Komunikaty PR

Od poniedziałku wszyscy uczniowie wracają do szkoły. Pytanie tylko: do jakiej?

2021-05-31  |  14:00
Kontakt
Krystian Dobrzański
Crevo

Legionów 119
91-073 Łódź Łódź
krystian.dobrzanski|crevo.pl| |krystian.dobrzanski|crevo.pl
504032330
www.crevo.pl

Od poniedziałku wszyscy uczniowie wracają do szkół. Pytanie: „do jakich szkół?” pozostaje otwarte. Eksperci apelują, by pandemiczny kryzys stał się okazją do radykalnej zmiany w polskiej edukacji. Pomogą w tym nowoczesne metody nauczania.

Uczniowie klas IV – VIII podstawówek oraz wszystkich szkół ponadpodstawowych wrócili do szkół dwa tygodnie temu. Pracowali najpierw w systemie hybrydowym, by od poniedziałku 31 maja rozpocząć normalną, stacjonarną naukę. Dla wielu uczniów to pierwszy moment od ośmiu miesięcy, kiedy zobaczą swoją  klasę. Stres dotyka wszystkich – zarówno dzieci i młodzież, jak i nauczycieli, dyrektorów i rodziców.

W mediach nie brak głosów o „straconym pokoleniu”, które przez pandemię na ponad rok wypadło z normalnego obiegu szkolnego. Ale coraz częściej pojawiają się głosy przeciwne. Eksperci namawiają, by na pandemiczny kryzys spojrzeć jak na szansę, która pozwoli radykalnie zmienić polską szkołę.

Przełom w polskiej szkole?

Wielu nauczycieli deklaruje, że w ciągu ostatnich szkolnych tygodni przed wakacjami zrezygnują z nadrabiania zaległości, kartkówek i sprawdzianów. Zamiast tego chcą poświęcić czas na odbudowanie relacji z uczniami i integrację klasy. Do przekazywania wiedzy zamierzają wykorzystać nowe, innowacyjne sposoby nauczania. Wszystko po to, by ułatwić uczniom powrót do szkolnej codzienności.

Taki model działania zalecają eksperci. Alicja Pacewicz, współzałożycielka Centrum Edukacji Obywatelskiej na łamach OKO.Press przestrzegała przed przymusowym nadrabianiem zaległości.

- Trzeba się dalej uczyć, patrzeć do przodu, zostawiając za sobą rok z epidemią – mówi ekspertka.
Zamiast dotychczasowego modelu nauczania proponuje model szkoły skandynawskiej, w której egzaminy są rzadkością. Jeśli już się pojawiają, to mają na celu sprawdzenie, czy uczniowie potrafią zaplanować eksperyment albo rozwiązać praktyczny problem z użyciem nowych technologii. [1]

Alicji Pacewicz wtóruje Mikołaj Marcela, wykładowca na Uniwersytecie Śląskim, autor m.in. poradnika "Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku". W rozmowie z Gazetą Wyborczą Kraków pedagog postuluje, abyśmy odeszli od modelu szkoły skupionej na ocenach i egzaminach.

- Warto stawiać na pracę w grupach, wspólne projekty, korzystanie z narzędzi cyfrowych. Zrozumieć wreszcie, że dla młodych nie ma świata online i offline. Oni żyją w obydwu – mówi ekspert.[2]  
Wygląda na to, że potrzebę zmian dostrzega też Ministerstwo Edukacji i Nauki. Resort przygotował  wytyczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczące powrotu do szkoły po pandemii. Znalazła się w nich sugestia, by w miarę możliwości odejść od klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy, a skupić się na rozwijaniu relacji interpersonalnych oraz podejmowaniu działań integrujących zespół klasowy. [3]

