Komunikaty PR

Praca zdalna to kultura zaufania, nie tylko technologia

2020-07-30  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt

Agnieszka Łukasiak
Citrix

ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl

Naturalne dążenie firm do wprowadzania zmian technologicznych w obszarze pracy zdalnej, bardzo często jest ograniczone przez wyzwania stojące za brakiem kontroli pracowników. Z drugiej strony, na przykładzie wielu firm widać, że w środowisku, w którym pracownicy czują się docenieni i obdarzeni zaufaniem, ich efektywność i produktywność staje się motorem pozytywnych zmian w firmie i tym, co decyduje o jej pozycji na rynku. W obecnej sytuacji wiele firm, które do tej pory nie rozważało możliwości pracy zdalnej, zmuszone pandemią do tego by taką formę pracy wprowadzić, dostrzega jej zalety i rozbudowuje swoją infrastrukturę teleinformatyczną pod tym kątem.

Zaufanie – termin niezbyt często używany w odniesieniu do technologii

W zaufaniu nie chodzi o indywidualne jednostki, a raczej o zespół ludzi, który pracuje, by osiągnąć wspólny cel i z sukcesem zrealizować zadanie biznesowe. Zaufanie należy również rozumieć inaczej, niż tylko wymiana informacji na linii firma – pracownicy, czy też szerzej, niż z punktu widzenia bezpieczeństwa, zdalnego dostępu do infrastruktury i systemów w organizacji. Ważne są więzi łączące ludzi, niezależnie od tego, czy dotyczy to relacji menedżer-zespół, czy firma-pracownicy.

Pracownicy wykonujący swoje obowiązki w atmosferze wzajemnego zaufania są w stanie osiągnąć większą produktywność i efektywność, a elastyczność pracy (różnorodność miejsc jej wykonywania) dodatkowo wpływa pozytywnie na ich morale. Zaufanie przyspiesza również rozwój organizacji, dzięki czemu mogą być one bardziej innowacyjne. Co najważniejsze, zaufanie musi jednak zostać zakorzenione w kulturze firmy i być częścią jej DNA tak, by działało nie tylko pomiędzy pracownikami, ale także pomiędzy nimi, a firmą.

Realia pracy zdalnej

Praca zdalna to jeden z przykładów, w jaki sposób relacja oparta na zaufaniu może przynieść firmie określone korzyści. Możliwość pracy poza biurem to jedna z dużych rewolucji w odniesieniu do współczesnych miejsc pracy. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę wyzwania, z jakimi zarówno w skali globalnej jak i lokalnej mierzy się współczesny biznes. Pandemia COVID-19 przesunęła pracę zdalną na szczyt cyfrowej agendy, od punktu w dyskusji wśród wybranych grup w organizacji do strategicznego priorytetu dla wszystkich.

Wciąż jednak wiele firmy nieufnie podchodzi do faktu, że ich pracownicy będą mogli lub już pracują poza biurem. Dzieje się tak nie ze względu na wykorzystywane do tego rozwiązania czy technologie, gdyż obecnie łatwo można znaleźć dostawców rozwiązań, które wspierają bezpieczną pracę zdalną. Chodzi o kulturę i zaufanie.

Zdalnie nie oznacza samotnie

W ciągu ostatnich kilku miesięcy stało się jasne, że większość z nas nie musi być w biurach, by wykonać swoje obowiązki. Nie zmniejsza to jednak ludzkiej potrzeby kontaktów społecznych. Współpraca i budowanie relacji są bardziej naturalne, jeśli odbywają się osobiście. Jednak nawet, gdy większość pracuje zdalnie, firma wciąż może dobrze funkcjonować. Można korzystać z określonych technologii, takich jak wideokonferencje czy spotkania online. I choć nie zastąpią one bezpośrednich relacji, z pewnością są w stanie je utrzymać i ograniczyć uczucie osamotnienia.

