Polacy chętniej zamawiają online. Wyniki najnowszego raportu PizzaPortal.pl
Do 2025 roku rynek zamówień jedzenia online wzrośnie ponad czterokrotnie. Pod koniec br. jego wartość wyniesie blisko 1,8 mld zł – wynika z najnowszego raportu PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019”. Jedzenie z dowozem najczęściej zamawiają osoby pomiędzy 15 a 34 rokiem życia. Zamawiający, którzy odwiedzają agregatory typu PizzaPortal.pl, w 2019 roku częściej dokonywali zamówień za pomocą urządzeń mobilnych.
Dynamiczne wzrosty
Branża HoReCa w Polsce dynamicznie rozwija się. Z najnowszego raportu PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019” wynika, że średni wzrost tego sektora wynosi od 3 do nawet 5 procent rocznie. Sam rynek restauracyjny również notuje wzrosty. Systematycznie zwiększa się też rynek zamówień jedzenia online, bo aż 40 procent rok do roku.
Millenialsi jedzą online
Największą grupę zamawiających jedzenie z dostawą stanowią osoby pomiędzy 15 a 34 rokiem życia – 64 proc. Natomiast najliczniejsza grupa zamawiających jedzenie online np. za pomocą agregatorów, takich jak PizzaPortal.pl, to klienci w wieku 25-34 lata – 39 proc. Systematycznie rośnie też odsetek osób powyżej 40 roku życia, które zamawiają posiłki. Ich zamówienia są większe o kilkadziesiąt procent od średniego koszyka.
Nadal wygrywa telefon
Ponad 80 proc. internautów zamawia jedzenie z dowozem, ale nadal ponad połowa z nich dzwoni bezpośrednio do restauracji. Zamawiający, którzy odwiedzają agregatory typu PizzaPortal.pl, w 2019 roku częściej dokonywali zamówień za pomocą urządzeń mobilnych – 64 proc. Z komputera natomiast korzystało 36 proc. Zdecydowanie częściej zamawiają użytkownicy telefonów z Androidem – ich liczba jest ponad dwukrotnie wyższa niż osób korzystających ze smartfonów z systemem iOS.
Polacy przywykli do niedziel niehandlowych
Konsumenci przywykli już do nowych regulacji związanych z handlem w niedziele. Liczba zamówień w niedziele – bez względu na to czy sklepy były otwarte czy nie – zaczęła się wyrównywać.
– Gdy w 2018 roku rząd wprowadził ograniczenia związane z handlem w niedziele, serwis PizzaPortal.pl notował nawet 40-procentowe wzrosty zamówień. Widzieliśmy wyraźną różnicę między niedzielami handlowymi i niehandlowymi. Rekordowa liczba zamówień padała również w święta takie jak Andrzejki czy Walentynki. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Procentowy średni wzrost liczby zamówień w niedziele niehandlowe w stosunku do niedziel handlowych wynosi 21 procent. Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci przywykli już do zamkniętych sklepów w niedziele i są bardziej przygotowani, zaopatrując się w jedzenie w tygodniu – wyjaśnia Piotr Kruszyński, CEO PizzaPortal.pl.
Królowa Capricciosa
Średni koszyk zamówienia w 2019 roku wyniósł 43,90 zł. To wzrost o prawie 3 zł w porównaniu do 2018 roku. Najbardziej popularnym daniem w dostawie nadal jest pizza i stanowi ponad 50 procent wszystkich zamówień. Na drugim miejscu znajduje się kuchnia amerykańska i burgery, a na kolejnych kuchnia azjatycka, arabska i dania domowe.
– Najchętniej zamawiają mieszkańcy Łodzi, Trójmiasta i Wrocławia. To zmiana w porównaniu do 2018 roku, gdzie na pierwszym miejscu znajdował się Kraków, a Łódź była wówczas na dziesiątej pozycji. Wśród ulubionych smaków Polaków nadal króluje Capricciosa i wybiera ją niemal co dziesiąty zamawiający pizzę. Na pozostałych miejscach są takie klasyki, jak Margherita, Pepperoni czy Hawajska – mówi Tomasz Lipiński, dyrektor marketingu PizzaPortal.pl.
Ceny pizzy znacznie wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Średnio za pizzę zapłacimy o 2,5 zł więcej niż w 2018 roku, czyli o 8 proc. Największy wzrost ceny o 23 proc. odnotowano w Lublinie.
Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!
Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.