Komunikaty PR

Polacy wracają do pracy

2020-07-17  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Maria Fałatowicz
Adzuna

40 Vanston Pl, Fulham
SW6 1AX Londyn
mariaf|adzuna.com| |mariaf|adzuna.com
+44 2081917582
www.adzuna.pl
Do pobrania Wykres ( 0.02 MB )

Główny Urząd Statystyczny opublikował 10 czerwca raport opisujący wpływ epidemii wirusa Covid-19 na wybrane segmenty polskiego rynku pracy. Raport wykazał, że w I kwartale 2020 roku w Polsce zlikwidowanych zostało prawie 120 tys. miejsc pracy, z czego niemal 25% z powodu epidemii.

Wyszukiwarka ofert pracy Adzuna.pl również obserwowała, jak wirus wpływał na ilość dostępnych na polskim rynku pracy wakatów. Kulminacyjny moment przypadł w Polsce na pierwszą połowę maja, kiedy liczba ofert pracy spadła aż o 12%, w stosunku do początku roku.

Dla porównania w Wielkiej Brytanii w tym samym momencie rynek pracy skurczył się aż o 60%.

Jak Polska wraca do pracy

Znoszenie kolejnych restrykcji i odmrażanie gospodarki wpłynęło pozytywnie na polski rynek zatrudnienia i negatywne trendy zaczęły się odwracać już na początku czerwca.

Polski rynek pracy dość szybko zareagował na znoszenie obostrzeń. Już na początku czerwca ilość dostępnych dla Polaków szukających pracy wakatów zaczęła rosnąć.  Na początku lipca ilość dostępnych dla Polaków ogłoszeń o pracę wróciła do poziomu sprzed ogłoszenia pandemii. Obecnie osoby szukające pracy w Polsce mogą wybierać w około180.000 ogłoszeń z całego kraju.

Niektóre obszary polskiego rynku pracy nadal zmagają się ze skutkami tzw. lockdownu i pomimo pomału, ale jednak rosnącego zapotrzebowania na siłę roboczą są sektory, w których liczba wakatów jest nadal niższa niż na początku roku.

Należą do nich prace związane z marketingiem ( w tym PR, praca w mediach i reklamie) gdzie nadal liczba dostępnych ofert pracy jest o 30% niższa niż przed ogłoszeniem pandemii. Gastronomia i hotelartstwo, oraz HR i rekrutacja to nadal spadek o 10%. Sektorem, który w ogólnym rozrachunku prowadził sobie najlepiej w tym okresie było IT,. Branża, która w połowie maja zaliczyła na krótko spadek ofert  (-8%), tobecnie notuje 30% więcej ogłoszeń o prace dostępnych na Adzuna  niż w pierwszych tygodniach 2020 roku.

Zagraniczne rynki pracy po zniesieniu restrykcji

Rynki Francji i Niemiec również dynamicznie wracają do poziomu sprzed pandemii. Podczas gdy w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych pomimo zauważalnego wzrostu w ostatnich tygodniach ilość ogłoszeń o pracę jest nadal wyjątkowo niska. (wykres do pobrania)

Wielka Brytania

Choć w Wielkiej Brytanii dostępnych ofert pracy jest nadal aż o 53% mniej niż na początku roku, to dla Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii na pewno dobrą wiadomością jest trend rosnący utrzymujący się już od kilku tygodni.

Na początku roku osoby szukające pracy w Wielkiej Brytanii mogły wybierać na lokalnym serwisie Adzuna z ponad 890.000 ofert pracy. Podczas gdy w połowie maja było ich niewiele ponad 360.000. Obecnie liczba ta pomału rośnie i nowych ogłoszeń o pracę na terenie Zjednoczonego Królestwa jest już obecnie ponad 400.000

Najbardziej ucierpiały na Wyspach miejsca pracy związane hotelarstwem i gastronomią. W tym sektorze ofert pracy jest nadal o 75% mniej niż na początku roku. Dlatego Brytyjczycy i osoby mieszkające w tym kraju mają nadzieję, że stopniowe znoszenie restrykcji pomoże branży stanąć na nogi, i wielu osobom odzyskać utracone miejsca pracy.

Andrew Hunter, współzałożyciel serwisu Adzuna komentuje: „To naprawdę optymistyczna wiadomość, że w niektórych krajach rekrutacje wróciły lub bardzo szybko wracają do poziomu, jaki notowaliśmy w styczniu. Mamy nadzieję, że dzięki znoszeniu obostrzeń związanych z pandemią na pozostałych rynkach zauważymy te same trendy, oraz wzrost zaufania do lokalnych gospodarek. Choć widzimy, że negatywne trendy ustępują na wszystkich rynkach pracy, to dla wielu krajów droga do całkowitej odbudowy, po tak ogromnej stracie, może trwać nawet kilka lat.”

 

Źródło: www.adzuna.pl

Data: 16/07/2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Adzuna
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).

Handel

Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.