Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]
W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy nowego raportu EFL sprawdzili, w jakim kierunku zmierza obecnie rynek aut osobowych i dostawczych w Polsce oraz jak wpływa na branżę leasingową i sektor MŚP.
Polska lepsza na tle UE. Segment premium bije rekordy
W pierwszym kwartale 2025 r. w Unii Europejskiej odnotowano spadek rejestracji aut osobowych i dostawczych w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. – odpowiednio o 1,9% i aż 12,2%. W tym samym czasie, gdy Europa zaciągnęła wsteczny, w Polsce mieliśmy do czynienia ze wzrostem o 2,5% (samochody osobowe) i 1% (dostawcze).
W dodatku z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w kwietniu 2025 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 52 512 aut osobowych i dostawczych, co jest najlepszym kwietniowym wynikiem w historii notowań. Uwagę przykuwa również rekordowy udział samochodów premium w liczbie rejestracji (26,4%). W rezultacie segment ten osiągnął czwarte, czyli najwyższe jak dotąd miejsce w ogólnym rankingu.
Ekspansja napędów alternatywnych i chińskiej motoryzacji
Polacy od lat stawiają na te same, sprawdzone marki samochodów, ale widać, że otwierają się także na te pochodzące z Państwa Środka. W kwietniu ich udział w rejestracjach wyniósł już 6,8%, a w zestawieniu TOP 20 marek Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego znalazły się dwie marki chińskie.
Jeszcze większą rewolucję widać w dziedzinie napędów. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 r. najwyższą sprzedaż odnotowały auta z napędem alternatywnym (w tym LPG), z czego największym zainteresowaniem cieszyły się hybrydy (HEV i MHEV), których łączny udział przekroczył 51%.
W dostawczakach diesel ciągle ma się dobrze
A jakie auta dostawcze najchętniej kupują lub leasingują Polacy? Tutaj niezmiennie stawiają na europejski, amerykański i japoński przemysł motoryzacyjny. Konserwatywne – a może po prostu pragmatyczne – jest też podejście do kwestii napędu. W pierwszym kwartale 2025 r. aż 93,2% zarejestrowanych dostawczaków miało silnik diesla, a 3,7% benzynowy. Auta z wtyczką (ECV) stanowiły tylko 2,3%, zaś hybrydowe (HEV) – 0,8%. Dla porównania w Unii Europejskiej w tym samym okresie diesel odpowiadał za 82,5% rejestracji, auta na benzynę – 5,2%, elektryki ładowane z gniazdka – 8,7%, zaś klasyczne hybrydy – 2,5%.
Pojazdy lekkie napędzają polski leasing
W kontekście rynku pojazdów osobowych i dostawczych ogromne znaczenie ma leasing. Według danych Związku Polskiego Leasingu za 2024 r. w Polsce udzielono finansowania w tej formie na kwotę 96,9 mld zł (12% więcej niż rok wcześniej), a na pierwszym miejscu wśród finansowych przedmiotów znalazły się pojazdy lekkie z udziałem 59,3%. Leasing jest istotny także dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw – ich udział wśród klientów firm leasingowych w Polsce wynosi aż 73%. Z kolei według badań Komisji Europejskiej 2 na 3 polskie firmy z sektora MŚP uważają leasing za najważniejsze źródło finansowania.
– Leasing, sektor MŚP oraz branża motoryzacyjna to system naczyń połączonych – dobra kondycja jednego z elementów wzmacnia pozostałe. Korzystne wyniki i prognozy dla rynku samochodów osobowych i dostawczych w Polsce to szansa na dalszy wzrost finansowania leasingiem, a to z kolei pozwoli stworzyć lepszą ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw – tłumaczy Bartosz Bakes, dyrektor Departamentu Sieci Sprzedaży w EFL.
Pełna wersja raportu EFL „Rynek samochodów osobowych i dostawczych w Polsce” dostępna jest pod linkiem: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-rynek-samochodow-osobowych-i-dostawczych-w-polsce
KONTAKT:
Maja Lidke
e-mail: maja.lidke|efl.com.pl| |maja.lidke|efl.com.pl
Źródło informacji: EFL

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.