Światowy Dzień Pszczół – jak pszczoły radzą sobie w miastach?

Katarzyna Bagińska
Publicon Sp. z.o.o.
Świdnicka
50-066 Wrocław
k.baginska|publicon.pl| |k.baginska|publicon.pl
693260235
www.publicon.pl
Świat bez pszczół byłby mniej kolorowy – dosłownie i w przenośni. Gdyby nie ich ciężka praca polegająca na zapylaniu roślin, przyroda z pewnością nie onieśmielałaby nas tak szeroką paletą barw. Co więcej, pszczoły mają również wyjątkowe miejsce w popkulturze, a szczególnie tej Polskiej. Kto z nas nie śpiewał wraz ze Zbigniewem Wodeckim tytułowej piosenki jednej z najbardziej rozpoznawalnych wieczorynek? Pszczółka Maja stała się swego rodzaju międzypokoleniowym łącznikiem, który jeszcze bardziej spotęgował sympatię do tych małych, brzęczących istot.
Chociaż na pozór mogłoby się wydawać, że miejsce pasiek jest tylko i wyłącznie na wsi, to warto obalić ten stereotyp. Interesujący może być również fakt, że pszczoły mają się w mieście naprawdę dobrze. Dlatego zadaniem naukowców, aktywistów, obywateli, urzędników państwowych i przedsiębiorstw, jest pomoc w tworzeniu uli dla większej liczby tych pożytecznych owadów.
Pszczoły odwdzięczają się, dbając o miejską florę, co stanowi jeden z największych plusów posiadania ich jako naszych współmieszkańców. Dodatkowo tworzą przepyszny, złocisty miód. Niektórzy wychodzą z przeświadczenia, że ze względu na miejskie zanieczyszczenia miód z miejskich pasiek będzie zdecydowanie gorszej jakości. Nic bardziej mylnego. Pszczoły zatrzymują zanieczyszczenia w sobie, a miejscy pszczelarze dbają o jego najwyższą jakość zlecając specjalistyczne badania.
Pszczoły można porównać do wyśmienitych kucharzy, a różnorodne – hodowane w mieście kwiaty i rośliny do aromatycznych przypraw. Wynikiem takiego połączenia, są miody o niepowtarzalnym i unikalnym smaku Pszczelarstwo miejskie stało się fenomenem XXI wieku. Dla wielu firm pszczelarstwo może być doskonałym sposobem na wzmocnienie ich marki, rzucając światło na ich zaangażowanie w ochronę środowiska. Jednym z przykładów jest gdańskie Centrum Handlowe Osowa, które założyło jedną z pierwszych trójmiejskich pasiek.
„Centrum Handlowe Osowa oprócz własnej pasieki prowadzi wokół łąkę kwietną, która nie tylko wzbogaca ekosystem, ale ma wszechstronne korzystne działanie ekologiczne na środowisko. Różnorodność kwiatów, pozwala zapewnić bogatą i długotrwałą bazę pokarmową dla pszczoły miodnej, a przy tym wspierać także dzikie zapylacze” – mówi Krzysztof Zdebik – lokalny opiekun uli, znajdujących się przy CH Osowa, które powstały w ramach stawiania miejskich pasiek, przy współpracy z Pszczelarium. „Popularność miejskiego ogrodnictwa i miejskiego pszczelarstwa rośnie. Ule doskonale pasują do tego, jak traktujemy priorytetowo życie roślin i zwierząt, aby przynosić korzyści zarówno naturze. Nasi klienci chętnie kupują nasze miody” – dodaje Aleksandra Słowińska, dyrektor Centrum Handlowego Osowa.
Pszczelarstwo miejskie to nie tylko kwestia ekologiczna. To także kwestia sprawiedliwości społecznej. Utrzymywanie pszczół w miastach oznacza, że zapylacze tam pozostają, zwiększając produkcję lokalnych owoców i warzyw. Jednak aby naprawdę promować różnorodność biologiczną i ochronę środowiska w miastach, mieszkańcy muszą chcieć dzielić przestrzeń z tymi stworzeniami, niezależnie od tego, czy rozumiemy ich wartość, czy też nie.
Z okazji Dnia Pszczół CH Osowa zorganiozwała konkurs na Facebooku, w którym do wygrania są słoiczki pysznego miodu od osowskich pszczół.
Jak je zdobyć?
Wymyśl nazwy dla uli CH Osowa, a propozycje umieść w komentarzu pod postem konkursowym, który znajdziesz na naszym profilu: www.facebook.com/CHOsowa. Konkurs potrwa do 16 sierpnia do końca dnia. Komisja konkursowa wybierze pięć najciekawszych odpowiedzi i nagrodzi autorów wspomnianą nagrodą. CH Osowa czeka na Wasze kreatywne nazwy.
Szczegółowy regulamin konkursu dostępne na www.chosowa.pl

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Klątwa jednorazowego plastiku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.