Paliwa alternatywne napędzają zrównoważony transport i czystszą mobilność

Zrównoważony biznes, jak również styl życia to trendy szczególnie widoczne w transporcie i logistyce. Chociaż tradycyjne paliwa do silników samochodowych, benzyna i olej napędowy, nadal dominują w transporcie drogowym, widać coraz większe zainteresowanie napędami alternatywnymi opartymi na gazie ziemnym sprężonym (CNG) czy skroplonym (LNG). Skąd wynika ich popularność w całej Europie?
Jak wynika z najnowszych danych Czeskiego Stowarzyszenia Gazownictwa (CGA), pomimo negatywnego wpływu pandemii koronawirusa na transport ciężarowy, zużycie CNG w 2020 r. osiągnęło podobny wynik co w 2019 r., a zużycie LNG wzrosło o 57% rok do roku (do 956 tys. kilogramów w 2020 r.).
„CNG staje się paliwem wybieranym przez miasta, które przechodzą na ekologiczny transport. Zaobserwowaliśmy również wzrost zainteresowania LNG w transporcie ciężarowym. Szacuje się, że infrastruktura LNG znacznie się rozwinie w ciągu najbliższych dwóch lat” – zauważa Lenka Kovačovská, dyrektor wykonawczy CGA.
Korzyści środowiskowe i finansowe
Zarówno sprężony, jak i skroplony gaz ziemny ma wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi paliwami kopalnymi w transporcie drogowym. Pojazdy użytkowe i ciężarówki napędzane CNG i LNG wytwarzają znacznie mniej gazów cieplarnianych i cząstek stałych, powodując mniejsze zanieczyszczenie powietrza (w tym do 20% niższą emisję CO2 i do 95% niższą emisję z bio-LNG lub bio-CNG). Takie pojazdy są również znacznie cichsze i dlatego są dozwolone w miejscach, w których obowiązuje zakaz używania samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi (np. są zwolnione z zakazów dla ciężarówek w miastach oraz z ograniczeń nocnych).
Warto również wziąć pod uwagę korzyści finansowe. Pojazdy CNG lub LNG mogą mieć wyższą cenę niż np. samochody z silnikiem diesla, ale ich całkowity koszt eksploatacji może być niższy. Dzieje się tak za sprawą tańszego paliwa, a także dotacji państwowych, zwolnień z opłat drogowych i innych rodzajów wsparcia.
Według danych Eurowag, LNG może obniżyć koszty paliwa nawet o 20% dzięki połączeniu niższej ceny i mniejszego zużycia. Ciężarówki na LNG mają obecnie zasięg od 900 do 1600 kilometrów, w zależności od konfiguracji pojazdu, a produkowane są przez renomowanych producentów samochodów ciężarowych, takich jak Scania, Volvo czy Iveco.
Rozbudowa infrastruktury paliw alternatywnych
W całej Europie rośnie liczba stacji tankowania CNG i LNG. Eksperci uważają, że zachęty rządowe i rosnący popyt na rynku będą napędzać dalszą rozbudowę infrastruktury paliw alternatywnych. „Chcemy oferować klientom jak największą sieć stacji paliw LNG. Nasze karty paliwowe są akceptowane na 93 stacjach w dziewięciu krajach Europy. Na przykład w Niemczech obsługujemy ponad 41% dostępnych stacji LNG” – wyjaśnia Jan Laluch, odpowiedzialny za paliwa alternatywne w Eurowag.
Liczba stacji LNG w Europie do 2030 r. powinna przekroczyć dwa tysiące zgodnie z „zielonymi” planami UE dotyczącymi redukcji emisji z transportu. Badania sugerują, że do tego czasu liczba ciężarówek LNG poruszających się po europejskich drogach sięgnie około 280 tys. Będzie to znaczący wzrost w porównaniu do 9500 takich pojazdów w 2019 roku.

NAVITEL wprowadza funkcję komend głosowych po polsku
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.