Biuro Wedla skrojone na miarę oczekiwań pracowników i potrzeb zmieniającego się
Trwająca od ponad dwóch lat pandemia przedefiniowała zarówno dotychczasowy model wykonywania obowiązków, jak i funkcjonalność biura. Pracownicy przekonali się, że równie produktywnie można wykonywać zadania z domu, a firmowa przestrzeń stała się przede wszystkim miejscem do współdziałania, wymiany myśli, zespołowych spotkań i kreatywnych burz mózgów. Naprzeciw tym popandemicznym oczekiwaniom wyszedł Wedel, który dzięki remontowi biura tworzy miejsce, do którego zespół przychodzi z przyjemnością. Eksperci Wedla zdradzają, jaki jest przepis na stworzenie przestrzeni marzeń w budynku, który służy firmie od niemal 90 lat.
Po ponad dwóch latach od wybuchu pandemii oczekujemy od biura czegoś „więcej”. Z badania firmy Dailyfruits[1] wynika, że co drugi pracownik zapytany o to, dlaczego lubi pracować w biurze, wskazał na pierwszym miejscu aspekt społeczny tego modelu pracy. Wśród najważniejszych zalet znalazła się: atmosfera, którą tworzą ludzie w biurze, spotkania integracyjne, rozmowy przy kawie i wspólne posiłki, czyli elementy, których brakuje na home office (47%). Respondenci docenili również infrastrukturę i funkcjonalność, jaką daje biuro np. dostęp do sprzętu, jak większy monitor czy szybszy internet, dostępność sal konferencyjnych oraz dobrze zaaranżowaną przestrzeń (35%). Co więcej, z raportu Antal[2] wynika, że 37% pracowników doceniłoby lokalizację budynku w bliższej okolicy. Więcej niż co trzeci respondent chce zapewnienia bezpieczeństwa pracy oraz większej przestrzeni przy biurku. Oczekiwania są różne, ale wszystkie łączy chęć wspólnej, wygodnej pracy, czego szczególnie brakowało w czasie wykonywania obowiązków z domu.
Wspólnie zaangażowani w pracę i remontowe aranżacje
- Nowe biuro stworzyliśmy z myślą o pracownikach i dlatego to ich potrzeby i sugestie miały największy wpływ na decyzje w kwestii ostatecznego wyglądu wedlowskiego biura. Nie wyobrażaliśmy sobie pominięcia ich pomysłów przy tworzeniu przestrzeni, z której mają korzystać – w końcu „nasz przepis to ludzie”! Już na etapie przygotowań naszym celem było poznanie oczekiwań różnych zespołów, ich codziennych zadań, aby stworzyć miejsce, które będzie dla nich jak najbardziej funkcjonalne i komfortowe – zauważa Blanka Pabisiak, Kierownik Administracji i Floty.
Do zbierania i analizy opinii wykorzystano kilka różnych narzędzi. Pracownicy na stanowiskach o specyficznych potrzebach oraz managerowie mogli dzielić się swoimi przemyśleniami podczas indywidualnych wywiadów, a dla większych zespołów zostały zorganizowane dedykowane warsztaty. Odbyły się webinary, a także przeprowadzono ankiety, dzięki którym firma zdobyła rozeznanie, w jakim stopniu zatrudnieni są gotowi na zmiany stylu pracy i przestrzeni biurowej. Wszystkie metody zbierania opinii spotkały się z dużym zaangażowaniem zespołu Wedla – jak wskazuje ekspertka Wedla, pracownicy chętnie dzielili się własną wizją wymarzonej przestrzeni.
- Dzięki rozłożeniu remontu na etapy, na bieżąco zbieramy od pracowników informację zwrotną, a ich rekomendacje przydają się przy metamorfozach kolejnych przestrzeni. Przykładem może być remont piętra, gdzie po kilku tygodniach korzystania z odnowionej strefy, pracownicy podzielili się swoimi wrażeniami w ankiecie. Pytamy ich o to, jak odbierają zmiany oraz które rozwiązania się sprawdzają, a które wymagają ulepszenia. Poznajemy ich opinie nawet podczas zwykłych, codziennych rozmów, bo wiemy, że czasem taka forma kontaktu jest w stanie powiedzieć nam więcej, niż bardziej formalne formy feedbacku. Dzięki temu na bieżąco możemy ulepszać projekty tak, by biuro było jak najbardziej komfortowe dla pracowników – dodaje Blanka Pabisiak.
