Jak wspierać kobiety w świecie biznesu?
Agencja Od kuchni
Chodakowska 12
03-826 Warszawa
kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co| |kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co
+48 665 113 144
www.odkuchni.co
Ciężka i angażująca praca, sumiennie wypełniane obowiązki i odpowiedzialne projekty, za które… rzadko słyszy się dobre słowo. Wciąż tak wygląda rzeczywistość zawodowa wielu Polek. Zbliżający się Dzień Kobiet jest dobrą okazją do przyjrzenia się kobiecej stronie biznesu. Marka Nobilia zachęca do docenienia ich pracy nie tylko od święta.
Czy polski biznes jest ciągle męską domeną?
Polityka diversity & inclusion, praktyki dotyczące równości płac czy zwiększona świadomość pracodawców na temat tworzenia równościowego rynku pracy wpływają na coraz mocniejszą pozycję Polek w biznesie. Zgodnie z danymi GUS-u, w III kwartale minionego roku ich udział w wieku produkcyjnym w rynku pracy wyniósł blisko 77%. Oznacza to, że znaczna większość pań między 18 a 59 życia jest aktywna zawodowo. Co ciekawe, z analiz Eurostatu wynika, że gender pay gap (luka płacowa), który w Europie wynosi średnio 13%, w Polsce jest równy 4,5% (2020 r.). Przed nami znalazły się tylko Włochy, Słowenia, Rumunia i Luxemburg. Czy oznacza to, że w Polsce szklany sufit nie istnieje?
Niestety, jak wskazuje dla agencji informacyjnej Newseria Biznes Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, założycielka Akademii Liderek Henryki Bochniarz, im większe organizacje, tym mniej kobiet w zarządach czy radach nadzorczych. Choć kobiety są otwarte na zatrudnienie, to ciągle trudno jeszcze mówić o parytetach, szczególnie gdy w grę wchodzi praca na wyższym szczeblu. Nic więc dziwnego, że Polki coraz odważniej stawiają na zarządzanie własnymi biznesami, w których mogą spełniać się jako liderki. Jak dodaje dalej ekspertka: Jesteśmy w czołówce krajów pod względem liczby kobiet, które są właścicielkami i zarządzającymi firmami, ale mówimy tutaj o małych firmach.
Liczy się kobiece wsparcie
Z raportu Fundacji Sukces Pisany Szminką (2019) wynika, że 64% Polek jest zadowolonych ze swojej pracy, jednak aż ⅓ w ogóle nie jest zadowolona ze swojej kariery. Zarówno na całym świecie jak i w Polsce powstaje wiele oddolnych inicjatyw, których celem jest zachęcanie kobiet do rozwoju pasji i kompetencji zawodowych, tym samym do podnoszenia satysfakcji z pracy. Często są to organizacje stworzone przez kobiety, które pragną pomagać swoim koleżankom, rówieśniczkom, ale też córkom, siostrom czy matkom. Ich celem jest zwiększanie udziału kobiet na rynku, na stanowiskach kierowniczych, poprzez organizowanie warsztatów czy szkoleń podnoszących zarówno kompetencje, jak i motywację do zawodowych zmian. Kobiece wsparcie w biznesie odgrywa dziś dużą rolę, a niekiedy stanowi inspirację czy bodziec, by wziąć sprawy zawodowe w swoje ręce.
Wiele kobiet, myśląc o otwarciu własnego biznesu, odczuwa szereg obaw i brak pewności siebie. Jak czytamy w raporcie stworzonym przez Fundację Sukces Pisany Szminką „Satysfakcja Polek z pracy i zarobków”: Największą barierą w podejmowaniu nowych wyzwań zawodowych są dla kobiet brak wsparcia męża czy partnera, podcinanie skrzydeł przez przełożonych, strach przed ryzykiem oraz szklany sufit. Większość z tych trudności można jednak wypracować, posiłkując się pomocą odpowiednich osób. Tych, w organizacjach działających na rzecz kobiet, jak i w normalnych firmach nie brakuje.
Jako kobieta i przedsiębiorczyni popieram różnego rodzaju działania promujące aktywność zawodową kobiet. Uważam, że w Polsce jest do tego przestrzeń, jednak niewątpliwie wymaga to nie tylko ogromnego nakładu pracy, ale i odwagi. Cieszę się, że poprzez swoją pracę mogę pośrednio włączać się w promowanie kobiet w biznesie. Poza ofertą skierowaną do mężczyzn silnie rozwijamy tę sferę kobiecą, tworząc w kobiecym gronie produkty z myślą o kobietach i dla kobiet – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia, oferującej zestawy upominkowe premium.
Docenić kobiety!
Czy kobiety są w Polsce wystarczająco doceniane w biznesie? Z pewnością wszystko zależy od kultury organizacji w danym miejscu. Dziś, jako bardziej świadomi, ale też nastawieni na relacje partnerskie, oczekujemy w większym stopniu „ludzkiego” nastawienia i wyrozumiałości. W okresie poprzedzającym Dzień Kobiet, wiele firm stawia na tematyczne upominki, które są miłym gestem w podziękowaniu za pracę. Na pytanie, co najczęściej jest wybierane do prezentów kobiecych, Anna Garmada odpowiada: czekolada, herbata, ciasteczka, bakalie, ewentualnie wina musujące – z naszej perspektywy zestawy z takimi produktami sprawdzają się najlepiej w przypadku kobiet. Oczywiście prezent powinien mieć także kobiece akcenty oraz element personalizacji, jak na przykład karnet z życzeniami.
Co jednak zrobić, gdy kultura doceniania jest obca szefostwu, któremu przez myśl nie przejdzie złożenie życzeń z okazji Dnia Kobiet czy Wielkanocy? Marka Nobilia podpowiada: same doceńcie siebie i swoje koleżanki! Poczujcie, że to w Was drzemie siła, a Wasza praca jest warta ciepłego słowa! Jak podkreślają przedstawiciele marki, czasem należy szukać okazji, nie czekać tylko na Boże Narodzenie czy Dzień Matki. Celebrowanie nawet małych sukcesów może być dla kobiet świetnym motorem do dalszych działań i rozwoju.
Docenianie nie powinno jednak dotyczyć tylko środowiska pracy. Ile znamy kobiet, które po pracy na etacie, wracają do domu i realizują… drugi etat? Gotowanie, opieka nad dziećmi czy zajmowanie się domem zabierają im wiele godzin w skali miesiąca. Nie bez przyczyny eksperci podkreślają, że czas poświęcony na obowiązki domowe oraz opiekę nad innymi członkami rodziny sprzyja niższemu zaangażowaniu kobiet w świecie zawodowym. Warto pielęgnować w sobie, ale też w swoim domu, w wychowaniu młodszych pokoleń i w środowisku pracy kulturę doceniania. Zmiana podejścia może okazać się przełomowa w nawiązywaniu dobrych, ciepłych relacji z osobami, którymi się otaczamy. A zarówno życie codzienne jak i praca zawodowa w takim środowisku stają się znacznie przyjemniejsze.

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.