Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]
W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy nowego raportu EFL sprawdzili, w jakim kierunku zmierza obecnie rynek aut osobowych i dostawczych w Polsce oraz jak wpływa na branżę leasingową i sektor MŚP.
Polska lepsza na tle UE. Segment premium bije rekordy
W pierwszym kwartale 2025 r. w Unii Europejskiej odnotowano spadek rejestracji aut osobowych i dostawczych w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. – odpowiednio o 1,9% i aż 12,2%. W tym samym czasie, gdy Europa zaciągnęła wsteczny, w Polsce mieliśmy do czynienia ze wzrostem o 2,5% (samochody osobowe) i 1% (dostawcze).
W dodatku z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w kwietniu 2025 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 52 512 aut osobowych i dostawczych, co jest najlepszym kwietniowym wynikiem w historii notowań. Uwagę przykuwa również rekordowy udział samochodów premium w liczbie rejestracji (26,4%). W rezultacie segment ten osiągnął czwarte, czyli najwyższe jak dotąd miejsce w ogólnym rankingu.
Ekspansja napędów alternatywnych i chińskiej motoryzacji
Polacy od lat stawiają na te same, sprawdzone marki samochodów, ale widać, że otwierają się także na te pochodzące z Państwa Środka. W kwietniu ich udział w rejestracjach wyniósł już 6,8%, a w zestawieniu TOP 20 marek Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego znalazły się dwie marki chińskie.
Jeszcze większą rewolucję widać w dziedzinie napędów. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 r. najwyższą sprzedaż odnotowały auta z napędem alternatywnym (w tym LPG), z czego największym zainteresowaniem cieszyły się hybrydy (HEV i MHEV), których łączny udział przekroczył 51%.
W dostawczakach diesel ciągle ma się dobrze
A jakie auta dostawcze najchętniej kupują lub leasingują Polacy? Tutaj niezmiennie stawiają na europejski, amerykański i japoński przemysł motoryzacyjny. Konserwatywne – a może po prostu pragmatyczne – jest też podejście do kwestii napędu. W pierwszym kwartale 2025 r. aż 93,2% zarejestrowanych dostawczaków miało silnik diesla, a 3,7% benzynowy. Auta z wtyczką (ECV) stanowiły tylko 2,3%, zaś hybrydowe (HEV) – 0,8%. Dla porównania w Unii Europejskiej w tym samym okresie diesel odpowiadał za 82,5% rejestracji, auta na benzynę – 5,2%, elektryki ładowane z gniazdka – 8,7%, zaś klasyczne hybrydy – 2,5%.
Pojazdy lekkie napędzają polski leasing
W kontekście rynku pojazdów osobowych i dostawczych ogromne znaczenie ma leasing. Według danych Związku Polskiego Leasingu za 2024 r. w Polsce udzielono finansowania w tej formie na kwotę 96,9 mld zł (12% więcej niż rok wcześniej), a na pierwszym miejscu wśród finansowych przedmiotów znalazły się pojazdy lekkie z udziałem 59,3%. Leasing jest istotny także dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw – ich udział wśród klientów firm leasingowych w Polsce wynosi aż 73%. Z kolei według badań Komisji Europejskiej 2 na 3 polskie firmy z sektora MŚP uważają leasing za najważniejsze źródło finansowania.
– Leasing, sektor MŚP oraz branża motoryzacyjna to system naczyń połączonych – dobra kondycja jednego z elementów wzmacnia pozostałe. Korzystne wyniki i prognozy dla rynku samochodów osobowych i dostawczych w Polsce to szansa na dalszy wzrost finansowania leasingiem, a to z kolei pozwoli stworzyć lepszą ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw – tłumaczy Bartosz Bakes, dyrektor Departamentu Sieci Sprzedaży w EFL.
Pełna wersja raportu EFL „Rynek samochodów osobowych i dostawczych w Polsce” dostępna jest pod linkiem: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-rynek-samochodow-osobowych-i-dostawczych-w-polsce
KONTAKT:
Maja Lidke
e-mail: maja.lidke|efl.com.pl| |maja.lidke|efl.com.pl
Źródło informacji: EFL

NAVITEL wprowadza funkcję komend głosowych po polsku

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

K. Gawkowski: Polska w cyfrowej transformacji gospodarki awansowała do pierwszej ligi w Europie. 2,8 mld zł z KPO jeszcze ten proces przyspieszy
Uruchomiony na początku lipca przez Ministerstwo Cyfryzacji i BGK program „KPO: Pożyczka na cyfryzację” cieszy się dużym zainteresowaniem. Samorządy, uczelnie oraz firmy mogą wnioskować o wsparcie finansowe dla inwestycji w transformację cyfrową, m.in. modernizację infrastruktury czy cyberbezpieczeństwo. W sumie na ten cel trafi 2,8 mld zł (650 mln euro). Ze względu na krótki czas naboru obie instytucje organizują w poszczególnych województwach warsztaty dla wnioskodawców, które mają rozwiać ich wątpliwości przy przygotowywaniu wniosków.
Prawo
Koszty certyfikacji wyrobów medycznych sięgają milionów euro. Pacjenci mogą stracić dostęp do wyrobów ratujących życie

Od 2027 roku wszystkie firmy produkujące wyroby medyczne w Unii Europejskiej będą musiały posiadać certyfikat zgodności z rozporządzeniem MDR (Medical Devices Regulation). Nowe przepisy wprowadzają dużo ostrzejsze wymagania w zakresie dokumentacji, badań klinicznych oraz procedur certyfikacyjnych. Branża ostrzega, że część małych i średnich producentów nie zdąży się dostosować. Problemem jest także wysoki koszt i długi czas uzyskiwania certyfikatów. W konsekwencji z rynku mogą zniknąć urządzenia ratujące życie.
Infrastruktura
Nowe przepisy o ochronie ludności cywilnej wprowadzają obowiązkowe elastyczne zbiorniki na wodę. Mają one służyć w razie suszy, pożarów czy wybuchu wojny

Samorządy będą musiały posiadać m.in. elastyczne zbiorniki na wodę pitną i przenośne magazyny wody przeciwpożarowej. To element odpowiedniego przygotowania zasobów na wypadek sytuacji kryzysowych, kataklizmów czy wybuchu konfliktu, wprowadzony nowymi przepisami o ochronie ludności. Eksperci podkreślają, że tego typu rozwiązania to innowacyjne produkty, które nie tylko ułatwiają logistykę w sytuacjach kryzysowych, ale także mogą znacząco skrócić czas reakcji służb ratunkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.