Popyt na mieszkania o małej powierzchni rośnie – jaki jest tego powód?
Miasta o dużym zagęszczeniu, takie jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, odnotowują wzrost liczby jednopokojowych mieszkań. Dzieje się to za sprawą pokolenia millenialsów, które faworyzuje mniejsze i tańsze przestrzenie, często też wybiera życie w pojedynkę i później zakłada rodzinę. Mniejsza przestrzeń życiowa ma sens – zwłaszcza jeśli mieszkamy w popularnym mieście, gdzie ludzie gromadzą się w pogoni za swoimi marzeniami i celami zawodowymi. Jakie mieszkania wybierają młodzi ludzie? Kto dziś jest zainteresowany kawalerkami?
Wybór mniejszej przestrzeni życiowej jest prawdopodobnie jednym z najlepszych pomysłów „na start” – pozwala na zmniejszenie wydatków na życie i uzyskanie kontroli nad finansami w perspektywie długoterminowej. Dlatego też współcześni mieszkańcy miast coraz częściej wybierają wysoce funkcjonalne mieszkania, które sprawiają, że życie w dużym mieście staje się mniej stresujące, o wiele przyjemniejsze i rozsądne pod względem finansowym.
Nieruchomości na rynku wrocławskim – rośnie popyt na kawalerki
Rynek deweloperski we Wrocławiu jest jednym z największych w Polsce i przez lata szybko się rozwijał, dlatego dziś znaleźć można tu sporo ofert mieszkaniowych – w tym jednopokojowych. Dużym zainteresowaniem potencjalnych kupców wrocławskich mieszkań cieszy się dzielnica Fabryczna. Lokale w tej okolicy, na przykład w inwestycja Pixel House przy ulicy Legnickiej, oferują lokale typu studio, które są doceniane przez osoby, które zaczynają mieszkać w innym mieście ze względu na naukę lub pracę.
– Widzimy, że zainteresowanie tą częścią miasta rośnie, zwłaszcza wśród osób poszukujących mieszkań jednopokojowych o powierzchni ok. 30-35 metrów kwadratowych. Zapotrzebowanie to dostrzegają też inwestorzy, którzy stanowią dziś silną grupę nabywców. Lokalizacja jest jednym z głównych czynników wyboru. W tym przypadku przesądza bliskość biurowców czy komunikacji miejskiej. Dzięki temu łatwiej im znaleźć najemcę. Taką ofertą są zainteresowani jednak nie tylko inwestujący, lecz także osoby szukające ekonomicznego rozwiązania na start – tłumaczy Jakub Orski z WPBM Mój Dom S.A.
Mniejsze przestrzenie są tańsze w aranżacji
Małe mieszkania – kawalerki lub lokale typu studio – pozwalają na niższe miesięczne wydatki na media i utrzymanie, ale także mniejszy czynsz, który umożliwia przeznaczenie środków finansowych na inne cele. Ich dodatkową zaletą jest funkcjonalność i łatwość w aranżacji – pozwalają na szybkie i niedrogie rozwiązania w kwestii dekoracji wnętrz. Im większa przestrzeń, tym większe wydatki i więcej czasu na zaaranżowanie każdego kąta w mieszkaniu, co nie pozwala na utrzymanie większej kontroli domowego budżetu.
Mniejszy metraż pozwala na dekorację w indywidualnym stylu przy minimalnych nakładach finansowych. Należy pamiętać, aby przed aranżacją i organizacją mieszkania przeanalizować swoje codzienne nawyki tak, by aranżacja ułatwiała funkcjonowanie. Co to oznacza? To przede wszystkim zastanowienie się nad kolejnością podejmowanych czynności i ułożenie mebli oraz przyborów tak, aby nie generować niepotrzebnego ruchu.
Rośnie trend elastycznych przestrzeni
Architekci i projektanci coraz częściej tworzą elastyczne przestrzenie, dopasowujące się do oczekiwań i możliwości nabywców. Dziś mieszkania jednopokojowe cieszą się dużym zainteresowaniem – zarówno dzięki inwestorom, jak i osobom rozpoczynającym samodzielne życie. To ekonomiczne rozwiązanie, które jest również praktyczne – nawet jeśli nabywamy lokum na własność i zechcemy powiększyć swoją przestrzeń życiową, możemy wynająć aktualną kawalerkę, traktując to jako inwestycję w przyszłość – swoją i swoich dzieci.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.