Komunikaty PR

Phishing po pandemii: oszuści znowu podszywają się pod znane marki

2022-11-23  |  01:00
Biuro prasowe

Cyberprzestępcy zaczynają wracać na utarte, przetestowane ścieżki. W czasie pandemii oszuści bazowali na zamieszaniu związanym ze szczepionkami, lekami czy zdalną pracą. Badania przeprowadzone przez systemy telemetryczne Bitdefender od maja do października pokazują wyraźną zmianę trendu. Napastnicy znowu najchętniej podszywają się pod znane międzynarodowe marki. Dwa pierwsze miejsca w tym specyficznym rankingu przygotowanym przez Bitdefendera zajmują Amazon (43,79 proc) oraz DHL (23,11 proc).

 

Co ciekawe, w maju jedna czwarta wszystkich kampanii phishingowych przechwyconych w globalnej sieci Bitdefender dotyczyła DHL, a oszuści fałszowali usługi logistyczne, kurierskie, dostarczania paczek i poczty ekspresowej. W 27 proc. przypadków podszywano się pod usługi e-commerce, przetwarzanie w chmurze, reklamy online i cyfrowe usługi przesyłania strumieniowego Amazon. Wiadomości podszywające się pod DHL i Amazon odpowiadały za ponad połowę wszystkich ataków phishingowych wymierzonych w konsumentów w maju.

 

Podczas gdy akcje podszywające się pod DHL podążały podobną ścieżką przez sześć miesięcy, kampanie wykorzystujące Amazon niemal podwoiły się pomiędzy czerwcem a październikiem, osiągając swój szczyt w październiku z udziałem 56,8 proc.

 

Firmy technologiczne w ścisłej czołówce.

W czołowej piętnastce sporządzonej przez Bitdefendera znajduje się kilka spółek technologicznych.  Poza wymienioną wcześniej dwójką oszuści lubią powoływać się na Microsoft, który zajmuje trzecie miejsce na liście Bitdefendera z 13 proc. udziałem. Liczba ta jest wyższa, jeśli weźmiemy pod uwagę 2,2 proc. dodatkowych oszustw podszywających się pod należącą do Microsoftu platformę współpracy Sharepoint. Często są to bardzo lukratywne ataki na służbową pocztę e-mail (BEC).Natomiast siódme miejsce przypadło firmie Google -1,3 proc. W tym przypadku cyberprzestępcy najczęściej podszywali się pod Gmaila, Dysk Google i YouTube. Kampanie spamowe często wykorzystują rzeczywiste adresy Gmail, aby uniknąć wykrycia przez rozwiązania bezpieczeństwa, dostarczając sfałszowane dokumenty Google i przekierowując linki.

 

Dziesiąte miejsce na liści przypadło firmie Apple, aczkolwiek współczynnik 0,7 proc. świadczy o tym, że koncern nie należy do ulubieńców internetowych oszustów. Niemniej specjaliści z Bitdefendera zwracają uwagę na fakt, iż liczby są prawdopodobnie wyższe, biorąc pod uwagę, że nie każdy użytkownik urządzeń Apple’a ma zainstalowane rozwiązanie bezpieczeństwa do wykrywania i rejestrowania cyberataków.

 

Niegdyś cyberoszuści bardzo chętnie podszywali się pod Adobe, aby zachęcić potencjalne ofiary do pobrania plików Flash, które zawierały złośliwe oprogramowanie. Jednak w 2020 Adobe zakończyło wsparcie dla programu Flash Player i od tego czasu jest zaledwie małym punkcikiem na radarze Bitdefendera. Oszustwa związane z Adobe stanowią 0,38 proc. wszystkich incydentów związanych z pocztą e-mail śledzonych w ciągu sześciu miesięcy. Pewnego rodzaju ciekawostką jest wskaźnik podszywania się oszustów pod Facebooka, który wynosi zaledwie 0,17 proc.

 

Banki i usługi finansowe

Bankowość i usługi finansowe od samego początku należą do najbardziej obleganych obszarów, jeśli chodzi o podszywanie się pod markę. Na liście Bitdefendera znalazło się aż sześciu reprezentantów tego sektora. Standard Bank (4,29 proc.), Bank of America (1,01 proc.), Wells Fargo (0,88 proc.), PayPal (0,58 proc.), Western Union (0,22 proc.) i HSBC Bank (0,15 proc.). Ataki podszywające się pod bankowość jako sektor odpowiadają za 7,13 proc. ataków phishingowych, mających na celu pozyskanie danych z kart płatniczych lub danych uwierzytelniających do serwisów.

 

Lista Bitdefendera

15 marek, pod które najczęściej podszywają się oszuści posługujący się phishingiem (maj-październik 2022).

 

  1. Amazon - 43,79 proc.
  2. DHL - 23,11 proc.
  3. Microsoft - 12,98 proc.
  4. Netflix - 7,60 proc.
  5. Standard Bank - 4,29 proc.
  6. Sharepoint - 2,19 proc.
  7. Google - 1,30 proc.
  8. Bank of America - 1.01 proc.
  9. Wells Fargo - 0,88 proc.
  10. Apple - 0,70 proc.
  11. PayPay - 0,58 proc.
  12. Adobe - 0,38 proc.
  13. Western Union - 0,22 proc.
  14. Facebook - 0,17 proc.
  15. HSBC Bank - 0,15 proc.

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI? Biuro prasowe
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.