Era cyfrowej pracy – czy ta, jaką znamy dziś, ma jeszcze sens?
Co trzeci (35,32 proc.) polski pracownik deklaruje, że rozważa skorzystanie z możliwości pracy zza granicy, jaką oferuje jego pracodawca – wynika z raportu ADP „People at Work 2023: A Global Workforce View”. Aż 26,16 proc. badanych przyznaje, że już teraz ich firma nie wymaga wskazania lokalizacji realizacji obowiązków służbowych.
O cyfrowych nomadach, czyli osobach, które przy jednoczesnym wykonywaniu pracy zdalnej, nie są przywiązane do jednego konkretnego miejsca, czy kraju, przed pandemią COVID-19 usłyszeć można było co najwyżej w filmach. Dzisiaj niemal co piąty (18,99 proc.) polski pracownik uważa, że w ciągu pięciu następnych lat normą na rynku pracy będzie możliwość wykonywania swoich obowiązków z dowolnego miejsca na Ziemi. Co więcej, 6 proc. badanych przyznaje, że już teraz pracuje z zagranicy. A 28,65 proc. respondentów zna osobę, która nie rezygnując z pracy w ich firmie, wyjechała i pracuje z innego kraju.
Wakacje czy praca? Workcation
Wraz z postępującą cyfryzacją pracy coraz więcej pracowników przykłada większą wagę do work-life balance, co znacznie zwiększyło popularność tzw. workation, czyli wyjazdu zagranicę, podczas którego
za dnia wykonuje się służbowe obowiązki, a po 17:00 odpoczywa niczym na wakacjach. Nic dziwnego więc, że coraz większa liczba Polaków (14,61 proc.) wskazuje, że najważniejsza dla nich jest elastyczność w zakresie wyboru miejsca wykonywania pracy. Co więcej, co drugi z nich (53,47 proc.) przyznaje, że jego pracodawca już teraz zapewnia dowolność w tym obszarze.
– W ciągu ostatnich czterech lat zmieniły się priorytety polskich pracowników. Zatrudnieni chętniej zaczęli korzystać z dni urlopowych oraz wnioskować o wykonywanie swojej pracy z innego miejsca. Zdaje się, że na rynku pracy mamy zupełnie nowy trend – łączenie obowiązków służbowych z wyjazdami wypoczynkowymi. Należy jednak zastanowić się, czy pracodawcy są na to przygotowani? W końcu jest wiele kwestii, które muszą zostać uregulowane wewnętrznie – ewentualne różnice czasowe, rezydencje podatkowe i wiele więcej. Wierzę jednak, że o ile będziemy świadkami nowego zjawiska, o tyle będzie ono wdrażane stopniowo. Oczywiście proces zajmie odpowiednią ilość czasu niezbędna dla pracodawców, jak również nie wszystkie firmy będą mogły się na takie rozwiązanie zdecydować. Jednak docelowo, w moim odczuciu większą popularność zyska workation niż życie cyfrowego nomada – mówi Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska.
Wyzwania i nadzieje na rynku pracy
Czy standardowe urlopy przejdą do historii, skoro aż 55,24 proc. Polaków czuje, że może korzystać z elastycznej organizacji pracy? Możliwe, że tradycyjny rodzaj wypoczynku odejdzie w niepamięć – w końcu 26,16 proc. polskich pracowników uważa, że ich praca nie musi być wykonywana z żadnego konkretnego miejsca. Co więcej, 22,42 proc. ankietowanych przyznaje, że mogłoby pracować za granicą, ponieważ ich firmy i tak dopuszczają elastyczność wyboru miejsca pracy.
– Jest wiele aspektów, które składają się na decyzję pracodawcy o umożliwieniu pracownikom pracy spoza siedziby firmy, m.in. przepisy podatkowo-ubezpieczeniowe, kwestie logistyki i bezpieczeństwa pracy. Nie można zapomnieć o bezpiecznym dostępie i połączeniu z firmowym serwerem – mówi Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska. – Pracodawcy muszą postawić sprawę jasno nie tylko w kwestii możliwości, ale i samych okoliczności wykonywania pracy zza granicy, a także związanych z tym obowiązków – dodaje ekspertka.
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.