Zmiany mogą wyjść naszej edukacji tylko na dobre. Eksperci podkreślają, że polska szkoła nie daje wiedzy i kompetencji niezbędnych na rynku pracy przyszłości. W rankingu  opracowanym przez specjalistów Światowego Forum Ekonomicznego, w kwestii jakości edukacji Polska zdobyła 41,9 punktów na 100 możliwych. Średnia dla 144 badanych krajów wyniosła 55,3 punktów. Według specjalistów niewiele zajęć w polskich szkołach pobudza wyobraźnię i motywuje do działania.[4]

Technika przychodzi z pomocą

Z pomocą uczniom i nauczycielom przychodzą nowoczesne metody nauczania, takie jak tablice interaktywne, projektory czy interaktywne monitory dotykowe. Niestety samorządy często nie są w stanie wyposażyć klas w najnowsze zdobycze techniki. Naprzeciw tym finansowym trudnościom wychodzi Ministerstwo Edukacji i Nauki. Resort co roku w ramach programu „Aktywna tablica” wspiera zakup nowych technologii przez szkoły.

Jednym z urządzeń objętych dofinansowaniem jest Magiczny Dywan onEVO: multimedialne narzędzie edukacyjne opracowane przez zespół polskich ekspertów.

Warszawska firma Funtronic stworzyła montowany pod sufitem projektor, który wyświetla obraz tworzący wirtualny "magiczny dywan". System czujników sprawia, że obraz reaguje na ruch. Dzięki temu dzieci przenoszą się na powierzchnię odległych planet, eksplorują pirackie statki, biegają po wartkich strumieniach, pływają w kajakach, budując rurociągi. Nauka z Magicznym Dywanem onEVO niewiele ma wspólnego z siedzeniem w ławkach, bo praktycznie wszystkie zajęcia wymagają ruchu. Interaktywne gry pobudzają wyobraźnię, uczą kooperacji i i współdziałania w grupie, motywują do twórczego rozwiązywania problemów. Dzięki elementom rozszerzonej rzeczywistości Magiczny Dywan onEVO stymuluje zmysły i pobudza wyobraźnię.

Urządzenie odpowiada na wyzwania szkoły przyszłości. Funtronic sprzedał ponad 10 tysięcy egzemplarzy Magicznego Dywanu onEVO na wszystkich kontynentach. Nic dziwnego, że popularność urządzenia cały czas rośnie.


[1]    https://oko.press/powrot-a-moze-przewrot-szkoly-po-pandemii-moga-dzieciom-pomoc-lub-je-dobic/

[2]    https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,27029703,magazyn-rozmowa-tygodnia-pokolenie-ktore-oszukalo-system.html

[3]    https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wytyczne-dotyczace-dzialan-skierowanych-do-uczniow-i-rodzicow-oraz-kadry-pedagogicznej-po-powrocie-do-szkol-i-placowek

[4]    https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Crevo
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Wspólna zabawa, wspólny rozwój: Grupa LEGO odkrywa korzyści płynące z zabawy! Biuro prasowe
2024-09-26 | 18:00

Wspólna zabawa, wspólny rozwój: Grupa LEGO odkrywa korzyści płynące z zabawy!

Nowe badanie Play Well Grupy LEGO na Polskę dowodzi, że jedna na pięć rodzin (17%) nigdy nie bawi się razem[1], mimo że aż 83% rodziców rozumie, jak ważna jest zabawa dla rodzinnego
Edukacja Zwycięstwo Polaków na Międzynarodowej Olimpiadzie Ekonomicznej
2024-09-26 | 12:50

Zwycięstwo Polaków na Międzynarodowej Olimpiadzie Ekonomicznej

Jaki jest klucz do sukcesu? Polska ponownie udowodniła, że w świecie ekonomii jest siłą nie do zlekceważenia! Nasi utalentowani młodzi adepci ekonomii zdominowali Międzynarodową
Edukacja Jesień z językiem chińskim stacjonarnie i online
2024-09-25 | 08:00

Jesień z językiem chińskim stacjonarnie i online

Chiny są jednym z najszybciej rozwijających się krajów na świecie, a ich wpływ na gospodarkę globalną stale rośnie. Znajomość języka chińskiego może otworzyć drzwi do wielu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.