Pandemia nie powstrzyma wyjazdów do pracy
Autorski komentarz dotyczący emigracji zarobkowej w czasie pandemii COVID-19 przygotowany przez Karolinę Serwańską - dyrektor zarządzającą w agencji pośrednictwa pracy HR International.
Pandemia koronawirusa okazała się ogromnym wyzwaniem nie tylko dla służby zdrowia, ale również dla gospodarek wszystkich krajów i przede wszystkim dla rynku pracy. Rynek pracownika odszedł w zapomnienie, a osoby, które straciły pracę zmuszone są do tego, aby przekwalifikować się lub podjąć trudną decyzję o emigracji zarobkowej. Chociaż w czasie pandemii wyjazd do innego kraju w celach zarobkowych wiąże się w wielu przypadkach z koniecznością odbycia bezpłatnej, dwutygodniowej kwarantanny to chętnych nie brakuje.
Polscy i Ukraińscy pracownicy nadal chętnie wyjeżdżają na zachód w celach zarobkowych. Nie zrażają ich wymogi unijne, krajowe, samorządowe ani wymogi pracodawców, które w zależności od landu i wewnętrznych restrykcji firmowych, są różne. Nawet jeśli pracownicy muszą odbyć 14 dni kwarantanny lub wykonać testy na COVID-19 podejmują decyzję o wyjeździe. Taki trend widać u pośredników pracy za wschodnią granicą Niemiec, którzy delegują pracowników zarówno na prace tymczasowe jak i długoterminowe zatrudnienie. Pracownicy są świadomi, że w niektórych przypadkach będą musieli przebywać w odizolowaniu (kwarantannie) 14 dni bez pobierania wynagrodzenia, mimo to cierpliwie decydują się na takie rozwiązanie w celu uzyskania pracy w Niemczech.
Badania pokazują, że chętnych do pracy przybywa, w porównaniu rok do roku wzrost ten jest dwucyfrowy. Według badań przeprowadzonych w lipcu, czyli po tym jak część firm zmuszona była ograniczyć swoje zasoby kadrowe, wynika, że niemal co dziesiąty dorosły Polak planuje wyjechać do pracy za granicę w perspektywie roku. Najczęstszym miejscem docelowym są Niemcy. Wynika to zarówno z bliskiej odległości, ale też z nadal dobrej opinii o gospodarce i zarobkach u naszego zachodniego sąsiada. Największą grupą osób planujących wyjazd są osoby młode, w wieku 25-34 lat. Jest to wynikiem niestabilnej sytuacji na krajowym rynku pracy i trudności w znalezieniu zatrudnienia. Eksperci nie ukrywają, że kryzys związany z rynkiem pracy dotknie w dużej mierze kraje Europy zachodniej, jednak Niemcy nadal są atrakcyjnym kierunkiem pod względem zarobkowym.
Polacy decydujący się na wyjazd na tzw. saksy są zdeterminowani przede wszystkim wizją 2 czy nawet 3 krotnie wyższych zarobków. Musimy pamiętać, że pandemia nie zatrzymała wszystkich sektorów gospodarki. Magazyny nadal muszą pracować, a w czasie pandemii, gdy e-commerce rósł w siłę zapotrzebowanie na pracowników magazynowych również rosło. Podobnie, jeśli chodzi o rolnictwo, tam również pracodawcy w czasie zbiorów potrzebowali pracowników.

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.