Inżynierowie i inżynierki nowej generacji w branży motoryzacyjnej

Anna Godzisz
Agencja PWR
Foksal 21 lok. 2
00-372 Warszawa
media|pwrgg.com| |media|pwrgg.com
+48 882 912 822
https://www.linkedin.com/company/pwr-warsaw/
- Wśród inżynierek i inżynierów zatrudnionych w Grupie ZF w Polsce i Czechach, przeprowadzone zostało badanie jakościowe, które eksploruje świat ich wartości i potrzeb zawodowych oraz postrzeganie branży i wizję jej rozwoju.
- Raport z badania pt. “Inżynierowie i inżynierki nowej generacji w branży motoryzacyjnej” podsumowuje kluczowe obserwacje z badania przeprowadzonego wśród pracowników ZF, które dodatkowo uzupełniają opinie ekspertów w dziedzinie zarządzania zasobami i ludzkimi, a także technologii.
- Grupa ZF jest globalnym liderem w rozwoju technologii w motoryzacji, który zatrudnia niemal 24 tys. inżynierów i programistów na całym świecie. To właśnie w tej grupie zawodowej ZF rekrutuje dziś najwięcej osób.
Branża motoryzacyjna rozwija się dynamicznie, generuje zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania i nowe technologie, które powstają także w Polsce i Czechach. Podobnie, jak w innych dziedzinach gospodarki, również w motoryzacji zapotrzebowanie na wyspecjalizowaną kadrę inżynierską jest obecnie wielokrotnie większe niż dostępność specjalistów.
Grupa ZF, która obecnie zatrudnia ponad 23 750 inżynierów i programistów w 31 krajach na całym świecie, w czerwcu tego roku przeprowadziła wśród zatrudnionych w oddziałach firmy w Polsce i Czechach inżynierek i inżynierów badanie opinii eksplorujące świat ich wartości i potrzeb zawodowych oraz postrzeganie branży i wizję jej rozwoju.
Badanie miało charakter jakościowy, a na podstawie jego wyników powstał Raport „Inżynierowie i inżynierki w branży motoryzacyjnej”, który przybliża opinie i postawy przedstawicieli branży w takich kwestiach, jak:
- młoda generacja inżynierów na rynku pracy: jakimi wartościami się kierują, jakie są ich potrzeby i aspiracje;
- co inspiruje i napędza młodych inżynierów - jak widzą rozwój technologii i branży motoryzacyjnej;
- kobiety w branży inżynieryjnej - jakie wyzwania stoją przed nimi, czy inżynierki wspierają się wzajemnie;
Raport uzupełniają komentarze ekspertów z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi oraz rynku technologii.
Głodny rynek pracy dla inżynierów
„W całej Europie borykamy się z podobnymi problemami. Rynek pracy technologicznej jest bardzo głodny, a wciąż mamy za mało specjalistów, zarówno w IT jak i w innych technologicznych dziedzinach. (…) Lista zawodów, których brakuje jest długa: eksperci od analityki danych (data analytics, data scientists), project managerowie technologiczni, eksperci od transformacji cyfrowej (digital transformation experts), eksperci od cyberbezpieczeństwa, a także zawody, które pośredniczą pomiędzy ludźmi od technologii, a biznesem” - podkreśla w komentarzach do Raportu Jowita Michalska, współzałożycielka i CEO Digital Univercity.
Na tle całego rynku pracy dla inżynierów, branża motoryzacyjna wyróżnia się ofertą dla specjalistów niemal wszystkich inżynierii oraz IT, która łączy się z możliwością ciągłego rozwoju i zwiększania swoich kompetencji. Zdaniem badanych przez ZF specjalistów, rozwój i podnoszenie kwalifikacji to coś, co nadaje sens pracy i motywuje, szczególnie tych najmłodszych w zawodzie.
“Grupa ZF stwarza możliwości rozwoju inżynierkom i inżynierom, bo nasze zakłady w Polsce nie pełnią już tylko funkcji wspomagających wobec tych w Europie Zachodniej. Od kilku lat prowadzimy samodzielnie projekty, co wygenerowało potrzebę stworzenia nowych, samodzielnych stanowisk, wymagających wyspecjalizowanych pracowników prowadzących projekty” - podkreśla Natasza Swacha, HR Manager Centrum Inżynieryjnego ZF w Bielsku-Białej.
Elastyczny czas pracy, szkolenia i ciągły rozwój oraz praca przy innowacyjnych, ważnych społecznie technologiach - to, zdaniem zarówno badanych, jak i ekspertów kluczowe napędy w życiu zawodowym profesjonalistów w inżynierii i IT.
“Młodzi pracownicy, studenci, mają teraz zupełnie inne potrzeby. Przede wszystkim chcą mieć równowagę między życiem a pracą, chcą wiedzieć przy jakich projektach będą pracować i na jakim sprzęcie. Chcą brać udział w projektach, które są ciekawe i rozwijające. Pieniądze nie są dla nich najważniejsze” - mówi Šárka Valentová, HR Manager ZF w Czechach.
Jakie wyzwania i szanse czekają na profesjonalistów w dziedzinach inżynierii i IT? Co w pracy liczy się dla nich najbardziej? Jakie benefity pracownicze to dzisiaj must have, a które mają decydujący wpływ na wybór pracodawcy? Te i inne kwestie poruszone zostały w Raporcie Grupy ZF, który można przeczytać na stronach ZF https://press.zf.com/

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.