Oświadczenia zdrowotne nie działają?
W UE oświadczenia zdrowotne mają pomagać konsumentom zrozumieć jaki wpływ na zdrowie ma kupowana przez nich żywność, a producentom w jasnym oznaczaniu opakowań. Badania naukowców z projektu „Health Claims Unpacked” pokazują, że nie zawsze tak jest. Technologia i nauka mogą pomóc. Naukowcy zachęcają konsumentów do zabrania głosu poprzez udział w atrakcyjnym badaniu online. Inicjatywy rusza w wybranych krajach, w tym w Polsce!
Kto wie co je?
Rośnie liczba świadomych konsumentów szukających zdrowych wyborów dla siebie i swoich rodzin. Jeśli chcemy dobrze się odżywiać i poprawić swoje zdrowie, zrozumienie oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności i napojów jest kluczowe. W świetle prawa UE oświadczenie zdrowotne jest dowolnym oświadczaniem sugerującym, że żywność lub jej określony składnik ma korzystny wpływ na zdrowie, jak np. „cynk pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym” czy „fosfor pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów”.
Oficjalna lista dozwolonych oświadczeń zdrowotnych jest bardzo długa. Producentom żywności i napojów nie trzeba wyjaśniać, jakim wyzwaniem jest prawidłowe stosowanie oświadczeń na opakowaniach. Konsumenci mają jeszcze trudniej ponieważ oświadczenia zdrowotne, często pisane są niezrozumiałym naukowym językiem. Badania fokusowe naukowców z University of Reading przeprowadzone w 2019, między innymi z udziałem polskich konsumentów potwierdzają, że mamy liczne problemy ze zrozumieniem treści oświadczeń zdrowotnych oraz nie ufamy tym komunikatom.
„Oświadczenia zdrowotne na opakowaniach żywności dostarczają ważnych informacji o tym, jak żywność lub napoje mogą wpływać na nasze zdrowie. Dlatego ważne jest, aby były one przedstawione w sposób, który umożliwi nam dokonywanie w pełni świadomych wyborów. Chociaż istnieje ocena naukowa tych komunikatów umieszczanych na opakowaniach naszej żywności, ich znaczenie może nie zawsze być jasne dla konsumentów” – mówi Dr Sylvia Jaworska z University of Reading.
Odpowiedzią na to wyznanie jest inicjatywa „Health Claims Unpacked” (tłum. Oświadczenia Zdrowotne Rozpakowane) finansowana ze środków Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT). To platforma cyfrowa dostępna w intrenecie, która ma wspomóc konsumentów w lepszym rozumieniu oświadczeń zdrowotnych. Strona dostępna jest w 4 językach, a konsumenci z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Polski mogą mieć swój wkład w badanie. W ramach interaktywnej zabawy, dostępne są zarówno treści edukacyjne, jak i proste narzędzia do projektowania opakowań. Wkład konsumentów wyrażony poprzez udział w aktywnościach online może w przyszłości pomóc w tworzeniu jaśniejszych komunikatów zdrowotnych na opakowaniach żywności.
Jasne komunikaty wspierają normalne podejmowanie decyzji zakupowych
Celem projektu jest przygotowanie źródła, które wspomoże decydentów, producentów żywności, sprzedawców czy marketerów w efektywniejszym komunikowaniu korzyści zdrowotnych żywności, tak aby konsumenci mogli podejmować bardziej świadome wybory zakupowe.
„Mamy nadzieję, że dzięki wynikom tego projektu uda nam się znaleźć sposoby pomocy producentom żywności w uczynieniu oświadczeń na temat żywności łatwiejszymi do zrozumienia, pomagając tym samym ludziom wybrać odpowiednią żywność dla siebie, w ramach zdrowej diety” – dodaje
dr Jaworska.
W finalnym etapie, międzynarodowy zespół naukowy wykorzysta wiedzę zgromadzoną na platformie, aby uruchomić specjalny „Moduł Producenta”, dzięki któremu firmy oraz decydenci będą mogli uzyskać bezpośredni dostęp do informacji o preferencjach konsumentów w zakresie różnych sformułowań i ulepszyć komunikowanie oświadczeń zdrowotnych.
Projekt „Health Claims Unpacked” otrzymał fundusze z EIT Food, społeczności innowacji w obszarze żywności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu UE, w ramach programu „Horyzont 2020”, ramowego programu UE w zakresie badań naukowych i innowacji. Inicjatywna potrwa do końca roku, a zespół naukowców zachęca jak najwięcej osób do zaangażowania sięw badanie w duchu nauki obywatelskiej. Uczestnictwo w projekcie polega na wzięciu udziału w aktywnościach online, składających się z części edukacyjnej, zakupowej oraz specjalnej sekcji gdzie której konsumenci mają możliwość zaprojektowania własnego oświadczenia zdrowotnego oraz opakowania . Aktywności trwają ok 15 minut.
Weź udział i zabierz głos tu: https://www.unpackinghealthclaims.eu/#/pl
**********************************************************************************************************************
W Europie podstawy naukowe oświadczeń zdrowotnych są rygorystycznie oceniane przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) a następnie, jeśli zostaną zatwierdzone, oświadczenia są dodawane do rejestru oświadczeń, które mogą być stosowane w odniesieniu do żywności i napojów. Producenci mogą wprowadzić pewne zmiany w zatwierdzonym brzmieniu oświadczenia, o ile nie zmienią jego znaczenia. Jednak producentom trudno jest stwierdzić, jakie zmiany mogą pomóc konsumentom lepiej zrozumieć oświadczenia, a jednocześnie dostarczać zamierzonego przesłania zdrowotnego.
Projekt „Health Claims Unpacked” finansowany ze środków UE prowadzony jest pod przewodnictwem prof. Rodneya Jonesa, profesora socjolingwistyki z brytyjskiego University of Reading oraz wspierany przez partnerów z całej Europy, między innymi przez British Nutrition Foundation (BNF) czy oraz monachijską politechnikę Technical University of Munich (TUM), a także platformę internetową Foodmaestro.
EIT Food to wiodąca europejska inicjatywa rolno-spożywcza, której celem jest stworzenie zrównoważonej i przyszłościowej innowacji żywnościowej. Inicjatywa składa się z konsorcjum kluczowych graczy z branży, start-upów, ośrodków badawczych i uniwersytetów z całej Europy. Celem EIT Food jest ścisła współpraca z konsumentami w celu opracowania nowych produktów i usług opartych na wiedzy i technologii, które ostatecznie zapewnią zdrowszy i bardziej zrównoważony styl życia dla wszystkich obywateli Europy.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.