Komunikaty PR

Rekordowa wiosenna Operacja Czysta Rzeka

2023-05-08  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Iza Sałamacha
Operacja Rzeka Sztab Główny

ul. Zamkowa 1
21-505 Janów Podlaski
iza|operacjarzeka.pl| |iza|operacjarzeka.pl
+40609900492
www.operacjarzeka.pl

Tegoroczna wiosenna edycja największej w Polsce akcji społecznego sprzątania rzek i okolic była rekordowa pod kątem liczby wolontariuszy i akcji oraz co się z tym wiąże - ogromną liczbą zebranych śmieci. Ponad 280 ton zaraportowano z 70% akcji, których odbyło się niemal 600. Najbardziej zaangażowane okazały się tradycyjnie 3 województwa - mazowieckie, lubelskie i podlaskie. Najczęstszymi obszarami porządków były tereny położone nad rzekami, jeziorami, lasy i miejscowości. Zakończyła się wiosenna edycja i rozpoczyna letnia.

 

Największa akcja społecznego sprzątania rzek i okolic w Polsce pod hasłem „Operacja Czysta Rzeka” rozpoczęła się po raz piąty 14 marca w Światowym Dniu Działań na Rzecz Rzek. Jej kumulacja miała miejsce w weekend z okazji przypadającego 22 kwietnia Dnia Ziemi – wtedy odbyło się 176 akcji. Ostatnie wiosenne akcje odbyły się 6 maja.

W trakcie wiosennej edycji zorganizowano prawie 600 akcji w całej Polsce, w ramach których zebrano ponad 280 ton śmieci.

„Kolejne porządki na łonie natury za nami. Choć na razie mamy dane z 70% wszystkich sztabów, to niestety znów pod kątem zebranych odpadów pobiliśmy rekord. Pocieszeniem jest to, że z roku na rok jest nas coraz więcej, widać, że świadomość ekologiczna rośnie, a troska o przyrodę dla wielu z nas staje się codziennym nawykiem. Dziękujemy za zaangażowanie, zwłaszcza tym najmłodszym, bo to od nich zależy nasza przyszłość. W tym roku w naszym systemie zarejestrowano ponad 18 tysięcy osób, z czego 10 tysięcy nieletnich. Z pewnością jest to też efekt dotarcia z naszą inicjatywą do szkół – 87 akcji odbyło się właśnie pod opieką nauczycieli” – mówi Daniel Parol, pomysłodawca akcji i organizator Sztabu Głównego Operacji Czysta Rzeka.

Wiosenna edycja Operacji Czysta Rzeka dotarła do wszystkich województw. Najwięcej zaangażowanych, podobnie jak w latach ubiegłych, było na Mazowszu. W tym roku 3301 osób wzięło tutaj udział w 138 akcjach i zebrało ponad 64 tony śmieci. Województwo lubelskie uplasowało się także kolejny rok z rzędu na drugiej pozycji, notując 2532 wolontariuszy, 91 akcji oraz ponad 46,6 ton odpadów. Trzecie miejsce też tradycyjnie zajęło Podlasie – 43 akcje i ponad 16 ton śmieci oraz 1162 uczestników. Na czwartej pozycji pod kątem akcji – tylko o jedną mniej niż Podlaskie – uplasowało się Podkarpacie, ale za to z większą niż poprzednie województwo liczbą zaangażowanych osób – 1897, które uprzątnęły ponad 14 ton. Nie mniej aktywne okazał się region Warmia i Mazury, organizując 39 akcji, raportując blisko 20 ton odpadów, dzięki obecności ponad 1000 uczestników. Sporo śmieci zebrano także w Wielkopolsce (prawie 23 tony) i na Pomorzu (ponad 20 ton).

Najczęstszymi obszarami, w których organizowano akcje sprzątania okazały się tereny nad rzeką – ponad 369 akcji, miejscowości – 60, wokół jeziora – 41, lasy – 40. Odbyło się także 40 akcji kajakowych.

Pełne wyniki etapu wiosennego zostaną opublikowane 1 czerwca.

 

Więcej niż sprzątanie

Pomysł akcji społecznego sprzątania narodził się nad Bugiem z chęci troski o tamtejszą przyrodę, ale idea szybko rozprzestrzeniła się na całą Polskę.

„Jako Operacja Czysta Rzeka troszczymy się szczególnie o rzeki, choć angażujemy się w szeroko pojętą edukację na temat odpowiedzialnego zachowania na łonie natury przy każdej okazji. 11 maja obchodzimy Dzień bez Śmiecenia, który będzie okazją, by rozejrzeć się wokół, czy gdzieś po majówce nie zostały ślady po turystach w postaci odpadów, ale także dobrym pretekstem, by zastanowić się nad generowaniem przez nas samych śmieci, np. w postaci opakowań czy pomyśleć o przestawieniu się na mniej konsumpcyjny tryb życia” – przypomina Izabela Sałamacha, rzeczniczka prasowa akcji Operacji Czysta Rzeka.

Zmiana nawyków i czujność ekologiczna wpisują się w działania prośrodowiskowe. Operacja Czysta Rzeka to już nie tylko akcja sprzątania, ale programy edukacyjne.

W marcu ruszył pilotażowy program dla szkół podstawowych „Rok nad rzeką”, w ramach którego podczas autorskich zajęć uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat form ochrony przyrody, poznają rodzaje odpadów oraz szkodliwość niektórych z nich, ale również zasady segregacji i wtórnego wykorzystania.  Więcej informacji o programie na https://operacjarzeka.pl/rok-nad-rzeka/.

