Komunikaty PR

Pasażerowie pokryją koszty ratowania linii a ich prawa mogą zostać ograniczone

2020-04-01  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP_APRA ( 0.04 MB )
  • Przewoźnicy wykorzystują kryzys związany z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, by ograniczyć prawa pasażerów.Ich działania zmierzają do pozbawienia podróżnych do 80% ich obecnych praw.
  • Prawa pasażerów nie powinny być ograniczane, skoro to oni jako podatnicy poniosą koszt pomocy rządowej dla linii lotniczych.
  • Utrzymanie obecnej pozycji podróżnych wobec linii lotniczych powinno być warunkiem brzegowym dla wszelkich form publicznego wsparcia finansowego.

 

Nie ulega wątpliwości, że w związku z odwołaniem rejsów i uziemieniem samolotów branża lotnicza potrzebuje wsparcia finansowego. Easyjet negocjuje obecnie pakiet ratunkowy z brytyjskim rządem, Włochy potwierdziły natomiast przekazanie Alitali 500 mln euro pomocy. Wsparcie dla przewoźników będzie finansowane z pieniędzy podatników. Pomimo tego, ich prawa – jako pasażerów linii lotniczych – są w międzyczasie odbierane przez te same firmy, ratowane ze środków publicznych. 

Już od momentu, kiedy w 2013 r. Unia Europejska postanowiła zrewidować przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 o prawach pasażerów, linie lotnicze energiczne lobbują, we własnym interesie finansowym, na rzecz osłabienia pozycji podróżnych. Jeśli proponowane przez nie zmiany zostaną wprowadzone, pasażerowie mogą zostać pozbawieni do 80% obecnie przysługujących im praw. Stowarzyszenie Rzeczników Praw Pasażera APRA ostrzega przed wykorzystaniem kryzysu związanego z COVID-19 do forsowania tak niekorzystnych dla podróżnych rozwiązań. 

– Każdego roku ponad 40 milionów pasażerów na całym świecie zostaje dotkniętych odwołanymi lotami, a wielu z nich pozostaje na lotniskach – nie z własnej winy – i musi ponieść dodatkowe koszty oraz inne negatywne konsekwencje tej sytuacji. Są to pasażerowie, którzy potrzebują silnych praw. Obecnie tak istotną ochronę zapewnia im Rozporządzenie (WE) nr 261/2004. Rozumiemy, że jest to czas kryzysu dla linii lotniczych, ale to też trudny okres dla wszystkich – zwłaszcza dla osób indywidualnych i pasażerów. Te krótkoterminowe okoliczności nie mogą usprawiedliwiać długoterminowych zmian w prawach pasażerów – podkreśla Christian Nielsen, członek zarządu Stowarzyszenia Rzeczników Praw Pasażera APRA.

Stowarzyszenie Rzeczników Praw Pasażerów(Association of Passenger Rights Advocates – APRA) walczy o utrzymanie praw pasażerów na co najmniej takim poziomie, jak są obecnie. Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 funkcjonuje od lat i potwierdzona została jego skuteczność jako narzędzia kontrolnego w stosunku do linii lotniczych. Jednocześnie w znikomym stopniu miało ono jakikolwiek wpływ na ich wyniki finansowe. W związku z tym nie ma powodu, by dzisiaj osłabiać pozycję pasażerów wobec przewoźników.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Wyzwania i warunki przewozów towarów niebezpiecznych w transporcie ADR Biuro prasowe
2024-04-26 | 12:00

Wyzwania i warunki przewozów towarów niebezpiecznych w transporcie ADR

W dynamicznie rozwijającej się branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka), kluczowym wyzwaniem jest nieustająca gotowość do przewozu nawet najbardziej wymagających ładunków.
Transport Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion
2024-04-24 | 16:00

Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion

Branża fashion uznawana jest za jedną z tych najbardziej wymagających branż, z dynamiką wyznaczaną przez trendy, sezonowe i kompleksowe wymiany kolekcji, tak jak obecnie z zimowej na
Transport PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa (HVO100)
2024-04-24 | 13:12

PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa (HVO100)

Od tego tygodnia holenderskie przedsiębiorstwo pocztowe PostNL i Spring, jego międzynarodowa spółka zależna, wprowadzą do europejskiej sieci transportu drogowego około czterech

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.