Praca zdalna – codzienność w niecodziennych czasach
Agnieszka Łukasiak
Citrix
ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl
Pandemia COVID-19 na całym świecie spowodowała, że praca zdalna przestała być jedynie dodatkowym udogodnieniem dla pracowników,stając się wymogiem i bazową formą pracy w wielu krajach. Choć stanowi ogromną zmianę, wyniki badania przeprowadzonego przez OnePoll na zlecenie Citrix Systems, Inc. pokazują, że większość badanych pracowników przystosowuje się do pracy w domu.
„Praca zdalna stanowi nowy sposób myślenia i działania. Początkowo może jednak sprawiać trudności z dostosowaniem się do niej zarówno wśród pracowników jak i pracodawców ”, - mówi Donna Kimmel, dyrektor ds. personalnych w Citrix. „Część firm stara się jednak działać, nawet w czasach kryzysu. A jak wynika z badania OnePoll, te z nich, które zapewniają swoim pracownikom odpowiednie narzędzia, mogą pomóc ludziom w adaptacji, polepszyć ich wydajność, a także wzmocnić pozycję firmy, gdy warunki ekonomiczne ulegną poprawie”.
Nowe realia, nowe wyzwania
Praca zdalna, jak mówi przedstawicielka Citrix to nowy model działania dla wielu pracowników. Mniej niż połowa z ponad 10 000 pracowników ankietowanych w sześciu krajach wskazała, że pracowali oni z domu, co najmniej jeden dzień w tygodniu jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19.
- 45 procent (Wielka Brytania)
- 42.6 procent (Niemcy)
- 26 procent (Francja)
- 22.1 procent (Włochy)
- 33 procent (USA)
- 34.4 procent (Australia)
Ci sami badani przyznają również, że praca zdalna wymagała od nich dostosowania się do nowych warunków. Wśród najważniejszych wyzwań, z którymi musieli się zmierzyć wymieniają:
- Izolację od kolegów
- Brak bezpośredniej interakcji z innymi ludźmi
- Trudności w oddzieleniu życia zawodowego od osobistego
Utrzymanie efektywności
Istnieje wiele problemów z wydajnością, które pojawiają się w trakcie pracy. Jednak większość pracowników uważa, że dzięki odpowiednim narzędziom mogą oni być odpowiednio zaangażowani w pracę i wydajni zarówno w domu, jak i w biurze. Ponad połowa respondentów we wszystkich badanych krajach stwierdziła, że w porównaniu do pracy w biurze ich efektywność w domu jest na takim samym poziomie lub wyższa:
- 62.9 procent (Francja)
- 74.20 procent (Niemcy)
- 78.9 procent (Włochy)
- 62.70 procent (Wielka Brytania)
- 69 procent (USA)
- 69.6 procent (Australia)
Praca w nowych warunkach i spojrzenie w przyszłość
Można dysponować najlepszą technologią, jednak jeśli nie zapewni się pracownikom narzędzi i zasobów, które pomogą im dostosować się do nowych realów, nie będą oni mogli efektywnie z niej korzystać. Obejmuje to między innymi dzielenie się wskazówkami na temat domowego biura czy opracowania elastycznego harmonogramu pracy, dopasowanego do obowiązków domowych i rodzinnych. Ankietowani w badaniu OnePoll pracownicy podkreślali znaczenie następujących elementów w dostosowaniu się do nowego modelu pracy:
- Dedykowane, fizyczne miejsce pracy.
- Stworzone przez odpowiednie rozwiązania, cyfrowe środowisko pracy, które poprzez proste pojedyncze logowanie, umożliwia łatwy dostęp do wszystkich systemów i aplikacji, potrzebnych do wykonywania codziennych zadań.
- Możliwość nawiązywania kontaktów i współpracy z kolegami na bardziej osobistych zasadach poprzez takie rozwiązania jak wirtualne spotkania czy rozmowy wideo.
- Ścisła współpraca z przełożonymi, w tym regularne wskazówki, wytyczne i opinie zwrotne.
Pandemia COVID-19 w istocie spowodowała wymuszony eksperyment. Organizacje, które do tej pory nie traktowały pracy zdalnej jako kluczowej technologii w swoich przedsiębiorstwach , stanęły twarzą w twarz z sytuacją, która takich rozwiązań wymaga. Mimo iż, może to nie być ich wybór, zdecydowana większość respondentów badania OnePoll uważa, że praca zdalna będzie filarem tego, jak będziemy pracować w przyszłości. Na pytanie, czy uważają, że praca w domu będzie bardziej powszechna po kryzysie, około dwie trzecie pracowników ankietowanych odpowiedziało twierdząco.
Świat się zmienił, a praca zdalna może być w nim nową normą. Firmy, którym uda się zaadaptować do tych zmian dając pracownikom odpowiednie narzędzia do pracy i budując wokół nich odpowiednią kulturę organizacyjną mają większe szanse poradzić sobie w trudnych czasach kryzysu i przygotować się do rozwoju, gdy sytuacja ulegnie poprawie. Citrix zapewnia pełną gamę cyfrowych rozwiązań przestrzeni pracy zaprojektowanych tak, by pomóc firmom zwiększyć ciągłość działania, nawet w najtrudniejszych czasach.
Bezpieczne przechowywanie danych klientów – wyzwania i rozwiązania dla właścicieli e-sklepów
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
Hakerzy łupią Polaków. Kradną pieniądze i konta w mediach społecznościowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.