Czy biznes idzie w parze z trendem slow life? Odpowiadamy.
Slow life cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Koncepcja zakłada spokojne życie tuż obok codziennej bieganiny. Czy takie podejście w biznesie przynosi rezultaty? Różne badania rynkowe pokazują, że istotne jest zachowanie równowagi między życiem prywatnym a służbowym. Takie podejście widać szczególnie u młodego Pokolenia Z. A jakie sposoby na slow life wykorzystują ludzie biznesu?
Co piąta osoba odczuwa nieustanny stres w pracy – wynika z danych HRK. Odsetek osób, które denerwują się na co dzień wzrósł dwukrotnie. Aby zachować work-life-balance i odpocząć pracownicy, a także ludzie biznesu, wykorzystują różne sposoby.
Delegowanie zadań
Piastowanie funkcji menadżera czy CEO firmy wymaga odpowiedniego podejścia biznesowego. Zatem kluczowe jest zarządzanie kapitałem ludzkim. Aby nieco zwolnić i dać wykazać się swoim podwładnym rekomendowane jest delegowanie zadań wśród członków zespołu. Nie chodzi jedynie o drobne sprawy, ale także przekazywanie dużych projektów. W takiej sytuacji rolą szefa nie jest praca operacyjna, a jedynie nadzór nad danym zadaniem.
Slow life a hobby
Coraz więcej ludzi biznesu decyduje się na hobby, które umożliwia wyciszenie i pobycie ze swoimi myślami. Biznesmeni wybierają chodzenie po górach, pływanie po jeziorach łódkami, a także wędkowanie. Ten trend potwierdza Remigiusz Kopiej, właściciel marki Corona Fishing.
– Obserwujemy zwiększone zainteresowanie wędkowaniem. To sport, który umożliwia wyciszenie, a także spędzenie czasu na łonie natury. Wędkowanie pozwala odpocząć i nabrać dystansu do otaczającego nas świata. W ciszy czas płynie zdecydowanie wolniej. Slow life wiąże się także z ekologicznym podejściem do życia. W kolekcji Corona Fishing pojawiły się właśnie produkty firmy GEOFF ANDERSON, której odzież jest tworzona z poszanowaniem środowiska naturalnego. Widzimy także, iż wędkarze poszukują nowych modeli wędek. Do naszej kolekcji wprowadzamy nowe modele tworzone przez rękodzielników – wyjaśnia.
Wędkowanie jest cenionym sposobem na relaks na całym świecie. Obecnie wchodzi także do Polski trend organizowania nieformalnych spotkań biznesowych przy… wędce.
Mindfulness, czyli medytacja uważności
Coraz większą popularnością cieszy się medytacja uważności, czyli mindfulness. Można ją wykonywać w dowolnym miejscu, także podczas wykonywania obowiązków służbowych.
– Po harmonię umysłu, ciała i duszy można sięgnąć wszędzie, nawet w biurze – wyjaśnia psycholog XYZ. – Ćwiczenia przeznaczone są dla osób, które nie radzą sobie ze stresem i negatywnymi emocjami. Mindfulness uczy sztuki koncentracji, która jest niezwykle istotna w prowadzeniu biznesu. Pomaga także zmniejszyć napięcie nerwowe, opanować umiejętność relaksowania się, jak również skupić się na małych, istotnych rzeczach tu i teraz. Medytacja świetnie wpisuje się w myśl slow life.
Slow life to coraz popularniejsze określenie w biznesie. Osiąganie coraz więcej i szybciej może doprowadzić do przykrych konsekwencji: bólu głowy, kręgosłupa, mdłości, a ostatecznie – braku satysfakcji z pracy i wypalenia zawodowego. Aby nie doprowadzić się do takiego stanu warto poznać i wdrożyć zasady pracy w stylu slow:
- delegowanie obowiązków pracownikom;
- posiadanie hobby, które umożliwia spędzanie czasu na łonie natury;
- medytacja;
- zasada „jedna rzecz w jednym czasie”;
- naucz się mówić „nie”.
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.