Komunikaty PR

Postępująca automatyzacja dla aplikacji Raport NGINX F5 „Kim jest polski DevOps

2020-10-27  |  01:00
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Raport NGINX F5 Kim jest polski DevOps wskazuje, że w Polsce stale rośnie zainteresowanie automatyzacją procesów. Niemal 80% respondentów korzysta już z chmury publicznej, często z kilku różnych. Wraz ze wzrostem adaptacji środowisk wielochmurowych, ponad 20% specjalistów wskazuje, że w ich pracy planowane jest wykorzystywanie narzędzi pozwalających na szybsze przenoszenie aplikacji między środowiskami i łatwiejsze skalowanie rozwiązań – kontenerów. To główne wnioski z badania online, w którym wzięło udział prawie 3 400 osób pracujących na stanowiskach DevOps.

 

Ponad dziesięć lat funkcjonowania metodyki DevOps i związanych z nią technologii sprawia, że nie są dziś niczym nowym.  DevOps niesie biznesowi większą sprawność tworzenia i wdrażania oprogramowania. Pozwala szybciej wprowadzać zmiany i weryfikować ich poprawność, a także zwiększa niezawodność. W efekcie organizacje uzyskują wyższy poziom bezpieczeństwa, przewagę konkurencyjną i znaczne oszczędności. Niemniej zauważamy wzrost zainteresowania technologią DevOps w Polsce, co potwierdza nasze badanie NGINX „Kim jest polski DevOps” przeprowadzone na dużej grupie respondentów – mówi Ireneusz Wiśniewski, dyrektor zarządzający, F5 Poland.

 

Wirtualizacja już nie wystarcza. Aplikacje rozproszone wymagają platform pozwalających tworzyć, wdrażać i uruchamiać procesy w wydzielonych (z punktu widzenia aplikacji) instancjach – kontenerach. Najpopularniejsze wśród respondentów badania narzędzia do orkiestracji to Kubernetes (używa ich blisko 26% respondentów), następnie Docker Swarm (18%) i OpenShift (niemal 10%). Niemniej, spośród ankietowanych specjalistów aż 44% ciągle nie korzysta z kontenerów, a ich wdrożenie nie jest w najbliższym czasie planowane.

 

W obszarze narzędziowym wspierającym łączone praktyki ciągłej integracji zmian w kodzie oraz dostarczania ich do wszystkich wykorzystywanych (coraz liczniejszych) środowisk i mechanizmów jest nieco lepiej. Z narzędzi CI/CD[1] nie korzysta 27% z ankietowanych DevOpsów, zaś 11% respondentów planuje wdrożenie tych rozwiązań w organizacji.

 

Zarządzanie zasobami w chmurze i ich utrzymanie, które ma na celu zapewnienie płynności działania aplikacji będących niemal jednocześnie w procesie zmian, potrzebuje automatyzacji. Przy jej braku, sam proces ciągłego dostarczania wymaga od zespołów programistycznych aby manualnie kompilowały, następnie testowały i wdrażały oprogramowanie. W języku biznesu brzmi to dość prosto, a jednak jest to czasochłonny proces obejmujący w kolejnych krokach ewidencjonowanie, testowanie oraz weryfikację kodu, po czym scalanie zmian, przygotowywanie do udostępniania i tak dalej. Warto zwrócić uwagę, że mówimy tu wyłącznie o procesie Continous Delivery. Tymczasem manualne działania stoją również po  stronie Continous Integration, jeśli nie jest on zautomatyzowany – mówi Ireneusz Wiśniewski.

 

Dla 73% korzystających z narzędzi CI/CD DevOpsów najpopularniejszymi rozwiązaniami są Jenkins (34%) i GitLab Runner (22%). następnie TeamCity (7%).

W obszarze zaawansowania technologii DevOps, polscy respondenci – niemal w połowie (49,8%) – wskazują na regularną komunikację między działami rozwoju aplikacji i zabezpieczeń oraz automatyzację niektórych procesów.

Obserwujemy wśród krajowych przedsiębiorstw postęp w automatyzacji, który wynika z coraz szerszego wykorzystania środowisk wielochmurowych. A jednak niemal 20 proc. ankietowanych ciągle nie korzysta z potrzebnych narzędzi, a tylko u 8 proc. z nich wdrożono pełną, zaawansowaną automatyzację procesów z wykorzystaniem uczenia maszynowego. Dlatego prowadzimy kampanię edukacyjną dla tego środowiska, w zakresie technologii DevOps i obszaru security – podsumowuje Ireneusz Wiśniewski.

 

Głównym językiem programowania większości respondentów jest Python (38,8%), dla niemal 25%  – Java. Następnie Java Script (19,4%), C++ (18,5%) i PHP (14,5%).

 

Z raportu wynika też, że dobór narzędzi pracy badanych DevOpsów zależy od branży. Około 60% ankietowanych z sektorów edukacji, produkcji przemysłowej, handlu i administracji państwowej nie wykorzystywało w swojej pracy kontenerów. Bez wsparcia narzędziami CI/CD pozostaje połowa badanych sektora z edukacji i administracji państwowej. Wykorzystanie tych narzędzi, jak również kontenerów, było najwyższe wśród respondentów z branży oprogramowania i usług komputerowych, bankowości i finansów oraz usług dla biznesu.

 

 

 

 


[1] Continuous Integration/Continuous Delivery

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.