Komunikaty PR

Chcesz pracować? To nie możesz wyjść za mąż.

2023-03-07  |  15:49
Biuro prasowe

Dziś każda kobieta w Polsce może iść na studia, zdobyć tytuł naukowy czy założyć działalność. I choć pojawiają się nadal stereotypy dotyczące roli i miejsca kobiet w świecie, mają one obecnie dużo większą swobodę niż jeszcze sto lat temu, co widać także w sferze zawodowej: Ankieta przeprowadzona niedawno przez firmę Herbalife – lidera w branży odżywiania – z udziałem 9 000 kobiet z 15 krajów wykazała[1], że aż 72% z nich pragnie założyć własną firmę, co kiedyś było nie do pomyślenia! Polki przebyły długą drogę do tego, aby wziąć sprawy w swoje ręce. 

Dopiero w XX wieku większość uniwersytetów w Polsce przestała przyjmować w grono studentów wyłącznie mężczyzn. Wcześniej Polki mogły jedynie studiować za granicą, co dla wielu z nich było nieosiągalne[2]. Niektóre musiały udawać mężczyzn, jak np. Zofia Stryjeńska, znana malarka, która posługiwała się dokumentem swojego brata[3]. Polki kształciły się też w prywatnych mieszkaniach, do których zapraszano profesorów akademickich. W takich naukach brała udział m.in. polska Noblistka, Maria Skłodowska-Curie[4]. Pod koniec XIX wieku nie było nawet szkół gimnazjalnych dla dziewcząt, jedynie dla chłopców – z tego powodu kobiety zazwyczaj w ogóle nie podchodziły do matury, bo nie miały odpowiedniego przygotowania[5].

Studiowanie i podjęcie pracy zawodowej przez Polki było często nie tylko utrudnione, ale też stanowiło pewne ryzyko. Przykładowo nauczycielkom czy urzędniczkom utrudniano, a czasem wręcz zabraniano założenia rodziny. Na początku ubiegłego wieku, szczególnie przedstawicielki klasy średniej zmuszone były do odnalezienia się na rynku pracy. Od momentu, kiedy kobiety otrzymały społeczne przyzwolenie na podjęcie działalności zawodowej, ich liczba z roku na rok wzrastała. W 1931 roku wynosiła już ponad 30%. Niestety nadal kobiety nie miały szans na objęcia stanowisk w sądach czy funkcji kierowniczych. Zmiany w tym kierunku zaczęły następować dopiero w latach 80-tych[6].

Według statystyk w Polsce w ubiegłym roku 875 tys. kobiet prowadziło własne firmy. To nadal zaledwie 34% udziału w całym rynku. Kobiet na stanowiskach prezesowskich w polskich przedsiębiorstwach jest nadal 3 razy mniej niż mężczyzn[7]. Dla wielu z nich, zwłaszcza tych, które mają obowiązki rodzinne, tradycyjny schemat pracy często nie spełnia oczekiwań i nie pozwala na pogodzenie wszystkich ról, jakie kobieta pełni w życiu. Własny biznes brzmi więc atrakcyjnie – właścicielki firm mogą zyskać elastyczność, pozwalającą ominąć niektóre z tych przeszkód. To perspektywa, która przemawia do wyobraźni.

Wiele kobiet decyduje się na karierę w sprzedaży bezpośredniej. Niedawne badanie SELDIA wykazało, że 88% sprzedawców bezpośrednich to właśnie kobiety[8]. I nic w tym dziwnego – takie firmy jak Herbalife, sprzedające swoje produkty dzięki globalnej sieci Niezależnych Dystrybutorów, oferują przede wszystkim elastyczność godzinową, ale nie tylko. Osoby, które dołączają do struktur sprzedaży bezpośredniej, często podkreślają, jak ważne są dla nich wsparcie, poczucie wspólnoty i jasne zasady współpracy. Dzięki szkoleniom i możliwościom rozwoju, kobiety rozwijają odpowiednie umiejętności i wiedzę dotyczące produktów i sprzedaży, marketingu i mediów społecznościowych. Te niezbędne umiejętności są uniwersalne, bowiem można wykorzystać je również w innych przedsięwzięciach biznesowych.

8 marca do idealny czas na to, aby dostrzec i docenić siłę oraz potencjał kobiet jako pionierek i liderek w biznesie. To również okazja do zauważenia ich potrzeb na rynku pracy.

 

 


[1] One Poll, 2020

[2] https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C31888%2Ci-dadej-pierwszym-kobietom-na-polskich-uniwersytetach-przyporzadkowywano

[3] https://culture.pl/pl/tworca/zofia-stryjenska

[4] https://platformanauki.pl/bohaterowie/uniwersytet-latajacy,25

[5] https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/1369579,pierwsze-kobiety-na-polskich-uniwersytetach.html

[6] Dzieje kobiet na rynku pracy w Polsce i we Francji, Dominika Wutezi, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla bezpieczeństwa nr 1, 65-81, 2010

[7] Raport Kobiety w Biznesie 2022 wykonany przez Data Software House

[8] https://www.seldia.eu/entrepreneurship

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie Biuro prasowe
2024-12-29 | 09:00

BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie

W 2024 r. dwukrotnie zmieniła się wysokość wynagrodzenia minimalnego oraz minimalnej stawki godzinowej i innych świadczeń ustalanych na ich podstawie. Duże emocje przyniosła też długo
Praca Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
2024-12-20 | 10:00

Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami

Najbardziej kobietom karierę w IT utrudnia to, że mają masę przekonań w swoich głowach. Dużo słyszymy jako dziewczynki, a potem jako kobiety i to buduje nam przekonania o sobie i o
Praca 5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
2024-12-19 | 10:30

5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy Wolniejszy wzrost wynagrodzeń, przyspieszona automatyzacja i sztuczna inteligencja, jawne widełki płacowe oraz ciągły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.