Plany remontowe Polaków – kim są planujący remonty i co będzie remontowane?

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Co roku część Polaków świadomie rezygnuje z planów wakacyjnych, by zająć się pracami remontowymi w swoich mieszkaniach i domach. Część woli tego rodzaju prace od razu zlecić na zewnątrz – wynajmując ekipę remontowo- budowlaną. Realizowane działania mają na celu zarówno podniesienie standardu technicznego, estetycznych walorów zamieszkiwanej przestrzeni, jak i uzyskanie wyższego komfortu przebywania we własnej nieruchomości. Remont wiąże się jednak zazwyczaj z poważnym wyzwaniem finansowym i organizacyjnym dla całego gospodarstwa domowego. Dlatego znaczniej częściej jest on efektem realizacji przemyślanego planu, niż spontanicznego działania. A jak wyglądają te plany na najbliższe dwa lata?
Potrzeby remontowe vs plany remontowe
Wiele osób dostrzega bieżącą potrzebę remontową w swoim mieszkaniu/domu. Z różnych względów nie wszyscy zaspokoją ją w najbliższej przyszłości. Większość Polaków zamierza podjąć jednak działania mające na celu zmianę tej sytuacji na lepsze. W ciągu najbliższych dwóch lat 57% Polaków, których lokal wymaga remontu, planuje takie przedsięwzięcie. Zdecydowana większość z nich przyjęła horyzont czasowy na najbliższy rok. Tylko nieco ponad 30% spośród planujących remont wyznaczyło sobie na to więcej czasu – od 1 roku do 2 lat.
Plany przeprowadzenia remontu w ciągu najbliższych dwóch lat – lokal wymaga remontu
<wykres>
W grupie osób, których lokal wymaga remontu, sytuacja jest dosyć mocno wewnętrznie zróżnicowana w zależności od szczegółowej charakterystyki respondentów. Przykładowo wśród osób dysponujących miesięcznym dochodem netto per capita w wysokości 2-3 tys. zł aż 94% ankietowanych planuje przeprowadzenie remontu w ciągu dwóch najbliższych lat. Z kolei mieszkańcy najmniejszych miast (poniżej 20 tys. mieszkańców) pomimo istniejących potrzeb remontowych, najrzadziej zgłaszali plany remontowe. Remontów nie planuje tam 72% badanych. Jeśli chodzi o rozkład wiekowy, to najniższy odsetek planujących remont w perspektywie najbliższych dwóch lat (48%) stwierdzono w najstarszej grupie (powyżej 55 lat).
Chęci i możliwości a plany remontowe
Jeszcze większa grupa Polaków zamieszkuje lokale, w których remont nie jest koniecznością. Nie oznacza to bynajmniej, iż w najbliższym czasie nie będą prowadzone w nich żadne prace remontowe. Istnieje zauważalna grupa osób, która snuje i zamierza wcielić w życie plany remontowe, nie wynikające wprost ze stanu technicznego, ale z chęci poprawienia komfortu, walorów estetycznych zamieszkiwanej nieruchomości, bądź podniesienia jej funkcjonalności np. w związku ze zmianą stanu osobowego/wiekowego zamieszkujących ją domowników.
Plany przeprowadzenia remontu w ciągu najbliższych dwóch lat – lokal nie wymaga remontu
<wykres>
W naturalny sposób odsetek planujących remont w lokalu, gdzie takie działanie nie jest koniecznością, będzie niższy. W najbliższych 2 latach około 23% Polaków zamieszkujących lokal niewymagający remontu i tak planuje takie działanie. Najwyższą skłonność do realizacji prac remontowych wykazują mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców). Niemal jedna trzecia tego rodzaju respondentów zgłosiła takie zamiary. Nie jest do dla nich pilna kwestia, gdyż większość z nich wskazywała raczej na perspektywę 2-letnią niż 1-roczną. Do realizacji prac remontowych, które nie są wymuszone aktualnym stanem technicznym/standardem zamieszkiwanego lokalu nie garną się największe gospodarstwa domowe (powyżej 5 osób). Odsetek wskazań na istniejące plany remontowe w tej grupie sięgnął zaledwie 13%.
Remont wymuszony czy wymarzony – różne oczekiwania i wymagania
Plany remontowe mogą być wymuszone rzeczywistymi, realnymi potrzebami, wynikającymi wprost ze stanu zamieszkiwanego lokum, bądź też efektem oczekiwań i możliwości skłaniających do upiększania otoczenia. Od tego, co stanowi genezę deklarowanych planów remontowych wiele zależy. Co potwierdziło badanie przeprowadzone przez PMR, obie grupy mają odmienne podejście do wielu kwestii, a to przełoży się na wiele konkretnych decyzji, które zostaną podjęte w przyszłości. Raport „Plany remontowe Polaków 2020”, do zapoznania z którym zachęcamy, uwzględnia najbardziej wyraziste różnice między tymi grupami, dzięki czemu powinien ułatwić nakreślenie sprofilowanej oferty trafiającej w potrzeby każdej z nich.
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Marcin Uryga
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.