Komunikaty PR

Dlaczego jajo jest symbolem Wielkanocy?

2024-03-28  |  17:15
Biuro prasowe
Kontakt
Sylwia Makowska
Orchidea Creative Group

ul. Ruska 51B
50-079 Wrocław
s.makowska|grupaorchidea.pl| |s.makowska|grupaorchidea.pl
517 412 466
https://grupaorchidea.pl/

Najważniejszym atrybutem Wielkanocy i podstawowym produktem święconym w Wielką Sobotę jest oczywiście jajko. To również ozdoba świątecznego stołu, podarunek oraz rekwizyt świątecznych zabaw. Dlaczego jest tak ważne? Zapraszamy do przeczytania artykułu!

Wielkanoc to najważniejsze i najstarsze święto chrześcijańskie obchodzone na pamiątkę zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, ale na tę religijną symbolikę nakłada się dodatkowo naturalny rytm natury. Po zimie zmartwychwstaje, wraz z nachodzącą wiosną, również przyroda - jak pisał poeta i powieściopisarz Wiktor Gomulicki „budzą się z letargu ciała i zwyciężają śmierć duchy”.

 

Jako początek świata

Jajo to przede wszystkim symbol początku i narodzin świata. To bardzo stare wierzenie obecne już w starożytnych mitach indyjskich, w których świat powstawał z jednego, olbrzymiego jaja. W podobny początek wierzyli starożytni Rzymianie, Chińczycy, Peruwiańczycy i Indonezyjczycy. W jednym z podań ukraińskich można przeczytać jak dawnymi czasy, gdy ziemia była pusta, Bóg zesłał na ziemię koguta, aby ją ożywił. Kogut zniósł jajko, z którego wypłynęło 7 rzek, te zrosiły doliny, wszystko pokryło się zielonością, ożywiło kwiatami i napełniło owocami.

Jako lekarstwo dla ciała i ducha

Oprócz tego, że jajo symbolizowało początek nadawano mu też znaczenie oczyszczające. W starożytnej medycynie było zalecane jako lekarstwo, ale oczyszczenie miało też znaczenie metaforyczne. Zawarta w jaju energia, związana z początkiem nowego życia, stanowiła siłę przeciwdziałającą złym duchom. Dlatego jajo używane było w starożytnym kulcie umarłych jako tzw. coena novemdialis, czyli uczta dziewiątego dnia zamykająca okres żałoby. Powszechnym zwyczajem było też wkładanie jaj do trumny, co miało oczyścić nieboszczyka z nieprawości. Jajka spożywano również po pogrzebie, co symbolizowało zmartwychwstanie po śmierci, oczyszczenie i ochronę przed złymi mocami. Podobny cel miało zawieszanie skorup jaj pod sufitem – ochronę przed nieczystymi siłami i pomoc w osiągnięciu bogactwa. Moc oczyszczającą jajka wzmagało kościelne poświęcenie w Wielką Sobotę. Poświęcone jaja dzieli się i uroczyście częstuje nimi najbliższych w czasie śniadania wielkanocnego na pomyślność, zdrowie i błogosławieństwo Boże.

Jako energia i witalność

Jajko wielkanocne to dodatkowo symbol siły oczyszczającej, broniącej żywych przed powracającymi w tym czasie na ziemię złymi duchami. To metafora błyskawicy i słońca, a zatem odżywczych sił przyrody i jako takie nazywane było błyszczącym, złotym lub czerwonym. O witalności i radości życia przypominają też jajka zdobione. To bardzo stara tradycja – w okolicach Opola, Wrocławia i Międzyrzecza archeolodzy wykopali pisanki datowane na ok. X wiek.

- Pisanki wielkanocne pełniły od zawsze funkcję daru – mówi Tomasz Jokiel z Ferm Drobiu Jokiel. - Rodzice i chrzestni obdarowywali nimi dzieci,  dawano je też żebrakom z intencją modlitwy za duszę zmarłych, a dziewczyny ofiarowywały pisanki chłopcom śpiewając pieśń miłosną.

Malowane jajka dzielimy na kraszanki (barwione na jeden kolor), pisanki (malowane i ozdabiane wzorami pisanymi woskiem o różnych barwach), drapanki (jaja malowane na jeden kolor z wzorem wydrapanym ostrym narzędziem) oraz oklejanki (na skorupkę nakleja się płatki kwiatów, skrawki kolorowego papieru czy tkaniny).

Symboliczne znaczenie mają tez kolory jaj. I tak czerwony to kolor krwi, przywołujący biologiczny wymiar ludzkiego istnienia oraz witalność i moce rozrodcze, kojarzy się też z małżeństwem i prokreacją. Żółty to kolor zaświatów, utożsamiany z wartościami niebiańskimi, solarnymi. Z kolei wszelkie motywy roślinne, gałązki, drzewka czy znaki solarne mają znaczenie kosmogeniczne i manifestują rolę jaja w symbolicznym przywracaniu życia.


Fermy Drobiu Jokiel to rodzinna polska firma od ponad 30 lat zajmująca się profesjonalną produkcją jaj konsumpcyjnych, mająca swoją siedzibę we Wroniawach koło Wolsztyna w woj. wielkopolskim. Jakość jaj z Ferm Drobiu Jokiel jest zagwarantowana przez kompleksową kontrolę na wszystkich etapach produkcji. Cały proces od początku do końca przebiega wewnątrz firmy, począwszy od wyhodowania kur niosek, przez produkcję jaj, do ich pakowania i dystrybucji. Na Fermach Drobiu Jokiel każdego dnia 190 tys. kur znosi ponad 170 tys. jaj. Nioski karmione są pełnowartościowymi ziarnami zbóż i piją wodę z czystego, lokalnego ujęcia. Producent działa zgodnie ze standardami GMP (Good Manufacturing Practice). www.fdjokiel.pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Orchidea Creative Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.