Praca zdalna – codzienność w niecodziennych czasach
Agnieszka Łukasiak
Citrix
ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl
Pandemia COVID-19 na całym świecie spowodowała, że praca zdalna przestała być jedynie dodatkowym udogodnieniem dla pracowników,stając się wymogiem i bazową formą pracy w wielu krajach. Choć stanowi ogromną zmianę, wyniki badania przeprowadzonego przez OnePoll na zlecenie Citrix Systems, Inc. pokazują, że większość badanych pracowników przystosowuje się do pracy w domu.
„Praca zdalna stanowi nowy sposób myślenia i działania. Początkowo może jednak sprawiać trudności z dostosowaniem się do niej zarówno wśród pracowników jak i pracodawców ”, - mówi Donna Kimmel, dyrektor ds. personalnych w Citrix. „Część firm stara się jednak działać, nawet w czasach kryzysu. A jak wynika z badania OnePoll, te z nich, które zapewniają swoim pracownikom odpowiednie narzędzia, mogą pomóc ludziom w adaptacji, polepszyć ich wydajność, a także wzmocnić pozycję firmy, gdy warunki ekonomiczne ulegną poprawie”.
Nowe realia, nowe wyzwania
Praca zdalna, jak mówi przedstawicielka Citrix to nowy model działania dla wielu pracowników. Mniej niż połowa z ponad 10 000 pracowników ankietowanych w sześciu krajach wskazała, że pracowali oni z domu, co najmniej jeden dzień w tygodniu jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19.
- 45 procent (Wielka Brytania)
- 42.6 procent (Niemcy)
- 26 procent (Francja)
- 22.1 procent (Włochy)
- 33 procent (USA)
- 34.4 procent (Australia)
Ci sami badani przyznają również, że praca zdalna wymagała od nich dostosowania się do nowych warunków. Wśród najważniejszych wyzwań, z którymi musieli się zmierzyć wymieniają:
- Izolację od kolegów
- Brak bezpośredniej interakcji z innymi ludźmi
- Trudności w oddzieleniu życia zawodowego od osobistego
Utrzymanie efektywności
Istnieje wiele problemów z wydajnością, które pojawiają się w trakcie pracy. Jednak większość pracowników uważa, że dzięki odpowiednim narzędziom mogą oni być odpowiednio zaangażowani w pracę i wydajni zarówno w domu, jak i w biurze. Ponad połowa respondentów we wszystkich badanych krajach stwierdziła, że w porównaniu do pracy w biurze ich efektywność w domu jest na takim samym poziomie lub wyższa:
- 62.9 procent (Francja)
- 74.20 procent (Niemcy)
- 78.9 procent (Włochy)
- 62.70 procent (Wielka Brytania)
- 69 procent (USA)
- 69.6 procent (Australia)
Praca w nowych warunkach i spojrzenie w przyszłość
Można dysponować najlepszą technologią, jednak jeśli nie zapewni się pracownikom narzędzi i zasobów, które pomogą im dostosować się do nowych realów, nie będą oni mogli efektywnie z niej korzystać. Obejmuje to między innymi dzielenie się wskazówkami na temat domowego biura czy opracowania elastycznego harmonogramu pracy, dopasowanego do obowiązków domowych i rodzinnych. Ankietowani w badaniu OnePoll pracownicy podkreślali znaczenie następujących elementów w dostosowaniu się do nowego modelu pracy:
- Dedykowane, fizyczne miejsce pracy.
- Stworzone przez odpowiednie rozwiązania, cyfrowe środowisko pracy, które poprzez proste pojedyncze logowanie, umożliwia łatwy dostęp do wszystkich systemów i aplikacji, potrzebnych do wykonywania codziennych zadań.
- Możliwość nawiązywania kontaktów i współpracy z kolegami na bardziej osobistych zasadach poprzez takie rozwiązania jak wirtualne spotkania czy rozmowy wideo.
- Ścisła współpraca z przełożonymi, w tym regularne wskazówki, wytyczne i opinie zwrotne.
Pandemia COVID-19 w istocie spowodowała wymuszony eksperyment. Organizacje, które do tej pory nie traktowały pracy zdalnej jako kluczowej technologii w swoich przedsiębiorstwach , stanęły twarzą w twarz z sytuacją, która takich rozwiązań wymaga. Mimo iż, może to nie być ich wybór, zdecydowana większość respondentów badania OnePoll uważa, że praca zdalna będzie filarem tego, jak będziemy pracować w przyszłości. Na pytanie, czy uważają, że praca w domu będzie bardziej powszechna po kryzysie, około dwie trzecie pracowników ankietowanych odpowiedziało twierdząco.
Świat się zmienił, a praca zdalna może być w nim nową normą. Firmy, którym uda się zaadaptować do tych zmian dając pracownikom odpowiednie narzędzia do pracy i budując wokół nich odpowiednią kulturę organizacyjną mają większe szanse poradzić sobie w trudnych czasach kryzysu i przygotować się do rozwoju, gdy sytuacja ulegnie poprawie. Citrix zapewnia pełną gamę cyfrowych rozwiązań przestrzeni pracy zaprojektowanych tak, by pomóc firmom zwiększyć ciągłość działania, nawet w najtrudniejszych czasach.
SAP Story: Ericsson wybiera oprogramowanie SAP, by łączyć łańcuchy dostaw
Iron Mountain inwestuje w centrum digitalizacji w Radomiu
Nowe funkcjonalności systemu sterowania oświetleniem Clue od Lena Lighting
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.