Polacy wracają do pracy

Maria Fałatowicz
Adzuna
40 Vanston Pl, Fulham
SW6 1AX Londyn
mariaf|adzuna.com| |mariaf|adzuna.com
+44 2081917582
www.adzuna.pl
Główny Urząd Statystyczny opublikował 10 czerwca raport opisujący wpływ epidemii wirusa Covid-19 na wybrane segmenty polskiego rynku pracy. Raport wykazał, że w I kwartale 2020 roku w Polsce zlikwidowanych zostało prawie 120 tys. miejsc pracy, z czego niemal 25% z powodu epidemii.
Wyszukiwarka ofert pracy Adzuna.pl również obserwowała, jak wirus wpływał na ilość dostępnych na polskim rynku pracy wakatów. Kulminacyjny moment przypadł w Polsce na pierwszą połowę maja, kiedy liczba ofert pracy spadła aż o 12%, w stosunku do początku roku.
Dla porównania w Wielkiej Brytanii w tym samym momencie rynek pracy skurczył się aż o 60%.
Jak Polska wraca do pracy
Znoszenie kolejnych restrykcji i odmrażanie gospodarki wpłynęło pozytywnie na polski rynek zatrudnienia i negatywne trendy zaczęły się odwracać już na początku czerwca.
Polski rynek pracy dość szybko zareagował na znoszenie obostrzeń. Już na początku czerwca ilość dostępnych dla Polaków szukających pracy wakatów zaczęła rosnąć. Na początku lipca ilość dostępnych dla Polaków ogłoszeń o pracę wróciła do poziomu sprzed ogłoszenia pandemii. Obecnie osoby szukające pracy w Polsce mogą wybierać w około180.000 ogłoszeń z całego kraju.
Niektóre obszary polskiego rynku pracy nadal zmagają się ze skutkami tzw. lockdownu i pomimo pomału, ale jednak rosnącego zapotrzebowania na siłę roboczą są sektory, w których liczba wakatów jest nadal niższa niż na początku roku.
Należą do nich prace związane z marketingiem ( w tym PR, praca w mediach i reklamie) gdzie nadal liczba dostępnych ofert pracy jest o 30% niższa niż przed ogłoszeniem pandemii. Gastronomia i hotelartstwo, oraz HR i rekrutacja to nadal spadek o 10%. Sektorem, który w ogólnym rozrachunku prowadził sobie najlepiej w tym okresie było IT,. Branża, która w połowie maja zaliczyła na krótko spadek ofert (-8%), tobecnie notuje 30% więcej ogłoszeń o prace dostępnych na Adzuna niż w pierwszych tygodniach 2020 roku.
Zagraniczne rynki pracy po zniesieniu restrykcji
Rynki Francji i Niemiec również dynamicznie wracają do poziomu sprzed pandemii. Podczas gdy w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych pomimo zauważalnego wzrostu w ostatnich tygodniach ilość ogłoszeń o pracę jest nadal wyjątkowo niska. (wykres do pobrania)
Wielka Brytania
Choć w Wielkiej Brytanii dostępnych ofert pracy jest nadal aż o 53% mniej niż na początku roku, to dla Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii na pewno dobrą wiadomością jest trend rosnący utrzymujący się już od kilku tygodni.
Na początku roku osoby szukające pracy w Wielkiej Brytanii mogły wybierać na lokalnym serwisie Adzuna z ponad 890.000 ofert pracy. Podczas gdy w połowie maja było ich niewiele ponad 360.000. Obecnie liczba ta pomału rośnie i nowych ogłoszeń o pracę na terenie Zjednoczonego Królestwa jest już obecnie ponad 400.000
Najbardziej ucierpiały na Wyspach miejsca pracy związane hotelarstwem i gastronomią. W tym sektorze ofert pracy jest nadal o 75% mniej niż na początku roku. Dlatego Brytyjczycy i osoby mieszkające w tym kraju mają nadzieję, że stopniowe znoszenie restrykcji pomoże branży stanąć na nogi, i wielu osobom odzyskać utracone miejsca pracy.
Andrew Hunter, współzałożyciel serwisu Adzuna komentuje: „To naprawdę optymistyczna wiadomość, że w niektórych krajach rekrutacje wróciły lub bardzo szybko wracają do poziomu, jaki notowaliśmy w styczniu. Mamy nadzieję, że dzięki znoszeniu obostrzeń związanych z pandemią na pozostałych rynkach zauważymy te same trendy, oraz wzrost zaufania do lokalnych gospodarek. Choć widzimy, że negatywne trendy ustępują na wszystkich rynkach pracy, to dla wielu krajów droga do całkowitej odbudowy, po tak ogromnej stracie, może trwać nawet kilka lat.”
Źródło: www.adzuna.pl
Data: 16/07/2020

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Rynek pracy w Polsce 2025: gdzie szukać pracy i jak zwiększyć swoje szanse na sukces?

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.