Dzień Baklawy – najbardziej interesujące fakty o tureckim deserze
Synertime
Aleja Wyścigowa
02-681 Warszawa
e.potocka|synertime.pl| |e.potocka|synertime.pl
668132416
www.synertime.pl
Na całym świecie, 17 listopada, obchodzony jest dzień jednego z najbardziej znanych tureckich deserów – baklawy (tur. baklava). Ten słodki przysmak występuje w różnych smakach i kształtach. Święto baklawy to idealna okazja, żeby dowiedzieć się o niej trochę więcej.
Najstarsze, pisemne wzmianki o tym deserze pochodzą z 1473 roku i znalazły się w Księgach Kuchennych Pałacu Topkapı. Dzięki temu wiadomo, że przepis na ten turecki smakołyk ukształtował się w czasach Imperium Osmańskiego. Podstawowym składnikiem baklawy są warstwy ciasta filo. Tradycyjnie powinno ich być 40. Przekładane są posiekanymi orzechami lub pistacjami i nasączone syropem cukrowym lub miodowym.
Rodzaje baklawy
Baklawa przyjmuje różne kształty i kolory. Najbardziej znana w Türkiye (Turcji) jest Fıstıklı Baklava, przełożona i posypana pistacjami. Zazwyczaj kroi się ją w małe kwadraty lub prostokąty. Inny rodzaj tego deseru to Kuru Baklava, czyli sucha baklawa. Do jej przyrządzenia używa się gęstszego syropu, przez co jest słodsza i bardziej sucha niż klasyczna wersja. Można ją przygotować z dowolnymi orzechami, ale najczęściej używa się pistacji. Baklawa z orzechami włoskimi to Cevizli Baklava. Mniej słodka, stanowi przeciwwagę dla wersji z pistacjami. Zupełnie inny kształt ma Bülbül Yuvası, dosłownie „gniazdo słowika”. Jak nazwa wskazuje, ta baklawa jest okrągła, a środek ma wypełniony pistacjami lub orzechami włoskimi i polany syropem. Natomiast Sütlü Nuriye to najlżejsza ze wszystkich baklaw. Ma też trochę inny kolor, gdyż polana jest mlekiem, a nie syropem. Ostatni rodzaj baklawy to Fıstık Sarma, czyli pistacjowe ruloniki zrobione wyłącznie z tych orzeszków i cukru. W tej wersji deseru nie ma warstw ciasta filo, przez co jest mniej słodki, ale nadal polewa się go syropem.
Ciekawostki o baklawie
- Podczas szczytu gastronomicznego w Ankarze w 2018 roku pobito rekord Guinnessa na największą na świecie baklawę. Deser podzielony na 11 800 kawałków, ważył 513 kg. Przez pięć godzin 18 kucharzy przygotowywało baklawę, zużywając 150 kilogramów masła i 80 kilogramów orzechów włoskich.
- Baklawa z Gaziantep (Antep Baklava) otrzymała jako pierwszy turecki produkt chronione oznaczenie geograficzne przyznawane prze Unię Europejską. To certyfikat oznaczający nazwę regionu, miejsca albo kraju używaną do opisu produktu z niego pochodzącego.
- Obchodzony 17 listopada Dzień Baklawy można świętować w ulubionej tureckiej restauracji albo próbując zrobić ten pyszny deser w domu.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.