Komunikaty PR

Czasy, w których zrozumienie emocji staje się ważniejsze niż pracownicze benefit

2023-10-09  |  17:00
Biuro prasowe
Kontakt
Aneta Gałka
Brief me

Klaudyny 16/41
01-684 Warszawa
aneta.galka|briefme.pl| |aneta.galka|briefme.pl
508314193
www.briefme.pl

Ostatnie lata, począwszy od okresu pandemii pokazały, jak duże znaczenie dla pracowników mają elastyczne rozwiązania po stronie biznesu i działów HR. Dziś nie tylko benefity pracownicze, takie jak karty na siłownie czy lekcje języków liczą się dla zatrudnionych. Na pierwszym miejscu stawiają na zdrowie psychiczne w szerokim ujęciu – balans między życiem prywatnym a zawodowym, możliwość pracy z każdego miejsca na ziemi, zrozumienie emocji i dopasowanie się pracodawcy do zmieniającego się świata. Do tego doszło poszanowanie fizjologii kobiet – urlopy menstruacyjne czy wsparcie w okresie menopauzy, a także aspekt neuroróżnorodności. Jak firmy mogą dopasować się do wymagań pracownika, aby najlepiej odpowiedzieć na jego potrzeby?

Poszanowanie fizjologii kobiet jako oczywistość

Zmiany, które zachodzą ostatnio w naszym otoczeniu odciskają znaczące piętno również na rynku pracy. Firmy muszą stawić czoła nie tylko kwestiom gospodarczo-ekonomicznym, których skutki są jeszcze trudne do przewidzenia, ale również ewolucjom, które mają miejsce w społeczeństwie. Co więcej, wydawać by się mogło, że w czasach w jakich przyszło nam żyć jesteśmy otwarci na różne potrzeby, w tym te związane z fizjologią. Niestety nie do końca tak jest.

Z raportu przeprowadzonego przez Kulczyk Foundation, aż 80% kobiet boryka się podczas miesiączki z bardzo silnymi dolegliwościami, które utrudniają im pracę. Tylko 14% bierze w tym czasie wolne, co wynika często ze wstydu przed przyznaniem się do menstruacji.  Sprawa ma się jeszcze poważniej, jeśli chodzi o menopauzę. Z badania wynika, że 56% uczestniczek wskazało, że nie powiedziałyby o swojej menopauzie pracodawcy czy przełożonemu, a prawie co druga nie poinformowałaby też o tym szefowej czy pracodawczyni. 

Kobiety nie chcą rozmawiać o swoich problemach, ponieważ boją się utartych stereotypów i często przed działaniem hamuje je brak świadomości i zrozumienia ze strony pracodawców – komentuje Katarzyna Konieczna, Senior HR Auditor, Top Employers Institute. Na szczęście zagadnienia natury kobiecej są coraz częściej poruszane na różnego rodzaju panelach czy wystąpieniach. Najbliższym z nich będzie, np. cykliczne wydarzenie organizowane dwa razy w roku przez Top Employers Institute Polska w Warszawie: HR Best Practices Conference, które odbędzie się już 17 października – dodaje.

Otwartość na neuroróżnorodność

Pocieszające jest, że pracodawcy dostrzegli zalety pracy z osobami o odmiennych predyspozycjach, ponieważ przy odpowiedniej pomocy, przeszkoleniu i działaniu z terapeutą, osoby ze spektrum autyzmu charakteryzują się większą skrupulatnością i dużą dokładnością w powierzonych działaniach.

Mądrzy pracodawcy zaczęli coraz częściej otwierać się na zatrudnianie osób ze spektrum i w pełni wykorzystywać ich wyjątkowy potencjał. Ponadprzeciętne umiejętności, takie jak pamięć wzrokowa czy zdolność do zapamiętywania faktów, to tylko kilka z zalet takich pracowników. Osoby z autyzmem często dostrzegają rzeczy, których nie widać gołym okiem, a to niesamowicie przydatna umiejętność w pracy na projektach – mówi Katarzyna Konieczna, Top Employers Institute. Ten istotny i aktualny temat również zostanie poruszony podczas naszego wydarzenia HR Best Practices Conference – dodaje.

Bodźce sensoryczne, kontakty z innymi pracownikami czy nawet dojazdy do miejsca pracy mogą być sporym wyzwaniem, dlatego warto dowiedzieć się o potrzebach kandydata i wspólnie z terapeutą zadbać o przygotowanie stanowiska pracy oraz zakresu obowiązków.

Droga do dobrostanu

Poruszone wcześniej kwestie są również mocno związane ze zdrowiem psychicznym pracowników, którego zaniedbanie może wiele kosztować. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że problemy o podłożu psychicznym realnie przekładają się na nieobecność w pracy, nieefektywność czy niski poziom zaangażowania w powierzone obowiązki. Ponadto sytuacje takie jak pandemia, wojna w Ukrainie i rosnąca inflacja budzą w każdym z nas lęk i niepewność co do przyszłości.  Rośnie liczba osób borykających się z chorobami i zaburzeniami psychicznymi, a mądrzy pracodawcy muszą reagować – najlepiej jak najszybciej.

Jeśli pracodawcy chcą pomóc swoim pracownikom i zachować ich efektywność oraz dobrostan psychiczny muszą pamiętać przede wszystkim o tym, że stabilizacja ma dziś dla nich ogromne znaczenie. Ponadto, jak widać na samopoczucie osób zatrudnionych mogą wpływać także czynniki na które żadna ze stron nie ma bezpośredniego wpływu, dlatego warto pamiętać, że to co dzieje się w otoczeniu pracownika ma wpływ na jego codzienną pracę. Należy więc wspierać psychoedukacją także osobistą sferę życia – opiekować kwestię relacji, szanować kryzysy czy żałoby oraz pamiętać o kwestiach rodzinnychpodsumowuje Katarzyna Konieczna, Top Employers Institute.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Uchodźcy na rynku pracy Biuro prasowe
2024-04-25 | 15:30

Uchodźcy na rynku pracy

Norwegia jest jednym z europejskich liderów, która rozwija różnorodne metody wsparcia dla uchodźców, ułatwiając im integrację na lokalnym rynku pracy. Badania
Praca Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
2024-04-17 | 15:26

Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?

Budowanie odporności psychicznej to nie tylko klucz do przetrwania kryzysu, ale także droga do osobistego i zawodowego rozwoju. Przygotujmy się na trudne czasy, szukając wsparcia i stosując
Praca Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl
2024-04-17 | 08:30

Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl

Samozatrudnieni stanowią blisko 19% wszystkich pracujących Polaków. Węższa grupa wolnych strzelców realizujących projekty na zlecenie różnych firm obejmuje 330 tys.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.