Popyt na mieszkania o małej powierzchni rośnie – jaki jest tego powód?
Miasta o dużym zagęszczeniu, takie jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, odnotowują wzrost liczby jednopokojowych mieszkań. Dzieje się to za sprawą pokolenia millenialsów, które faworyzuje mniejsze i tańsze przestrzenie, często też wybiera życie w pojedynkę i później zakłada rodzinę. Mniejsza przestrzeń życiowa ma sens – zwłaszcza jeśli mieszkamy w popularnym mieście, gdzie ludzie gromadzą się w pogoni za swoimi marzeniami i celami zawodowymi. Jakie mieszkania wybierają młodzi ludzie? Kto dziś jest zainteresowany kawalerkami?
Wybór mniejszej przestrzeni życiowej jest prawdopodobnie jednym z najlepszych pomysłów „na start” – pozwala na zmniejszenie wydatków na życie i uzyskanie kontroli nad finansami w perspektywie długoterminowej. Dlatego też współcześni mieszkańcy miast coraz częściej wybierają wysoce funkcjonalne mieszkania, które sprawiają, że życie w dużym mieście staje się mniej stresujące, o wiele przyjemniejsze i rozsądne pod względem finansowym.
Nieruchomości na rynku wrocławskim – rośnie popyt na kawalerki
Rynek deweloperski we Wrocławiu jest jednym z największych w Polsce i przez lata szybko się rozwijał, dlatego dziś znaleźć można tu sporo ofert mieszkaniowych – w tym jednopokojowych. Dużym zainteresowaniem potencjalnych kupców wrocławskich mieszkań cieszy się dzielnica Fabryczna. Lokale w tej okolicy, na przykład w inwestycja Pixel House przy ulicy Legnickiej, oferują lokale typu studio, które są doceniane przez osoby, które zaczynają mieszkać w innym mieście ze względu na naukę lub pracę.
– Widzimy, że zainteresowanie tą częścią miasta rośnie, zwłaszcza wśród osób poszukujących mieszkań jednopokojowych o powierzchni ok. 30-35 metrów kwadratowych. Zapotrzebowanie to dostrzegają też inwestorzy, którzy stanowią dziś silną grupę nabywców. Lokalizacja jest jednym z głównych czynników wyboru. W tym przypadku przesądza bliskość biurowców czy komunikacji miejskiej. Dzięki temu łatwiej im znaleźć najemcę. Taką ofertą są zainteresowani jednak nie tylko inwestujący, lecz także osoby szukające ekonomicznego rozwiązania na start – tłumaczy Jakub Orski z WPBM Mój Dom S.A.
Mniejsze przestrzenie są tańsze w aranżacji
Małe mieszkania – kawalerki lub lokale typu studio – pozwalają na niższe miesięczne wydatki na media i utrzymanie, ale także mniejszy czynsz, który umożliwia przeznaczenie środków finansowych na inne cele. Ich dodatkową zaletą jest funkcjonalność i łatwość w aranżacji – pozwalają na szybkie i niedrogie rozwiązania w kwestii dekoracji wnętrz. Im większa przestrzeń, tym większe wydatki i więcej czasu na zaaranżowanie każdego kąta w mieszkaniu, co nie pozwala na utrzymanie większej kontroli domowego budżetu.
Mniejszy metraż pozwala na dekorację w indywidualnym stylu przy minimalnych nakładach finansowych. Należy pamiętać, aby przed aranżacją i organizacją mieszkania przeanalizować swoje codzienne nawyki tak, by aranżacja ułatwiała funkcjonowanie. Co to oznacza? To przede wszystkim zastanowienie się nad kolejnością podejmowanych czynności i ułożenie mebli oraz przyborów tak, aby nie generować niepotrzebnego ruchu.
Rośnie trend elastycznych przestrzeni
Architekci i projektanci coraz częściej tworzą elastyczne przestrzenie, dopasowujące się do oczekiwań i możliwości nabywców. Dziś mieszkania jednopokojowe cieszą się dużym zainteresowaniem – zarówno dzięki inwestorom, jak i osobom rozpoczynającym samodzielne życie. To ekonomiczne rozwiązanie, które jest również praktyczne – nawet jeśli nabywamy lokum na własność i zechcemy powiększyć swoją przestrzeń życiową, możemy wynająć aktualną kawalerkę, traktując to jako inwestycję w przyszłość – swoją i swoich dzieci.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.