Panattoni najbardziej ekologicznym deweloperem przemysłowym w Europie w 2020 r.
Konkret PR
ul. Konduktorska 4 lok. 9
00-775 Warszawa
e.ciuchta|konkretpr.pl| |e.ciuchta|konkretpr.pl
508 338 267
www.konkretpr.pl
Panattoni, lider rynku zielonych nieruchomości przemysłowych w Europie podsumowuje działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Tylko w 2020 roku firma uzyskała zielone certyfikaty dla 2,6 mln mkw. zrealizowanej powierzchni zdobywając m. in. BREEAM na poziomie Outstanding za najbardziej ekologiczny budynek przemysłowy na świecie. W portfolio Panattoni znalazły się również certyfikaty BREEAM Excellent i Very Good, a także DGNB na poziomie Gold. Deweloper robi kolejny krok m.in. wdrażając energię pochodzącą z odnawialnych źródeł (OZE) czy rozszerzając certyfikację BREEAM na poziomie Excellent.
Very Good year. Panattoni weszło w 2021 rok z ogromnym optymizmem, który napędzają dotychczasowe osiągnięcia firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Tylko w ub. r. deweloper zwiększył liczbę certyfikowanych powierzchni o 2,6 mln m kw. i teraz ma na swoim koncie aż 4,6 mln m kw. powierzchni potwierdzonej zielonymi certyfikatami. Najbardziej widowiskowy to BREEAM Outstanding dla czeskiego projektu Panattoni Park Cheb South który zdobył rekordową punktację 90,65 proc. i znalazł się również na short liście BRE w konkursie BREEAM Awards 2021. Ponadto czeski odział dewelopera z sukcesem ubiegał się o BREEAM Excellent dla Panattoni Park Stříbro, Panattoni Park Cheb i Panattoni Park Brno Airport. Zielona polityka Panattoni realizowana jest na wszystkich rynkach, na których obecna jest firma. Najbardziej spektakularne wyniki pod względem ilości zielonej powierzchni Panattoni osiągnęło w Polsce uzyskując certyfikację metodą BREEAM dla obiektów o łącznej powierzchni 1,6 mln m kw. z czego aż pół miliona to ocena Very Good; a także w Niemczech. Tu aż 600 000 m kw. otrzymało DGNB na poziomie Gold i cztery projekty mają zielone dachy. W Wielkiej Brytanii Panattoni wprowadza na szeroką skalę fotowoltaikę, korzysta z farm wiatrowych, a także ogranicza wykorzystanie betonu w konstrukcji hal.
Robert Dobrzycki, CEO Panattoni podsumowuje: „Ubiegły rok był dla nas czasem szalonym, pełnym rewolucyjnych zmian. Innowacyjna koncepcja Go Earthwise with Panattoni, nowy standard obiektów, włączając w to nowe elewacje z przeszklonymi częściami biurowymi, ładowarki do samochodów elektrycznych, realne wprowadzenie zieleni na szeroką skalę, nowy design małej architektury jak strefy relaksu, wiaty rowerowe czy przystanki autobusowe oraz wstąpienie do PLGBC i ostatecznie 2,6 mln m kw. certyfikowanej powierzchni – działo się naprawdę dużo, ale traktujemy to jak ekologiczne paliwo, które napędzi naszą działalność w tym roku – jeszcze intensywniejszą niż w 2020”.
Panattoni przyśpiesza kroku i rozszerza działania. Od 2021 r. deweloper stawia na odnawialne źródła energii i zmniejsza wykorzystanie energii pierwotnej. Jak komentuje Emilia Dębowska, Sustainability Manager w Panattoni: „Nawiązaliśmy współpracę z dostawcami energii, która w 100 proc. pochodzi z odnawialnych źródeł. Będzie ona napędzać parki w kilkunastu lokalizacjach – w pierwszej kolejności na Śląsku i Warszawie”. Po pierwszej fali zmian Panattoni zasili w OZE obiekty o łącznej powierzchni ok. 3 mln m kw. Dodatkowo, wprowadzony został nowy standard wentylacji sterowanej czujnikami CO2, który jest odpowiedzią firmy na obowiązujące od początku br. przepisy dot. zmniejszonego współczynnika energii pierwotnej. Cały czas rozwijane będą również rozwiązania optymalizujące zużycie wody, jak np. wprowadzenie systemów retencyjnych do standardu obiektów. Ale na tym nie koniec. „Zgodnie z powiedzeniem zmieniając świat, zacznij od siebie planujemy certyfikację wybranych obiektów metodą BREEAM na poziomie Excellent - już teraz staramy się o to na Śląsku, w Warszawie i w Polsce Centralnej, a także przyglądamy się innym certyfikacjom ekologicznym”- dodaje Emilia Dębowska.
Go Earthwise with Panattoni to spójna, zaplanowana na wiele lat strategia dewelopera w zakresie zrównoważonego rozwoju. W jej ramach każdy realizowany park jest certyfikowany metodą BREEAM przynajmniej na poziomie Very Good, a od tego Panattoni celuje również wyżej. Co za tym idzie kolejne obiekty spełniają jeszcze bardziej rygorystyczne wymogi w zakresie ochrony środowiska, dbałości o klimat i społeczności lokalne. Zielona polityka firmy pozwala m.in. na oszczędności rzędu 50 proc. w zakresie zużywanej energii oraz zmniejszenia poboru mocy do 60 proc., oszczędności wody pitnej na poziomie 6000 litrów dziennie dla obiektu o powierzchni 20 000 m kw., czy uzyskanie wskaźnika recyclingu na poziomie 90 proc. Motorem napędowym całej koncepcji był nowy standard elewacji hal, którego przygotowanie trwało od jesieni 2019 roku. Firma stworzyła projekt aluminiowo-szklanych fasad w częściach biurowych, co w połączeniu z nową koncepcją zieleni na terenie inwestycji, w tym łąkami kwietnymi, ulami i domkami dla bezkręgowców, pozwala tworzyć obiekty bardziej przyjazne dla ich użytkowników i dla środowiska.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.