Popandemiczne oczekiwania pracowników
Pandemia spowodowała zmiany w środowisku i stylu pracy na całym rynku. Zamiast owocowych dni tygodnia czy benefitów w postaci karty sportowej, pracownicy oczekują przede wszystkim większej elastyczności i hybrydowego modelu wykonywania obowiązków. Biuro musi pełnić dla nich głównie funkcję integracyjną, by odbudować nieco osłabione podczas pracy zdalnej więzi łączące zespół.
- Naszym celem było stworzenie miejsca spotkań, za którymi tak tęskniliśmy podczas pracy z domu. Dlatego w projekcie postawiliśmy na przytulne i ciekawe architektonicznie miejsca, gdzie pracownicy mogą wspólnie napić się kawy i podyskutować. Powstały przestrzenie do organizacji zarówno formalnych, jak i mniej oficjalnych zebrań, na przykład utrzymana w klimacie kawiarni kafeteria z kanapą, stolikami i wygodnymi fotelami. Takich miejsc, z dostępem do dobrej kawy i człowieka obok brakowało nam najbardziej, dlatego widzimy, że przestrzeń cieszy się dużym zainteresowaniem – wskazuje ekspertka firmy Wedel.
Biuro dla wszystkich – według potrzeb
Wedel, stawiając na różnorodność, nie zapomina również o specyficznych potrzebach zatrudnionych. Projektując biuro, firma dostosowała parter budynku w pełni do wymagań osób z niepełnosprawnościami. Ta grupa pracowników brała aktywny udział w konsultacjach z architektami, a także ma swojego przedstawiciela w zespole projektowym, dzięki czemu przestrzeń jest nie tylko zgodna z wymogami prawa, ale realnie odpowiada na ich potrzeby.
- Zauważyliśmy, że angażowanie zespołu do tego typu projektów wzmocniło więzi pracowników z firmą, dając im jednocześnie realne poczucie sprawczości. Dotyczy to nie tylko osób z niepełnosprawnościami, aktywnie uczestniczących w konsultacjach, ale również pozostałych członków załogi, których opinie miały duży wpływ na to, jak zmieni się przestrzeń. Przykładowo, jedną z głównych potrzeb zgłaszanych przez pracowników była większa liczba roślin. Wedel odpowiedział na to oczekiwanie, a obecnie praca w otoczeniu zielonej dżungli wpływa pozytywnie na cały zespół – wymienia Patrycja Prewęcka, Koordynatorka Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.
Przestrzeń przyjazna pracownikom i środowisku
W nowym biurze nie zabrakło ekologicznych rozwiązań. Zaprojektowano je przede wszystkim tak, by zmniejszyć zużycie energii elektrycznej, wykorzystując większe kanały wentylacyjne, ograniczając dopływ powietrza do pomieszczeń nieużytkowanych czy stosując zawory z siłownikami przy grzejnikach, które uniemożliwiają jednoczesne działanie instalacji ogrzewania i chłodzenia. Wprowadzono również oświetlenie LED-owe i czujniki ruchu. Zużycie wody będzie ograniczone dzięki zastosowaniu baterii bezdotykowych w toaletach i kuchniach, a także zminimalizowano straty energii chłodniczej i grzewczej przez dokładniejsze dopasowanie parametrów instalacji do potrzeb użytkowników. Jednocześnie w nowym biurze ponownie wykorzystano sprawne urządzenia, ograniczając dzięki temu zużycie materiałów.
Biuro jako przewaga pracodawcy i istotna korzyść dla kandydatów
Aktualny rynek pracownika skłania organizacje do wdrażania rozwiązań, które nie tylko utrzymają motywację obecnej załogi, ale również z powodzeniem przyciągną nowe talenty. Jednym z elementów, na które obecnie kandydaci najmocniej zwracają uwagę, jest możliwość pracy zdalnej, a także nowoczesne i funkcjonalne biuro, gdzie mogą współpracować, integrować się i budować relacje biznesowe. Aby spełnić ich oczekiwania, nie wystarczy zatrudnienie odpowiedniego zespołu projektowego, ale przede wszystkim – wsłuchanie się w potrzeby obecnych pracowników, którzy najlepiej wiedzą, czego potrzeba im w codziennych obowiązkach. Dopiero wtedy – gdy przestrzeń biurowa ma wpływ nie tylko na formę pracy, komunikacji i kulturę organizacji, ale może ją realnie wspierać, cel stworzenia biura marzeń może zostać osiągnięty.
[1] https://dailyfruits.pl/blog/raport-biuro-czy-home-office-jakie-srodowisko-pracy-preferuja-polscy-pracownicy/
[2] https://antal.pl/wiedza/raport/raport-placowy-antal-2021

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.