W maju startuje program „Przystań Czysta Rzeka”. Na mapie interaktywnej na stronie  https://operacjarzeka.pl/przystan-ocr/ można znaleźć miejsca, które zajmują się wypożyczaniem sprzętu wodnego, jednocześnie dbając o piękno oraz czystość otoczenia, w którym funkcjonują. Aktualnie pojawia się tam kilkanaście punktów - wypożyczalni kajaków czy agroturystyk, które od lat angażują się w akcje sprzątania w ramach Operacji Czysta Rzeka, ale zainteresowane podmioty mogą się zgłaszać.

„Wierzymy w odpowiedzialną i zrównoważoną turystykę, pomagającą zachowywać i odnawiać naturalne zasoby, dlatego niezwykle cenimy sobie współpracę z działającymi w pobliżu rzek podmiotami, które podzielają te same wartości. Rozpoczynając projekt Przystań Czysta Rzeka, chcemy promować firmy dbające o swoje otoczenie oraz współtworzyć społeczność opartą na szacunku dla przyrody. Wierzymy, że przyszłość należy do tych, którzy potrafią docenić nasze wspólne bogactwo i stawiają na konkretne prośrodowiskowe działania. Dołącz do nas i spotkajmy się nad rzeką – w całej Polsce!” – zachęca Daniel Parol.

Jednocześnie z programem rusza edycja letnia, w której można rejestrować akcje sprzątania z poziomu kajaków na https://system.operacjarzeka.pl/.

 

Operacja Czysta Rzeka

To pierwsza w historii skoordynowana akcja społecznego sprzątania rzek na całej ich długości, z uwzględnieniem dopływów, a także brzegów i okolicy. Ma na celu zaangażowanie lokalnych społeczności, samorządów, organizacji pozarządowych, a także turystów do posprzątania rzek i terenów wokół, a w ciągu roku do utrzymania tam czystości. To także akcja edukacyjna i społeczna zakładająca w długiej perspektywie wpływanie na zachowania i postawy obywateli wyrażające dbałość o środowisko lokalne, w którym na co dzień żyją, z którego korzystają, i z którego w przyszłości będą korzystać następne pokolenia. Początkowo miała dotyczyć jedynie rzeki Bug, ale szybko okazało się, że są chętni do propagowania idei w całej Polsce. Dzięki temu w 4 edycjach ponad 15 000 wolontariuszy zebrało ponad 500 ton śmieci w całej Polsce.

Co roku akcję wspierają samorządy, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, największe wypożyczalnie sprzętu pływającego oraz lokalni liderzy i media. W ubiegłych latach wsparcie okazali także przedstawiciele życia publicznego tacy jak: Jacek Kleyff, Andrzej Stasiuk, Adam Nowak i Raz Dwa Trzy, Stanisław Soyka, Urszula Dudziak, Kayah, Marek Kamiński, Anna Maruszeczko, o. Tomasz Dostatni, prof. Stanisław Baj, dr Andrzej Kruszewicz, o. Leon Knabit, Justyna Steczkowska, Beata Sadowska czy śp. Aleksander Doba. 

Pomysłodawcą i organizatorem Operacji Czysta Rzeka jest Wydawnictwo 5 Strona - wydawca magazynu Kraina Bugu.

Piąta edycja Operacji Czysta Rzeka wspierana jest przez sponsorów i partnerów.  Głównym Partnerem Edycji jest Fundacja Inter Cars. Marka Dafi jest Sponsorem Strategicznym.  Sponsorem Oficjalnym jest Intel Technology, a wśród Sponsorów Wspierających znalazły się firmy: Epson, Forte Plus oraz PepsiCo. Firma Prologis jest Sponsorem Sztabu Głównego, a firma Segro Partnerem Oficjalnym. W gronie Partnerów Wspierających są: Arche, Bank Ochrony Środowiska, Servier Polska, Egis, Anpharm Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne, Dobra Energia Dla Olsztyna oraz Ecol-Unicon. Marka 4F jest Partnerem Sztabu Głównego. Partnerem Merytorycznym jest Asekol PL Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego. Partnerem Logistycznym została Toyota Auto Podlasie. Oficjalnym Ubezpieczycielem Edycji jest Generali, Oficjalnym Dostawcą Paliwa – sieć stacji paliw Moya, a firma Remondis otrzymała status Oficjalnego Odbiorcy Odpadów. Partnerem Technologicznym zostało Autenti, Partnerem Analitycznym – CUX Research, Partnerem DOOH – Jet Line, Partnerem Reklamowym – BeDigital, a Partnerem Informatycznym dhosting.pl.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc Biuro prasowe
2024-04-25 | 08:00

W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc

Razem po czystsze środowisko W czasie kampanii Kręci Nas Recykling – między 21 marca a 22 kwietnia, na terenie całego kraju zorganizowanych zostało ponad 70 akcji sprzątania
Ochrona środowiska Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
2024-04-22 | 15:00

Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]

Śmieci to zmora naszych czasów. Wróg, o tyle niebezpieczny, że za rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie po niemal całej planecie, a czas jego rozkładu jest zazwyczaj
Ochrona środowiska Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem Planeta kontra tworzywa sztuczne
2024-04-17 | 01:00

Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem "Planeta kontra tworzywa sztuczne"

22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi - święto ustanowione w 1970 roku, które ma na celu promowanie postaw proekologicznych i uświadamianie problemów ochrony środowiska. W tym roku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.