Komunikaty PR

Więcej niż moda?! Polacy polubili „zero waste”

2022-11-29  |  12:15
Biuro prasowe

Przyspieszające zmiany klimatu, galopujące ceny i kurczące się domowe budżety sprawiają, że wielu konsumentów coraz mocniej interesuje się ideą zero i less waste. Ilu z nas jednak wie, na czym polega ta filozofia i faktycznie wdraża praktyki, które minimalizują nasz wpływ na środowisko, a dodatkowo pozwalają oszczędzić pieniądze? Na to pytanie odpowiada najnowszy PAYBACK Opinion Poll.

Zacznijmy jednak od początku. Na czym polega podejście zero i less waste? W dużym skrócie jest to odwrót od bezmyślnego konsumpcjonizmu na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania zasobami, podejmowania świadomych i racjonalnych decyzji zakupowych, ograniczenia produkcji odpadów i ekologicznego podejścia do kwestii transportu. W praktyce konsument żyjący w zgodzie tą ideą np. kupuje tylko te produkty, które są mu naprawdę potrzebne, segreguje śmieci i optymalizuje zużycie energii elektrycznej i wody. Co ważne, ideę zero i less waste zna i rozumie zdecydowana większość ankietowanych PAYBACK Opinion Poll, bo aż 64% osób, które wzięły udział w badaniu.

Zero waste to coś więcej niż oszczędzanie, choć w dobie inflacji ma niebagatelne znaczenie dla naszych domowych budżetów. Potwierdza to aż 92% respondentów [1] PAYBACK, którzy zgodzili się, że bardziej świadome zakupy czy ograniczenie zużycia prądu to realna ulga dla ich portfeli. Warto jednak podkreślić, że 47% ankietowanych podejmuje takie działania bez względu na inflację. W przeciwieństwie do 49% konsumentów, dla których rosnące ceny stanowią ważną motywację, aby mocniej zwrócić się w kierunku zero waste – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

Lodówka pod specjalnym nadzorem

Jednym z najbardziej naturalnych kroków, które plasują nas w gronie odpowiedzialnych konsumentów, jest niemarnowanie żywności. I tak, najwięcej, bo blisko 60% osób ogranicza kupowanie jedzenia z krótkim terminem przydatności. Natomiast 54% respondentów sprawdza na bieżąco daty ważności produktów spożywczych przechowywanych w domu, co pozwala im lepiej planować posiłki i optymalnie organizować zawartość lodówki.

Datę ważności konkretnych produktów podczas zakupów sprawdza aż 93% z nas. Co więcej, 70% ankietowanych rozumie różnice pomiędzy terminami „najlepiej spożyć przed” i „należy spożyć do”. Pamiętajmy, że drugi z nich informuje nas o dacie, po upływie której zjedzenie produktu może spowodować groźne dla zdrowia konsekwencje – mówi Katarzyna Grzywaczewska.

Wśród innych często stosowanych praktyk, dzięki którym odpowiedzialnie gospodarujemy jedzeniem, połowa respondentów wskazała przemyślane przygotowanie posiłków, dzięki czemu w ich lodówkach nie zalegają resztki odłożone „na później’. Dodatkowo, 48% ankietowanych stara się odpowiednio przechowywać żywność, 40% na bieżąco kontroluje zawartość lodówki i szafek kuchennych, a 39% szykuje listę niezbędnych produktów, według której robi potem zakupy. Dotyczy to również nadchodzącego Bożego Narodzenia – aż 94% respondentów zadeklarowało, że robi wtedy przemyślane zakupy i nie wyrzuca jedzenia po świętach.

Dom w duchu zero waste

Jeśli chodzi o inne praktyki z obszaru zero i less waste, 80% ankietowanych segreguje śmieci, a 60%, co nie powinno dziwić – oszczędza wodę i prąd. Ponadto 45% badanych pije wodę z kranu lub używa dzbanków filtrujących popularną „kranówkę”, a 44% wybiera opakowania wielokrotnego użytku lub te z recyklingu.

Warto podkreślić, że ponad połowa konsumentów żyjących w duchu zero waste kupuje artykuły dobrej jakości, które będą im służyć przez długi czas. Jest to jedna z głównych zasad tej idei, według której należy kupować rzadziej, ale starać się znaleźć artykuły wysokogatunkowe, niejednokrotnie z wyższej półki. Dodatkowo, 35% respondentów stara się ograniczać swoje zachcianki zakupowe – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

Ponadto 32% osób zamiast wyrzucać uszkodzone rzeczy, naprawia je lub znajduje dla nich inne zastosowanie, a 31% kupuje przedmioty i ubrania z drugiej ręki.

Czy takie podejście odciąża nasze domowe budżety? Przybliżoną miesięczną kwotę, którą oszczędza dzięki zero waste, jest w stanie oszacować jeden na trzech ankietowanych. Najczęściej, bo w przypadku 41% badanych z tej grupy, oscyluje ona między 101 a 300 zł w skali miesiąca lub między 50 a 100 zł (23%).

Etyczne marki w cenie

Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, zdecydowana większość, bo 85% konsumentów docenia działania zero waste, które podejmują marki. Wśród tych najlepiej ocenianych pierwsze miejsce zajęły przeceny produktów z krótkim terminem ważności, które wskazało 55% ankietowanych. Na kolejnych znalazły się bardziej ekologiczne opakowania produktów (32%), wyznaczanie miejsc, w których można oddać butelki do recyklingu (31%) i rabat cenowy przy zakupie produktu, np. kawy, z własnym opakowaniem (27%).

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 3-7.11 2022 r. metodą ankiety online na grupie 924 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

 

[1] Zdecydowanie tak – 46%, raczej tak – 46%.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia
Ochrona środowiska Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
2025-05-22 | 13:30

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny (PSK) oraz Canpack Recycling podpisały list intencyjny, rozpoczynając strategiczną współpracę na rzecz budowy nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.