Komunikaty PR

Jak Polacy szukają pracy?

2022-09-12  |  09:00
Biuro prasowe

Niezależnie od wykonywanego zawodu najważniejszymi dla pracowników cechami poszukiwanej pracy są umowa o pracę (59 proc.) oraz pełny etat (55 proc.) – wynika z badania zrealizowanego przez Kantar na zlecenie OLX. Oprócz formy zatrudnienia istotne są także elastyczny czas pracy i możliwość zdalnego wykonywania obowiązków, co dowodzi, że przejście wielu firm na tryb home office podczas pandemii zachęciło kandydatów do starania się o to udogodnienie w przyszłości.

 

Jak wynika z badania przeprowadzonego dla OLX, dla użytkowników serwisów internetowych poszukujących pracy (N = 1004) – zarówno przedstawicieli zawodów blue collars, jak i white oraz grey najważniejszą cechą decydującą o wyborze nowego pracodawcy jest to, czy oferuje on umowę o pracę. Im bardziej wyspecjalizowany pracownik lub wyżej jest w strukturach organizacyjnych (grey i white collars), tym istotniejsza jest dla niego ta kwestia. W strukturach menedżerskich wśród białych kołnierzyków zwraca się także uwagę na możliwość samozatrudnienia – nie wyklucza jej co piąty ankietowany.

 

Elastyczność i swoboda wykonywania pracy

 

Pandemia wpłynęła na oczekiwania pracowników i zmieniła ich podejście do wykonywanej pracy. Dla części z nich nadal bardzo istotne są praca zdalna oraz elastyczny czas pracy. Szczególnie jest to widoczne wśród przedstawicieli zawodów grey i white collars. Mniej o elastyczności myślą pracownicy fizyczni ze względu na formę wykonywanych obowiązków, nadgodziny lub pracę na kilka zmian.

 

Przedstawiciele blue collars są zdecydowanie bardziej otwarci, by podejmować pracę w niepełnym wymiarze etatu i w systemie zmianowym. Chętniej decydowaliby się też na pracę tymczasową, sezonową i w weekendy.

 

Serwisy ogłoszeniowe najpopularniejszym sposobem szukania pracy

 

Zdecydowana większość (95 proc.) respondentów wskazuje serwisy ogłoszeniowe jako miejsce poszukiwania ofert pracy. Co trzeci badany decyduje się na samodzielne przeszukiwania stron internetowych pracodawców. Podobna liczba szukających zatrudnienia rozważyłaby odwiedzenie Urzędu Pracy.

 

Najpopularniejsze sposoby poszukiwania pracy:

  • przeglądanie ofert pracy w internetowych serwisach z ogłoszeniami (95 proc.)
  • przez znajomych (50 proc.),
  • za pośrednictwem mediów społecznościowych (49 proc.),
  • samodzielne wyszukiwanie ofert w zakładkach Kariera na stronach internetowych firm (35 proc.),
  • poprzez Urząd Pracy (33 proc.).

 

Zdaniem analityków OLX-a najskuteczniej pracy szukają ci kandydaci, którzy zawężą obszar poszukiwania i wskażą miasto (poza nazwą stanowiska lub zawodu), w którym rozważają podjęcie zatrudnienia. Użytkownicy OLX-a, którzy działają w taki sposób, stanowią aż 71 proc. wszystkich odwiedzających kategorię Praca, a 6 proc. z nich nawiązuje kontakt z pracodawcą. Zainteresowani, którzy podali na stronie nazwę miejscowości, dwukrotnie częściej aplikują w odpowiedzi na ogłoszenia. Poszukując pracy w największych miastach w Polsce, można zawęzić obszar poszukiwania również do konkretnej dzielnicy, co także może przynieść pożądany efekt.

 

Kandydaci chcą wiedzieć, ile mogą zarobić

 

Dodanie do ogłoszenia widełek wynagrodzenia powoduje otrzymanie większej liczby odpowiedzi od kandydatów. Czterech na pięciu respondentów badania podkreśla, że informacja o zarobkach jest ważna. Wysokość wynagrodzenia stanowi cenną informację dla szukających pracy i umożliwia im podjęcie decyzji w kwestii tego, czy chcą aplikować do danej firmy. Część kandydatów może nie zdecydować się na udział w rekrutacji, jeśli w ofercie nie podano informacji o zarobkach.

 

Niemal połowa ogłoszeń dostępnych każdego dnia w kategorii Praca w serwisie OLX zawiera informację o widełkach wynagrodzenia. Użytkownicy serwisu poszukujący pracy mają więc możliwość przeglądania ponad 55 tysięcy ofert, w których nie brakuje wzmianki o zarobkach, tak bardzo dla nich ważnej.

 

Najwięcej ogłoszeń z podanymi widełkami wynagrodzenia posiadają takie kategorie, jak:

  • Hostessa, roznoszenie ulotek (74 proc.),
  • Franczyza / własna firma (74 proc.),
  • Marketing i PR (69 proc).

 

Najrzadziej wzmiankę o zarobkach znaleźć można w ogłoszeniach z branż, w których wynagrodzenie zazwyczaj oscyluje w okolicach minimalnej krajowej, np. Ochrona (19 proc.). Brak dodania takiej informacji wynikać może z obawy przed zbyt małym zainteresowaniem daną ofertą pracy. Analitycy OLX-a zaznaczają jednak, że zawsze lepiej podać stawkę, żeby szukający pracy świadomie aplikowali na konkretne stanowisko.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje Biuro prasowe
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa

Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.

Problemy społeczne

60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.