Ponad 300 obcokrajowców rozwija swoje biznesy z siecią Żabka
Z roku na rok polską gospodarkę wspiera coraz więcej obcokrajowców, którzy niejednokrotnie są bardzo dobrymi specjalistami i wypełniają luki w branżach z niedoborem personelu. Wielu z nich prowadzi własne biznesy, tworzy miejsca pracy, płaci podatki i angażuje się w życie lokalnych społeczności mając w ten sposób wkład w rozwój polskiej gospodarki. Przykładem zaangażowanych przedsiębiorców jest ponad 300 franczyzobiorców sklepów Żabka pochodzących spoza naszego kraju. Dzięki skali sieci ten udział w rozwoju przedsiębiorczości jest jeszcze większy!
Według danych GUS, na koniec 2023 r. liczba ludności Polski wyniosła 37,6 mln osób, czyli mniej niż w 2022 r. Dalsze prognozy nie są optymistyczne – do 2050 r. ponad połowa mieszkańców naszego kraju może mieć powyżej 50. roku życia, co przełoży się na większe zapotrzebowanie na osoby aktywne zawodowo. Negatywne dane dotyczące zmniejszającej się populacji naszego kraju i starzenia się społeczeństwa wpływają już obecnie na społeczną dyskusję o przyszłości rynku pracy. Już dziś coraz większa liczba obcokrajowców ma swój udział nie tylko w rynku pracownika. Ci związani z Polską, mieszkający tu od dawna lub chcący związać się na dłużej z naszym krajem, rozwijają własne biznesy.
W sieci działa obecnie ponad 8600 przedsiębiorców będących reprezentantami 8 narodowości. Łącznie swoje sklepy prowadzi ponad 350 obywateli spoza Polski. Zdecydowaną większość stanowią osoby pochodzące z Ukrainy i Białorusi, ale są także przedsiębiorcy z Mołdawii, Rumunii, a nawet z Egiptu.
Natalia Vaitovich, Białorusinka prowadząca placówkę w Warszawie od września 2022 r., podkreśla: – Przyjechałam do Polski na studia w 2014 r. Przez kilka lat pracowałam, także na stanowisku kierowniczym w sklepie z odzieżą. W tym czasie poznałam mojego obecnego narzeczonego - chcieliśmy coś zmienić w życiu i założyć coś swojego. Do Żabki przekonał nas m.in. niski wkład własny, szerokie wsparcie, jakie sieć oferuje od samego początku, w tym sklep niemal pod klucz, a także wsparcie ze strony rekruterów, którzy pomogli mi skompletować dokumentację niezbędną do rozpoczęcia biznesu. Mój narzeczony jest Polakiem, tu planuję założyć rodzinę. Dlatego prowadząc w stolicy sklep, daję swój wkład w rozwój miejsca, z którym pragnę związać się na stałe.
Z kolei Olena Saroyan, franczyzobiorczyni również ze stolicy, mówi: – Cieszę się, że moi rodzice związali się z Polską – poza ormiańskim, obecnie mam również polskie obywatelstwo. Jedna z moich koleżanek, która od 5 lat prowadzi sklep franczyzowy Żabka, zainspirowała mnie i zarekomendowała mi ten biznes. We wrześniu 2022 r. otworzyłam swoją placówkę w Warszawie, jednocześnie kontynuując studia z zarządzania. Jest to dla mnie pierwsze zawodowe zajęcie, a tym samym pierwszy własny biznes. Moja rodzina prowadziła na Ukrainie sklepy spożywcze, można powiedzieć, że jesteśmy rodziną z tradycją w handlu. Najbliżsi pomagali mi rozwinąć sklep, co było niezwykle cenne przez pierwsze miesiące wymagające największego wysiłku. Sprawne wdrożenie się do roli franczyzobiorcy było również możliwe, dzięki dużemu wsparciu ze strony sieci.
Korzyści z bycia w sieci franczyzowej
Uruchamiając sklep z Żabką, franczyzobiorcy spoza Polski zyskują takie same korzyści, jak osoby z polskim obywatelstwem. Otrzymują od sieci gotową do prowadzenia placówkę wyposażoną w sprzęt, systemy komputerowe, meble czy towar. Obowiązuje ich ubezpieczenie „Polisa na biznes”, które na zasadach określonych z zakładem ubezpieczeń chroni ich od różnych nieprzewidzianych sytuacji mogących pojawić się podczas prowadzenia własnego biznesu i zapewnia stabilność finansową w momencie zakończenia współpracy. Mogą liczyć także na dostęp do ponad 25-letniego doświadczenia sieci, pakietu bezpłatnych szkoleń, bezpośrednich dostaw do sklepów, wsparcia IT, serwisowego i marketingowego, a także szeregu nowoczesnych narzędzi (aplikacja Cyberstore czy pakiet Optiplan z Asystentem Żabka) ułatwiających im prowadzenie biznesu. W 2023 r. ponad 81% franczyzobiorców osiągnęło co najmniej 25 tys. zł przychodu miesięcznie.
Franczyza z Żabką – wymogi dla osób spoza Polski
Osoby o innych niż polskie korzeniach, chcąc rozpocząć biznes z Żabką, podobnie jak wszyscy inni, muszą m.in. przejść proces rekrutacji i szkoleń zakończony egzaminem, zarejestrować w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą, a także wnieść wkład własny w wysokości ok. 5 tys. zł.
Dodatkowym wymogiem dla kandydatów, którzy nie posiadają polskiego obywatelstwa i pochodzą z krajów nienależących do UE, jest konieczność posiadania legalnego pobytu, który uprawnia do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Natomiast na podstawie „specustawy” (Ustawa z dnia 12.03.2022 o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) obywatele Ukrainy mogą zakładać JDG i wykonywać działalność gospodarczą na terytorium RP na takich samych zasadach jak obywatele polscy. Wymogiem jest w tym wypadku jednak uzyskanie przez obywatela Ukrainy numeru PESEL i złożenie wniosku o zezwolenie na pobyt do właściwego Urzędu Wojewody. Istnieje także wymóg certyfikacji językowej na poziomie B2, którą organizuje sieć Żabka. Osoby posiadające od 2 lat legalny pobyt na terenie Polski mogą skorzystać z warunków promocyjnych zabezpieczenia biznesu w postaci weksla z 1 poręczycielem lub weksla z kaucją w wysokości 20 tys. bez poręczyciela. W innym wypadku powinny przedstawić dwóch poręczycieli do weksla lub weksel z jednym poręczycielem i kaucją w wysokości 25 tys. zł.
– Żabka daje szansę rozwoju osobom młodym, a także tym o innych, niż polskie korzeniach. Rozwijam się pod szyldem sieci osobiście i zawodowo. Jako przedsiębiorczyni mam też swój mikrowkład w polską gospodarkę. Rekomenduję ten biznes osobom ambitnym i pracowitym, niezależnie od pochodzenia – puentuje Olena Saroyan.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.