Pierwsze wynajmowane mieszkanie. Czego poszukują młodzi ludzie?
W marcu we wrocławskiej dzielnicy Fabryczna ruszyła budowa B Urban – inwestycji skierowanej do młodych ludzi – studentów i pracowników pobliskich korporacji, którzy chcą mieć centrum w zasięgu ręki, a jednocześnie mieć blisko do pracy czy na uczelnię. W projektowaniu koncepcji B Urban wykorzystano badanie preferencji najemców w tej dzielnicy. Jakie oferty biorą pod uwagę poszukujący pierwszego „M”?
Lokalizacja
Decyzja o miejscu zamieszkania wiąże się nieodzownie z zachowaniem zdrowej równowagi w życiu. Mieć bliżej na uczelnię czy do pracy oznacza po prostu mieć więcej czasu dla siebie, rodziny i przyjaciół. To właśnie dlatego tak dużą popularnością cieszą się te osiedla, które mieszczą się w pobliżu korporacji czy kampusów akademickich.
Młodzi chętnie wybierają komunikację miejską, rowery czy hulajnogi. Samochody należą w tej grupie do rzadkości; istotniejsze są dla nich ścieżki rowerowe czy bliskość przystanków niż rozbudowane parkingi.
Standard
Wybór dzielnicy zawęża nieco poszukiwania. Pozostają jednak pytania o wygląd lokum i kwestie związane z jego użytkowaniem. Firma badawcza Mands na zlecenie dewelopera Inwestgrupa opracowała raport o oczekiwaniach potencjalnych najemców mieszkań we Wrocławiu. Respondenci zgodnie twierdzili, że kluczowe jest zachowanie neutralności we wnętrzu – tak, aby każdy mógł dopasować je do swojego indywidualnego gustu. Wskazywali też na potrzebę posiadania miejsca do przechowywania tymczasowo nieużywanych rzeczy oraz wygodnego, najlepiej podwójnego łóżka. Uznali także, że dużą zaletą jest obecność rowerowni w budynku, czego zdecydowanie brakuje w ofercie rynku wtórnego. W marcu rozpoczęła się budowa inwestycji B Urban przy ulicy Jaworskiej 4. Przy projektowaniu koncepcji tego budynku dużą rolę odegrały wnioski z badania preferencji najemców.
– W naszej inwestycji B Urban kawalerki zaplanowaliśmy w taki sposób, by każdy mógł z nich swobodnie korzystać. Podział na strefę dzienną i nocną zapewnia poczucie intymności, a przede wszystkim pozwala optymalnie wykorzystywać przestrzeń – opowiada Piotr Borowy z biura sprzedaży dewelopera Inwestgrupa. Jak dodaje: – Inwestycja ta powstaje przy ulicy Jaworskiej, czyli w samym sercu wrocławskiej dzielnicy biurowej. To okolica, którą wybierają często pracownicy pobliskich korporacji i studenci. Dobrze skomunikowana z Rynkiem, posiadająca szeroką ofertę usług i sklepów, z nowoczesną architekturą i dobrymi perspektywami na przyszłość – sądząc po liczbie aktualnie powstających biurowców.
Kontakt z właścicielem
Nie mniej ważne jest to, w jaki sposób przebiega kontakt z właścicielem. Badani wskazywali, że – o ile to możliwe – wolą kontaktować się z zarządcą. Mają wówczas nadzieję na bardziej profesjonalną i szybszą reakcję niż w przypadku prywatnych właścicieli. Bezproblemowe relacje z osobą, która opiekuje się lokalem, znajdują się w czołówce kryteriów wyboru.
Metraż
Istotną kwestią jest także powierzchnia lokum. Jedni decydują się na wynajem pojedynczego pokoju w większym mieszkaniu, inni z kolei preferują kawalerki. Te ostatnie cieszą się rosnącą popularnością. Na ich korzyść świadczy przede wszystkim prywatność. Dziś odchodzi się od gromadzenia wielu rzeczy na rzecz sharing economy, w myśl której nie trzeba posiadać, aby korzystać. W efekcie często szukamy mniejszej przestrzeni, gdzie przemyślana aranżacja pozwala komfortowo korzystać z własnego „M”.
Lokalizacja jest pierwszym filtrem w poszukiwaniach miejsca do życia – najlepiej, aby w sąsiedztwie inwestycji znajdowały się przystanki komunikacji miejskiej. Niebagatelną rolę odgrywa też standard wykończenia – najchętniej nowoczesny, ale i neutralny, bez zbędnych ozdób i męczącej oko kolorystyki. Z kolei od metrażu ważniejsza jest sprytnie urządzona przestrzeń, która pozwala optymalnie wykorzystać każdy kąt.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.