Komunikaty PR

Debata: Jak powinien wyglądać rynek pracy? - Polskie Towarzystwo Gospodarcze

2023-07-04  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karol Tyszka
Polskie Towarzystwo Gospodarcze

ul. Wiejska 16/2
00-490 Warszawa
media|iptg.pl| |media|iptg.pl
730905969
www.iptg.pl
Do pobrania prasa PDF ( 0.07 MB )

Już 5 lipca o wyzwaniach, wizjach i konkretnych propozycjach dotyczących polityki zatrudnienia rozmawiać będą przedstawiciele rządu, opozycji, związków zawodowych, przedsiębiorców oraz eksperci. To kolejne wydarzenie z cyklu Deklaracja Gospodarcza, w którym aktywni uczestnicy życia publicznego otrzymują możliwość zaprezentowania, a następnie wzajemnego skonfrontowania swoich poglądów.

 

  • Jak zmienić polski model zatrudnienia wciąż bazujący na taniej sile roboczej a zarazem na wysokich obciążeniach pracodawcy? 

  • Czy pomimo niskiego bezrobocia i silnej presji płacowej rynek pracownika jest faktem w skali całej gospodarki? 

  • Co ma do zaoferowania rząd a co opozycja młodym ludziom wkraczającym dopiero w wiek produkcyjny?

  • Czy wzrost płacy minimalnej i składek na ubezpieczenia społeczne oznacza renesans umów o dzieło i kontraktów B2B w 2024?

  • Sztuczna inteligencja a sprawa polska. Przyszłość krajowego rynku pracy w obliczu rewolucji nowych technologii.

 

Polski rynek pracy jest bardzo złożony. Z jednej strony jego konkurencyjność wobec krajów rozwiniętych opiera się na relatywnie taniej sile roboczej. Z drugiej - skomplikowanie i sztywność przepisów zniechęca wielu pracodawców do oferowania, wydawałoby się, że najbardziej oczywistej formy zatrudnienia, czyli umowy o pracę. Chociaż mówi się o rynku pracownika i niedoborze zatrudnionych w wielu dziedzinach gospodarki oraz o silnej presji płacowej, to siła nabywcza wynagrodzeń maleje. Płace przegrywają z inflacją, a przez to tym bardziej chętnych do pracy brak.

 

Do wyżej wymienionych czynników dodać można problemy młodych, zaczynających dopiero karierę zawodową, ludzi ze znalezieniem ambitnego zajęcia, które pozwoli utrzymać im się w wielkim mieście, do którego z kolei zmuszeni byli wyjechać właśnie za pracą. Wspomnieć wypada również o politycznie uwikłanym ruchu związkowym, chociaż stopień przynależności do organizacji pracowniczych na tle Europy Zachodniej jest bardzo niski. Albo o wysokim wzroście nominalnym płacy minimalnej i składek na ubezpieczenia społeczne, przy wciąż niskich wspomnianych płacach realnych i pogarszającej się jakości usług sfery publicznej. 

 

A to tylko część problemów, przed którymi stają politycy, przedsiębiorcy, ale przede wszystkim zdecydowana większość pracowników, obecnych i przyszłych. Tymczasem na horyzoncie widać cień, a na plecach czuć oddech tzw. generatywnej sztucznej inteligencji, która już teraz zmienia rynek pracy, a konsekwencje jej implementacji w coraz większej liczbie zawodów są trudne do przewidzenia i to w perspektywie najbliższej przyszłości.

 

Dlatego warto postawić sobie pytanie: jak powinien wyglądać rynek pracy w Polsce? Jakie pomysły i propozycje ma rząd, a jakie opozycja. Jak problem widzą przedsiębiorcy, w tym ci najbardziej innowacyjni (startupowi), jak związki zawodowe, a jak analitycy. Ten właśnie główny cel przyświeca dyskusji, do której zaprosiliśmy naprawdę ciekawych gości, m. in. Pana Posła Borysa Budkę - Przewodniczącego Klubu Parlamentarnego Koalicji Obywatelskiej, ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz innych polityków. Obok nich zasiądą przedstawiciele pracodawców, których głosem będzie Pan Konrad Banecki z Polskiego Towarzystwa Gospodarczego, ale również Pani Róża Szafranek - założycielka i CEO międzynarodowego startupu HR Hints. Dodatkowo liczymy na udział Pana Łukasza Komudy -  analityka rynku pracy i dziennikarza. 

 

Debata poświęcona rynkowi pracy jest drugą odsłoną cyklu Deklaracja Gospodarcza. W jego ramach prezentowane są dyskusje na żywo, których celem jest próba przedstawienia i obrony własnego stanowiska przez decydentów w istotnych kwestiach ekonomicznych, biznesowych i społecznych. Twórcą i organizatorem wydarzenia oraz całego formatu jest ogólnokrajowy związek pracodawców Polskie Towarzystwo Gospodarcze. “Wychodzimy z założenia, że tworzenie profesjonalnych przestrzeni dla wymiany poglądów między najważniejszymi uczestnikami życia publicznego jest jedną z ważniejszych ról, jakie odgrywać powinny organizacje zrzeszające przedsiębiorców” - mówi Karol Tyszka, odpowiedzialny za komunikację i PR organizacji. 

 

Poprzednia debata poświęcona problemowi mieszkalnictwa w Polsce znalazła uznanie nie tylko wśród dziennikarzy i ekspertów branżowych, ale też cieszyła się znacznym zainteresowaniem audytorium śledzącego wiadomości z szeroko rozumianej sfery nieruchomości i gospodarki w ogóle. Dlatego podobnie  jak w poprzedniej odsłonie debaty, również tym razem, utrzymując wysoki poziom merytoryczny, organizator spróbuje zachęcić uczestników do konfrontacji swoich koncepcji z realiami ekonomicznymi.

 

Debata odbędzie się 05.07.2023 (w środę) o godzinie 10:00 i potrwa około dwóch godzin. Transmisja wydarzenia na żywo będzie miała miejsce w internecie przez oficjalny kanał Youtube Polskiego Towarzystwa Gospodarczego. Zapraszamy serdecznie wszystkich do jej śledzenia.

 

Link do streamingu: https://www.youtube.com/watch?v=i9A8mYcD8GM

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Polskie Towarzystwo Gospodarcze
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.