Od małej firmy do organizacji z 3 oddziałami w Polsce – przepis na sukces w LOXX
Czy historia firmy może być ciekawa, a nawet pasjonująca? Jeszcze kilka lat temu stwierdzilibyśmy zapewne, że nie. Jednak dziś zaczytujemy się w opowieściach o powstaniu Apple, Netflixa czy SpaceX. Są to historie gigantów amerykańskiego rynku, historie ludzi zdeterminowanych, którzy przechodząc kryzysy i popełniając błędy wytrwale dążyli do celu – wbrew sceptykom i przeciwnościom. A jak to jest w Polsce? Opowieści o przedsiębiorcach, odnoszących sukcesy na rodzimym rynku jest coraz więcej. Częściej też słyszymy o przedsiębiorczych kobietach, które z pasją rozwijają swoje biznesy. Jedną z takich kobiet jest Iwona Betlejewska, prowadząca firmę LOXX, która obchodzi właśnie 30-lecie istnienia na polskim rynku.
Trudne początki
30-lecie istnienia firmy jest doskonałą okazją do podsumowań. Kiedy w 1990 r. Gunter Weber, założyciel niemieckiej spółki LOXX Holding, planował rozszerzenie działalności na Europę Wschodnią, wielu managerów w centrali firmy zadawało sobie pytanie, czy warto podejmować ryzyko i otwierać biznes w kraju postkomunistycznym, o niestabilnej sytuacji politycznej i gospodarczej. Wielu z nich było sceptycznych, a nawet nastawionych do tego pomysłu nieprzychylnie. Gunter Weber postawił jednak na swoim, bo czuł intuicyjnie, że to dobre posunięcie.
– Dziś, po 30 latach, nikt nie wraca do wątpliwości, które towarzyszyły przy powstawaniu firmy, bo patrząc na to, co udało się nam osiągnąć w Polsce, widać, że było warto! – mówi Iwona Betlejewska, współwłaścicielka LOXX i dyrektor zarządzająca. Dodaje: – Od małej kilkuosobowej firmy, zajmującej się organizacją międzynarodowych transportów, urośliśmy do organizacji z trzema oddziałami w Polsce, odpowiadającej za regularne przewozy drobnicy krajowej i międzynarodowej. Świadczymy profesjonalną usługę magazynowania towaru na powierzchni 8500 mkw., powiązaną z obsługą logistyczną.
Branża nie dla kobiet?
Często mówi się, że logistyka i branża transportowa nie jest uważana za typowo kobiecą.
– Rzeczywiście kiedyś był taki stereotyp – mówi Iwona Betlejewska. Dodaje: – Na szczęście od wielu lat w logistyce pracuje coraz więcej kobiet i to mnie bardzo cieszy. LOXX rozwinął się dzięki zaangażowaniu wielu osób: pracowników, klientów i podwykonawców. Wiem jednak, że nadałam temu rozwojowi własny kształt, a także – co jest dla mnie bardzo ważne – sama rozwijam się stale jako leader. Stajemy się w tej chwili firmą doradczą, która najpierw poznaje klienta i jego specyficzne potrzeby, a dopiero potem opracowuje ofertę. Etap, od którego rozpoczynamy współpracę jest dla nas kluczowy. Wiemy, że kiedy zdobędziemy zaufanie naszych klientów, zostaną oni z nami na długie lata.
Długofalowe relacje – kluczem do sukcesu firmy
Firma, by mogła działać jak jeden sprawny organizm, w którym wszystkie elementy ze sobą współpracują, potrzebuje mieć solidnych partnerów biznesowych. Często ich znalezienie wymaga czasu oraz wielu prób i błędów. Tym bardziej doceniamy tych, na których możemy polegać. Właśnie dlatego budujemy z nimi długofalowe relacje i wieloletnie biznesy.
– Wiele firm jako wskaźnik sukcesu pokazuje twarde dane i wyniki finansowe. Dla mnie sukcesem jest zespół klientów i pracowników, którzy od lat z nami współpracują. Znam historie wielu naszych klientów, pamiętam jak razem z nami zaczynali prowadzenie swojego biznesu i, tak jak my, zmagali się z różnymi wyzwaniami. Dziś z dumą obserwuję, jak wspaniale rozwinęły się ich firmy. Cieszę się, że mogliśmy ich wspierać w tym rozwoju. A oni pomimo upływu czasu, nadal korzystają z naszych usług. – podkreśla Iwona Betlejewska.
Pracownicy podstawą rozwoju firmy
W ciągu ostatnich kilku lat Iwona Betlejewska zmieniła sposób myślenia o firmie po to, aby zapewnić jej dalszy rozwój, ugruntować stabilną pozycję i dać szansę na ekspansję: – Jako menadżer pracuję przede wszystkim w oparciu o rozpoznanie naturalnych talentów i predyspozycji moich pracowników. To klucz do tego, by jak najlepiej dopasować właściwe zadania do odpowiednich osób. Chcę, aby pracownicy czuli, że mogą się rozwijać, a ich praca była dla nich prawdziwą pasją.
To, że nie jest to jedynie pusta deklaracja, udowodnił kryzys związany z pandemią. Jak mówi Iwona Betlejewska: – Żadna firma nie przetrwa bez ludzi. Niezależnie od tego, czy jest rynek pracownika czy pracodawcy – dbaj o swój zespół i jego potrzeby, dotrzymuj danego słowa, bądź autentyczny, słuchaj, wspieraj, pomagaj, inwestuj w jego rozwój. Jeśli twój zespół zawsze mógł liczyć na ciebie, to i ty będziesz mógł liczyć na niego podczas kryzysu. Po wybuchu pandemii wszyscy nasi pracownicy stanęli na wysokości zadania i z dużym zaangażowaniem i poświęceniem wspierali mnie i firmę w tym trudnym czasie.
Takie podejście okazało się drogą do sukcesu. Jej zespół solidarnie przetrwał najgorszy czas. Iwona otrzymała duże wsparcie od pracowników, dzięki czemu w LOXX nie doszło do zwolnień. Teraz firma działa na najwyższych obrotach i celebruje 30-lecie istnienia.
Zapytana o źródło sukcesu podkreśla, że stawia na autentyczność, wiarygodność i nastawienie na działanie.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.
Prawo
Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.