Komunikaty PR

Potrzeba nam przedsiębiorstw, które rozwiną elektromobilność w Polsce

2021-07-01  |  08:00
Biuro prasowe

Powinniśmy skupić się na promocji elektromobilności, żeby wzmocnić jej pozycję w Polsce. Zadanie jest w rękach rządu. To nie rywalizacja o pozycję i zyski przedsiębiorstw, ale walka o to, ile pieniędzy z Europejskiego Zielonego Ładu zostanie tutaj, w Polsce. Teraz nasz bilans jest ujemny. Zarówno samochody elektryczne, turbiny wiatrowe, jak i panele solarne oraz inwertery pochodzą z zagranicy. Potrzeba nam setek lokalnych przedsiębiorstw, które wpłyną na rozwój branży elektromobilnej w Polsce oraz na bilans wartości dodanych – podkreślał Krzysztof Domarecki, główny akcjonariusz Grupy Selena i prezes funduszu Fidiasz EVC podczas panelu otwierającego pierwszą edycję Europejskiego Kongres Elektromobilności.

30 czerwca rozpoczęła się pierwsza edycja Europejskiego Kongresu Elektromobilności w Zielonej Górze, pod patronatem honorowym Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Podczas kongresu organizatorzy zaplanowali debaty eksperckie z udziałem przedsiębiorców oraz praktyków biznesu, a także samorządowców i przedstawicieli uczelni wyższych. Tematem przewodnim była elektromobilność – możliwości, bariery i wyzwania rozwoju w Polsce i na świecie. W panelu otwierającym, prelegenci dyskutowali o edukacyjnym potencjale rynku pracy oraz szansach dla krajowej gospodarki. W debacie uczestniczyli m. in. prezes związku pracodawców motoryzacji konfederacja Lewiatan Paweł Wideł, dyrektor generalny Scania Polska S.A. Wojciech Rowiński oraz główny akcjonariusz Grupy Selena i prezes funduszu Fidiasz EVC Krzysztof Domarecki.

Elektromobilność to jeden z dominujących i rozwijających się trendów współczesnego świata. Polska jest spóźniona w jej rozwoju mniej więcej o 30 lat. Z tego punktu widzenia, nasza perspektywa udziału nie tylko w branży elektromobilnej, ale także w całym Zielonym Ładzie, jest dla Polski mało ekonomicznie korzystna. Przed nami dużo pracy, aby wpłynąć i poprawić powyższą perspektywę finansową – skomentował Krzysztof Domarecki, prezes funduszu Fidiasz EVC – Polska nie jest jednak odosobniona. Jednym z przykładów jest Ameryka. Wśród pionierów elektromobilności wysuwają się dwaj czołowi gracze – Niemcy oraz Chiny. Oba państwa wyprzedziły w tym trendzie Amerykę i to przemysł chiński oraz europejski będzie czerpał największe korzyści finansowe z tej branży – dodał.

W pierwszej części kongresu udział wzięli także: Artur Konarski, prezes zarządu EvoBus Polska, Ilona Antoniszyn, doradca zarządu VW Group Polska, Magdalena Jackowska – Rejman, partner zarządzający techBrainers, Wojciech Hann, prezes zarządu BOŚ Bank, Krzysztof Mech, asystent prezesa Rady Ministrów oraz prof. dr inż. Wojciech Myślecki. W trakcie panelu prelegenci zwrócili również uwagę na zachodzące zmiany w branży elektromobilnej w kontekście rynku pracy i ekonomii.

Około 40 lat temu wartość dodana wytwarzana przez sektor energii zostawała w Polsce. Powodem była gospodarka narodowa. Obecnie w dobie globalizacji, rozwoju zielonych technologii, w tym elektromobilności, jesteśmy nieprawdopodobnie spóźnieni, co definitywnie wpływa na niemożność osiągnięcia tego samego poziomu co Niemcy. Nie jesteśmy w stanie nadrobić wspomnianego dystansu. Dla porównania, u naszych zachodnich sąsiadów cały przemysł zaangażowany jest w rozwój branży elektromobilnej Zielone przedsiębiorstwa skupione wokół branży elektromobilnej w naszym kraju firmy takie jak Solaris czy Newag to pojedyncze przykłady  – wyliczał Krzysztof Domarecki.

Panel zakończyła dyskusja na temat przyszłości elektromobilności w kraju.

Analizując pozycję Polski zarówno w Europie jak i na świecie, należy zauważyć że nie jesteśmy czołowym graczem wewnątrz Unii Europejskiej i to nie my dyktujemy warunki. Co więcej, jako państwo członkowskie jesteśmy zobligowani do respektowania i akceptowania konkurencji rynkowej wewnątrz struktur europejskich. Jednym z czynników wpływających na poprawę sytuacji Polski jest większy udział przedsiębiorstw. Zanim jednak to się wydarzy na poziomie rządu oraz poziomie organizacji rządowych należy przeprowadzić analizę, która umożliwi odpowiedzenie na pytanie co zrobić aby wzrosła liczba owych przedsiębiorstw. Następnym krokiem jest stymulacja, bez technokratycznego podejścia do rozgrywki – mówił Krzysztof Domarecki.

Druga część kongresu zainaugurowała działalność Europejskiego Centrum Elektromobilności w Zielonej Górze. Organizatorem wydarzenia była Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, organizacja pozarządowa, zrzeszająca podmioty działające w branży e-mobility. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja The novelties from OMODA. Premiere of OMODA 7 at the Beijing Motor Show Biuro prasowe
2024-04-30 | 01:00

The novelties from OMODA. Premiere of OMODA 7 at the Beijing Motor Show

After releasing OMODA 5 ICE and the fully electric OMODA 5E variant, the manufacturer is not slowing down. OMODA is preparing to introduce the eagerly awaited OMODA 7 model to the global market.
Motoryzacja Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce
2024-04-30 | 01:00

Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce

W ubiegłym tygodniu do Polski dotarły pierwsze samochody pokazowe marki  OMODA&JAECOO. Chiński producent samochodów przygotowuje się do wejścia na polski rynek ze swoimi
Motoryzacja The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland
2024-04-30 | 01:00

The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland

Last week, the first OMODA&JAECOO show cars arrived in Poland. The Chinese car manufacturer is preparing to enter the Polish market with its flagship OMODA 5 model, which may happen as early

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.