Komunikaty PR

Pandemia zmieniła nawyki konsumenckie Polaków

2020-09-08  |  13:40
Biuro prasowe
Kontakt

Katarzyna Kuczyńska
KLANG! Media

Prosta 68
00-858 Warszawa
k.kuczynska|klangmedia.pl| |k.kuczynska|klangmedia.pl
503987119
www.klangmedia.pl
Do pobrania komunikat ( 0.01 MB )

Według wyników badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w wyniku pandemii COVID-19 ponad 60 proc. respondentów zamierza regularnie przeznaczać część domowego budżetu na oszczędności. Planujemy mniej wydawać na większe zakupy (45 proc.), ale też zaoszczędzić na mniejszych, codziennych zakupach spożywczych (15 proc.). Prognozy i nastroje w krajach europejskich odnośnie powrotu do normalności po pandemii są różne. Pewne jest jednak to, że konsumpcja znacznie przyhamowała. Wraz z jej zatrzymaniem rozpoczęło się wypracowywanie nowych nawyków finansowych i konsumenckich. 

 

Nastroje i prognozy po pandemii COVID-19

Choć w wielu krajach na świecie pandemia koronawirusa zdaje się nie zwalniać, nastroje konsumenckie z miesiąca na miesiąc zdają się być coraz bardziej optymistyczne. Co ciekawe, pomimo ogromnej ilości zachorowań w Chinach i Stanach Zjednoczonych, to właśnie tam społeczeństwa liczą na szybki powrót do normalności. Zgodnie z corocznym badaniem “Globalny Barometr Zaufania Kapitałowego” firmy EY, w obu krajach ponad 90 proc. respondentów zakłada, że gospodarka powróci do stanu sprzed pandemii w ciągu 2 miesięcy. 50 proc. badanych zakłada, że ich sytuacja finansowa ustabilizuje się po 4 miesiącach. Europejscy konsumenci podchodzą do sprawy z nieco większym dystansem. Ponad połowa europejskich badanych uważa, że skutki pandemii odczuwać będziemy jeszcze przez minimum 4 miesiące od jej zakończenia.

Polska z nowym spojrzeniem na wydatki

Polacy idą śladem sąsiadów i również drastycznie zmieniają nawyki zakupowe oraz stosunek do finansów. Niepewna przyszłość, rosnące bezrobocie i zamknięcie w domach nie tylko zmusiły nas do przeorganizowania dotychczasowego stylu życia, ale też przemyślenia swych wydatków i zaplanowania ich na nowo. Nic więc dziwnego, że wśród Polaków znacznie więcej jest osób martwiących się o konsekwencje finansowe koronawirusa (45 proc.) niż tych obawiających się zachorowania (34 proc.). Niesie to za sobą szereg zmian zakresie nawyków zakupowych i wydatków.

“Pandemia koronawirusa wystraszyła nas nie tylko jeśli chodzi o kwestie zdrowotne, ale w dużej mierze także finansowe. Wszystkie te aspekty poniekąd łączą się, prowadząc do wypracowania nowych zachowań i nawyków konsumenckich. Można zauważyć, że znaczna część z nas zrezygnowała z małych, codziennych zakupów na rzecz większych, cotygodniowych. Mniej korzystamy również ze sklepów wielkopowierzchniowych, zastępując je lokalnymi sklepami w pobliżu miejsca zamieszkania. Znacznemu ograniczeniu uległy także wydatki na ubrania, produkty kosmetyczne czy rozrywkę. ” - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl). 

Produkty bankowe w dobie COVID-19 

Pandemia koronawirusa zmieniła również nawyki Polaków w kontekście produktów bankowych oraz nawyków płatniczych. Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank wskazuje, że ponad 70 proc. klientów banku ograniczyła płatności gotówkowe na rzecz karty (ponad 80 proc. konsumentów przed 40. rokiem życia i 50 proc. seniorów). Pandemia ostudziła także plany konsumenckie jeśli chodzi o produkty bankowe.  Z raportu Instytutu Badań Zmian Społecznych wynika, że ponad 20 proc. Polaków przez pandemię zrezygnowało z ubiegania się o kredyt. 

Pandemia koronawirusa nie opuściła nas na dobre - to pewne. Eksperci przewidują natomiast, że COVID-19 - choć częściowo słabnący - będzie powracać sezonowo. Kolejne miesiące pokażą zatem, jak my-konsumenci, radzimy sobie z trudnymi okresami, zarówno jeśli chodzi o kwestie finansowe, jak i prozdrowotne. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: KLANG! Media
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online? Biuro prasowe
2025-07-09 | 14:40

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?

Zakupy internetowe zapewniają dużą wygodę. Nie trzeba jeździć po sklepach w różnych lokalizacjach, by znaleźć coś dla siebie. To duża oszczędność czasu
Finanse Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy
2025-06-30 | 15:00

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Ailleron Innovation Forum w Krakowie stało się centrum przełomowych idei i globalnych inspiracji. Liderzy FinTech spotkali się 12 czerwca  w Muzeum Sztuki i Techniki
Finanse Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.