efektywność energetyczna i przechodzenie na odnawialne źródła energii, działania z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego, dotyczące sprzętu sieciowego czy abonenckiego, poprawa gospodarowania zasobami i mniej odpadów. Liderów łączy jedno – konkretne cele i mierzalne, weryfikowalne działania. Ambicją Komitetu i PIIT jest wspierać kolejne przedsiębiorstwa na tej drodze – dodaje Jacek Hutyra, wiceprzewodniczący Komitetu Klimatu i Środowiska PIIT.

Dobre praktyki

O tym jak technologie cyfrowe mogą konkretnie przyczynić się do ochrony klimatu pokazuje postępująca w Polsce cyfryzacja średnich i dużych przedsiębiorstw w zakresie przetwarzania i gromadzenia danych umożliwiających redukcję emisji gazów cieplarnianych. Coraz więcej firm decyduje się na zakup programów do monitorowania i raportowania klimatycznego oraz środowiskowego. Na bazie analiz z raportów są wdrażane odpowiednie działania.

Innym ciekawym pomysłem są inteligentne systemy parkowania miejskiego, systemu informacji pasażerskiej oraz lokalizacji pojazdów, które znacznie przyczyniają się do ograniczenia korków i rozładowują ruch na drogach. Takie rozwiązania w mniejszym lub większym stopniu obowiązują już w polskich miastach, np. Warszawie czy Rzeszowie. Kierowca lub pasażer potrzebują do tego jedynie smartfona z internetem.

PIIT wyznaczył sobie ambitne cele na rzecz ochrony środowiska. Przedstawiciele Izby podkreślają, że liczą, iż za dyrektywą pójdą konkretne działania poszczególnych firm członkowskich, a ich efektywność będzie monitorowana na bieżąco przez KoKiŚ. Niedługo mają się też pojawić się nowe pomysły i plany na drugą cześć roku.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej Biuro prasowe
2025-01-21 | 06:00

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Zgodnie z danymi Bloomberg NEF, Amazon jest 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej, Globalny lider e-commerce i jedna
Ochrona środowiska Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu Go Green with Taiwan
2024-12-19 | 15:00

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Trzy zespoły z Wielkiej Brytanii, Węgier i Filipin zdobyły główne nagrody o wartości 20 000 dolarów za swoje innowacyjne i zrównoważone projekty. W konkursie wzięło
Ochrona środowiska Klątwa jednorazowego plastiku
2024-12-19 | 10:00

Klątwa jednorazowego plastiku

Mimo, że przepisy dyrektywy SUP funkcjonują w Polsce już ponad półtora roku, większość Polaków nie dostrzegła żadnej istotnej zmiany w kwestii opakowań, redukcji plastiku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.