Polacy przesiadają się na rowery - wyniki badania

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.
Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl
Polacy przesiadają się na rowery
45% Polaków zamierza korzystać z roweru podczas wakacyjnego urlopu, 41% wybiera jednoślad zamiast innych środków transportu, a co piąty rowerzysta jeździ obecnie więcej niż przed rokiem – wynika z najnowszego, lipcowego badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. „Rowerowa Rewolucja” w Polsce staje się faktem.
Omawiane badanie jest częścią „Rowerowej Rewolucji” – kampanii organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe. Głównym celem inicjatywy jest jeszcze większa popularyzacja roweru. Odpowiednimi działaniami PSR pragnie zachęcać Polaków do korzystania z tego bezpiecznego i zalecanego przez WHO środka transportu, podkreślając jednocześnie, że jest to doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu.
Dziś, w dobie pandemii i zagrożeń związanych z zanieczyszczonym powietrzem i nadmierną produkcją dwutlenku węgla, poszukujemy środków komunikacji odpowiadających na potrzeby naszych czasów. Najnowsze badania pokazują, że rower jest najlepszym rozwiązaniem. Nie bez znaczenia jest również fakt, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca jednoślad, jako bezpieczny środek transportu. Zdaniem WHO umożliwia on utrzymanie odpowiedniego dystansu, a tym samym wpływa na ograniczanie rozprzestrzeniania się Koronawirusa.
Jazda na rowerze to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu - nie wiąże się z jakimikolwiek zanieczyszczeniami powietrza, nie generuje dwutlenku węgla. Dzięki dobrze przygotowanej i wciąż rozwijanej infrastrukturze, rower jest także szybki, bezpieczny i pozwala uniknąć zakorkowanych ulic miast. Z przeprowadzonego na zlecenie PSR badania wynika, że aż 41% Polaków korzysta z jednośladu, ograniczając podróżowanie innymi środkami transportu. Rezygnujemy głównie z komunikacji miejskiej, taksówek oraz samochodów. Ponadto Polacy częściej wsiadają na rowery - aż 24% z nich deklaruje, że jeździ więcej niż w poprzednim roku.
– Przemieszczając się samochodem coraz więcej czasu spędzamy stojąc w korkach. W godzinach szczytu w dużym mieście przejechanie 15 km autem może zająć nawet półtorej godziny – zauważa Krzysztof Dylewski, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego - Problem ten nie dotyczy rowerów. Przy dobrej infrastrukturze tę samą odległość rowerzysta jadąc równomiernym, spokojnym tempem jest w stanie przemierzyć w 45 minut. Cieszy nas, że w tym roku Polacy wybierają rowery, co potwierdzają to najnowsze badania.
Warto też zauważyć, że rower to doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu, bardzo popularny wśród milionów Polaków. Czy to w wolne popołudnie, czy podczas dłuższych wyjazdów na wakacjach, coraz więcej osób wybiera taką formę aktywnego odpoczynku. Badania wykazały, że aż 45% z nas zamierza spędzić wakacje z rowerem.
Fakt, że Polacy wybierają rower potwierdzają także ich decyzje zakupowe. 4% respondentów nabyło rower w czasie pandemii, a 18% rozważa zakup w najbliższym czasie.
Również władze samorządowe dostrzegają potencjał, jaki wiąże się z przechodzeniem mieszkańców miast na rowery. Więcej rowerzystów to mniej samochodów, mniej spalin i mniejsze korki. Dlatego coraz więcej inwestuje się w rozwój infrastruktury rowerowej. W 2017 w Polsce było ponad 12 tys. km ścieżek przeznaczonych dla jednośladów, co stanowi wzrost o prawie 8% w porównaniu z poprzednim rokiem. Lepsza infrastruktura to szybsza i bezpieczniejsza podróż.
- Pomimo coraz lepszej sytuacji transportu rowerowego, zarówno jeżeli chodzi o liczbę rowerzystów, jak i stan infrastruktury, wciąż jest jeszcze miejsce do poprawy – zauważa Krzysztof Dylewski z PSR - Nie zmienia to faktu, że rower to obecnie najlepszy sposób lokomocji dla osób dbających o swoje zdrowie, czas i naszą planetę, a przykłady z krajów zachodnich potwierdzają, że trend ten będzie się utrzymywał. Tym bardziej apeluję do władz ogólnopolskich i samorządowych o wspieranie rozwoju transportu rowerowego – dodaje.
W ciągu najbliższych 3 miesięcy w ramach kampanii „Rowerowa Rewolucja” w Internecie pojawi się seria krótkich spotów podkreślających niewątpliwe walory roweru, a w mediach publikowane będą informacje opisujące realizowane przez Stowarzyszenie inicjatywy. Akcja obejmie również media społecznościowe. Na potrzeby kampanii agencja badawcza Difference przeprowadziła badanie, której wyniki zostaną udostępnione w formie raportu opisującego przyzwyczajenia Polaków związane z podróżowaniem na rowerze.
W celu uzyskania dodatkowych informacji, zachęcamy do odwiedzania strony http://www.psronline.pl/ oraz strony Facebook https://www.facebook.com/PolskieStowarzyszenieRowerowe. W razie pytań zapraszamy do kontaktu: media@psronline.pl
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to organizacja, która zrzesza przedstawicieli polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych, a także mediów branżowych. Stowarzyszenie przyczynia się do rozwoju całej branży w kraju a także przyczynia się do utrzymania pozycji nr. 4 Polski wśród producentów w Unii Europejskiej. Obecnie produkujemy rocznie ponad 1,5 mln rowerów! Więcej informacji na temat działalności Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego na stronie www.psronline.pl.
Partnerzy wspierający „Rowerową Rewolucję”: Accent, Author, Bafang, Dartmoor, Ecobike, Geobike, GeoVelo, KROSS, KTM, Le Grand, Martes, Maxim, M_Bike, Merida, Puky, Shimano, Unibike

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.