Polskie roboty konkurencją dla globalnych liderów? Prężny rozwój rynku RPA w Po
Rynek RPA (Robotic Process Automation) w Polsce i na świecie prężnie się rozwija. Według danych Gartner Inc. w 2021 roku wzrośnie o niemal 20% i osiągnie wartość 1,9 mld USD.[1] Światowe trendy sprzyjają powstawaniu nowych narzędzi oraz przedsiębiorstw zajmujących się robotyzacją, a z ich usług korzysta coraz więcej firm. Jak Polska plasuje się na tle światowym i czy nadąża za zmianami?
Oszczędność czasu, pieniędzy, poprawa obsługi klienta, uwolnienie potencjału pracowników i zmniejszenie ryzyka błędów – to główne powody, dla których firmy decydują się na „zatrudnienie” robota. Nie bez znaczenia jest także chęć zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku oraz podążanie za światowymi trendami, jakim bez wątpienia jest m.in. automatyzacja.
Robotyzacja – światowy trend
Dane podawane przez Deloitte wskazują, że rynek RPA rośnie w tempie ponad 40% rocznie, a do 2027 roku może osiągnąć wartość nawet 25 mld USD. Branża rozwija się bardzo dynamicznie, a dla rozwoju firm kluczowe jest, by za nią nadążyć.
Zmianę w nastawieniu do nowych technologii pokazują inne dane przytoczone przez Deloitte – w badaniach przeprowadzonych w 2015 roku jedynie 13% organizacji miało w swoich planach inwestycję w robotyzację. 5 lat później, 78% respondentów już wprowadziło RPA do swojej organizacji, a 16% chciało wdrożyć je w przeciągu 3 lat.[2]
Jak wygląda RPA w Polsce?
Polskie przedsiębiorstwa nie chcą pozostawać w tyle i również wyposażają się w najnowsze technologie. Rośnie liczba firm, które automatyzują procesy przy wykorzystaniu RPA.
– Wiele firm stosuje hiperautomatyzację, czyli połączenie różnych technologii i narzędzi, do stworzenia hybrydowego środowiska pracy – w którym ludzie i roboty pracują razem. W Polsce takich podmiotów jest już od ponad 150 do 200. Takie rozwiązania cieszą się największą popularnością w bankach i centrach usług biznesowych (SSC/BPO) – mówi prof. Andrzej Sobczak, kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
W większości polskich firm wciąż korzysta się z technologii zagranicznych firm takich jak: UI Path, Microsoft, Blue Prism czy Automation Anywhere. Tymczasem, także w naszym kraju, funkcjonuje kilka lokalnych firm, które rozwijają swoje autorskie narzędzia. Firmy te stają się ważnym graczem nie tylko na polskim rynku, oferując rozwiązania przyjazne nawet niewielkim firmom.
Przykładem dynamicznego rozwoju polskich narzędzi jest Wizlink, którego twórcy w czerwcu br. podpisali umowę o dofinansowanie projektu pt. „Akacja – Samonaprawiający się robot. Hybrydowy zespół pracowników” w ramach Szybkiej Ścieżki programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt ten pozwoli na jeszcze skuteczniejsze wykorzystywanie technologii RPA.
– Chociaż o robotyzacji w naszym kraju głośno mówi się od stosunkowo niedługiego czasu, to już w 2009 roku rozpoczęliśmy badania i rozwój w tym obszarze. Od tamtego momentu wiele się zmieniło, stworzyliśmy autorskie narzędzie RPA, pozyskaliśmy grono zadowolonych klientów oraz partnerów, a w tym roku wprowadziliśmy nowy produkt Wizlink Bot Control Center – system zarządzania robotami i innymi automatyzacjami w organizacjach. Przed nami również duży krok – na jesieni planujemy wzmocnić dział sprzedaży i rozwoju produktu oraz rozpocząć proces wchodzenia na rynki zagraniczne– mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte, właściciela marki Wizlink.
Potencjał robotyzacji dostrzegają nie tylko firmy i organizacje rządowe, ale również uczelnie, które wprowadzają zajęcia poświęcone rozwojowi kompetencji z nią związanych. Dzięki temu młodzi ludzie staną się konkurencyjni na rynku pracy. Zyska na tym z pewnością także rynek RPA w Polsce – rosnąca liczba osób wykształconych w tym kierunku, przyczyni się do rozwoju usług i powstawania kolejnych firm, które konkurować mogą ze światowymi gigantami.
[1] https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2020-09-21-gartner-says-worldwide-robotic-process-automation-software-revenue-to-reach-nearly-2-billion-in-2021
[2] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/raport-Inteligentna-Automatyzacja-2020.html

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.