Dodatkowo, wysyłane przez firmę informacje dotyczące jej bieżącej działalności pozwalają utrzymać w ludziach rozsianych w różnych lokalizacjach poczucie przynależności do jednej grupy i wspólnoty. Niemniej element ludzki - znaczenie przynależności - nie pojawia się tylko w wyniku wdrożenia określonych technologii czy wprowadzenia poszczególnych działań. Najlepiej jak jest wpisany w kulturę firmy. Sposób, w jaki firma kieruje swoimi ludźmi i prowadzi działalność, ma rzeczywisty wpływ na sukces pracy zdalnej jej pracowników.

Wyzwania i wartości

Firmy na całym świecie stoją przed podobnymi wyzwaniami związanymi z przejściem na model  pracy zdalnej. Jednak w większości przypadków to ich kultura, a nie ograniczenia technologiczne czy finansowe, uniemożliwia pracownikom wygodną i produktywną pracę zdalną. Mimo postępu, wciąż wielu pracodawców, szczególnie z mniejszych firm uważa, że pracując zdalnie ludzie nie działają w pełnym wymiarze godzin, wykorzystując część czasu na swoje prywatne sprawy. Tym samym są rozkojarzeni, mniej zorientowani na swoich obowiązkach i mniej efektywni. W rzeczywistości, - jak pokazuje wiele badań, wskaźniki te są zupełnie inne. Faktycznie, praca zdalna pozwala łączyć dwie sfery życia, lecz dzięki temu ludzie są w stanie pracować produktywniej. Mogą bowiem pracować tak, jak jest im najwygodniej, zarówno jeśli chodzi o godziny, jak i w odniesieniu do swoich obowiązków prywatnych, a to ma pozytywny wpływ na ich motywację do działania. Dlatego tak kluczowe jest wzajemne zaufanie (pracownik - pracodawca). Swoboda  dana ludziom nie oznacza, że wykorzystają oni ją przeciwko firmie. Takie działanie nie leży w ich interesie.

To, co w przyszłości będzie definiować miejsce pracy, to wzmocnienie pozycji pracowników. Większa elastyczność, zarówno w obliczu naszych bieżących wyzwań, jak i przy zarządzaniu zwykłymi zobowiązaniami poza pracą stanie się wymogiem, które będą musiały spełnić firmy.

Elastyczne zasady pracy będą również jednym z podstawowych kryteriów dla zatrudniania, utrzymania i rozwoju najlepszych pracowników. Szefowie firm powinni wiedzieć, że na tym polu oczekiwania ludzi będą wciąż rosły, zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak szybko przeszliśmy na model pracy zdalnej, kiedy stała się ona dla nas koniecznością. Jeśli jednak wymogi te staną się elementem kultury organizacji, to w zamian pracownicy będą bardziej lojalni i zaangażowani w swoją pracę.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-04-24 | 15:00

SAP Story: Ericsson wybiera oprogramowanie SAP, by łączyć łańcuchy dostaw

W obliczu stale rozwijającego się rynku technologii, firmy na całym świecie poszukują sposobów na poprawę efektywności operacyjnej i zwiększenie elastyczności swoich łańcuchów dostaw. Ericsson, światowy lider w
IT i technologie Iron Mountain inwestuje w centrum digitalizacji w Radomiu
2024-04-24 | 07:00

Iron Mountain inwestuje w centrum digitalizacji w Radomiu

Centrum digitalizacji Iron Mountain w Radomiu to jeden z największych obiektów tego rodzaju w Europie, który w 2023 r. został uhonorowany tytułem Center of Digital Excellence.
IT i technologie Nowe funkcjonalności systemu sterowania oświetleniem Clue od Lena Lighting
2024-04-24 | 01:00

Nowe funkcjonalności systemu sterowania oświetleniem Clue od Lena Lighting

Obecność w Raporcie Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki to znaczące wyróżnienie w skali kraju. W tegorocznym dokumencie pojawiły się aż cztery cele zrealizowane przez Lena

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.