Generacja Z wkracza do branży kreatywnej
Be Communications S.C.
Kijowska 5
03-738 Warszawa
a.litwinska|becomms.pl| |a.litwinska|becomms.pl
+48 669 404 434
www.becomms.pl
Są na początku swojej kariery zawodowej, ale nie mają kompleksów. Czują się nie tylko dobrze przygotowani do pracy w tej branży, ale i wierzą w swój kreatywny potencjał i w to, że sprostają każdemu nowemu wyzwaniu. Wyjątkowo dobrze odnaleźli się w swojej pierwszej pracy, a w każdym razie lepiej niż ich rówieśnicy zatrudnieni poza branżą kreatywną. Dowodem na to jest m.in. to, że częściej deklarują, że ich aktualna praca jest tym, co chcieliby robić w przyszłości. To obraz, jaki się wyłania z badania „Pokolenie Z. Podejście do pracy i kreatywności”, przeprowadzonego na zlecenie Papaya Films. W oparciu o jego wyniki powstał pogłębiony Raport „Pragmatyczni idealiści, czyli Generacja Z w branży kreatywnej”.
Każde nowe pokolenie, które wchodzi na rynek pracy musi skonfrontować swoje wyobrażenia o karierze, pracy, zarobkach z rzeczywistością i zawsze stanowi wyzwanie dla pracodawców. Wydaje się, że w przypadku Zetek, szczególnie tych, które wybrały karierę w branży kreatywnej, to zderzenie przebiegło wyjątkowo łagodnie. Studia filmowe, agencje reklamowe i digital content, studia graficzne, firmy PR mają młodość wpisane w swoje DNA. Może to dlatego, ponad połowa przebadanych Zetek, mimo że najstarsi z nich mają obecnie niewiele ponad 25 lat, zadeklarowała, że zajmuje już teraz samodzielne stanowiska, a 10% nawet menedżerskie. Branża wykazała się więc otwartością na młode talenty, a one rewanżują się zapałem i chęcią dzielenia się swoimi pomysłami.
„Raport, który jest właśnie w Waszych rękach, to nasz kolejny krok do dobrego poznania tych, z którymi i dla których pracujemy na co dzień. Mamy nadzieję, że wiedza, która płynie z wyników badania, pomoże zrozumieć Wam kim są i czego oczekują młodzi w pracy w branży kreatywnej.” – mówi Eja Trzcińska, Head of Papaya Young Creators.
W swoim podejściu do pracy Zetki mocno akcentują, że wszystko powinno mieć jednak swoje granice. Chcą pracować i mocno się angażować, ale po pracy jest jeszcze własne życie. Dlatego idealna praca powinna oferować elastyczne godziny, możliwość pracy zdalnej i nie przekraczać 40 godzin w tygodniu. Kreatywne Zetki nie akceptują także pojęcia „darmowej pracy”. Za wysiłek i zaangażowanie należy się odpowiednie wynagrodzenie i to właśnie godziwa płaca stanowi dla nich źródło motywacji i chęci dawania z siebie więcej.
Są więc z jednej strony pragmatyczni i bez wahania twierdzą, że praca, bardziej niż możliwość samorealizacji, to przede wszystkim sposób na zarobienie na życie, ale z drugiej dostrzegają i wysoko plasują w swojej ocenie niematerialne walory pracy. 94% deklaruje, że ważne jest, aby to co robią miało sens i znaczenie, a 87% oczekuje, że praca pozwoli im rozwijać się i uczyć nowych rzeczy.
Co zrobić, aby jak najlepiej wykorzystać te młode talenty i zatrzymać je w firmie? Oprócz dobrych zarobków i gwarancji rozwoju, niezwykle ważne są dla nich bezpieczeństwo i pewność stabilnego zatrudnienia. Nic dziwnego, przyszło im dorastać i startować w zawodowe życie w trudnych i niepewnych czasach. Jest też czynnik, który kreatywne Zetki częściej niż ich rówieśnicy spoza branży wymieniali jako barierę nie tylko kreatywności, ale też chęci angażowania się. Są to przemęczenie, stres i obawa przed krytyką. Przy wszystkich zaletach pracy w branży kreatywnej, presja, jaką odczuwają pracownicy na co dzień jest tu ewidentnie większa niż gdzie indziej.
„Jaki obraz pokolenia Z pokazują wyniki naszego badania? Wymagający – dla nas, pracodawców. Zetki są pracowite i mają o sobie bardzo dobre mniemanie. Rzucają wyzwanie stereotypowi roszczeniowości własnego pokolenia, deklarując realne oczekiwania wobec środowiska pracy. Szalenie ważne dla kreatywnej generacji Zetek są wyzwania, gdyż stanowią o zawodowym i osobistym rozwoju. Zapraszam do lektury, poznajcie pełny i aktualny obraz twórczego pokolenia Z na rynku pracy” – mówi Kacper Sawicki, Founder&President Papaya Films
Więcej informacji o tym, jak kreatywne Zetki odnalazły się w pracy na początku ich kariery zawodowej w Raporcie „Pragmatyczni idealiści, czyli Generacja Z w branży kreatywnej” pod linkiem https://papaya-films.com/raport-genz/.

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.