Komunikaty PR

NAJNOWSZE PERSPEKTYWY I TRENDY W PRAWIE PRACY RAPORT BCC

2023-09-05  |  12:15
Biuro prasowe
Kontakt
OMG Agencja marketingowa
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.

Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl

W najbliższym czasie czekają nas kolejne, duże zmiany na rynku pracy. Business Centre Club, we współpracy z firmą doradczą CRIDO, opracował raport Perspektywy i trendy w prawie pracy. Prognoza nachodzących zmian i sytuacji na rynku prawno-pracowniczym.

W publikacji poruszone zostały najważniejsze kwestie związane z rynkiem pracy, takie jak:

- AI na rynku pracy - szanse i zagrożenia,

- nowe pokolenie Z na rynku pracy,

- wpływ inflacji na cały rynek.

Według badań, na rynku pracy w najbliższych latach będzie brakowało około 1 mln pracowników i ta tendencja ma się pogłębiać. Przedsiębiorcy od dłuższego czasu zwracają uwagę na brak pracowników w określonych zawodach. Dotyczy to zwłaszcza specjalistów. Z drugiej strony, coraz powszechniejsza w naszym życiu sztuczna inteligencja spowoduje, że praca stanie się bardziej efektywna, a na niektóre miejsca pracy rekrutacja przestanie być potrzebna. Na to wszystko nakłada się zmiana prawna – usankcjonowanie pracy zdalnej, z której chętnie korzysta zwłaszcza pokolenie Z. Coraz większa reprezentatywność tego pokolenia na rynku pracy wymaga zmiany nastawienia i oferty pracodawców.

Raport, przygotowany przez ekspertów BCC jest próbą określenia zjawisk i trendów, które w najbliższych latach kształtować będą rynek pracy i rzeczywistość polskich przedsiębiorców. - mówi Jacek Goliszewski, Prezes Business Centre Club.

AI WIĘCEJ PLUSÓW NIŻ MINUSÓW?

Sztuczna inteligencja przeżywa swoistą rewolucję na rynku pracy. Pojawiają się nowe narzędzia, a te które miały już swoją premierę, jak chociażby popularny ChatGPT, rozwijają kolejne aktualizacje w błyskawicznym tempie. Oceniając rozwój sztucznej inteligencji w firmach, warto brać pod uwagę wymierne korzyści, które ze sobą niesie. Przede wszystkim umożliwienie wzrostu efektywności pracy, ujednolicenie procesów oraz szybszą weryfikację wybików realizowanych zadań.

Warto mieć też na uwadze szeroki zakres aplikacji, programów i urządzeń wspieranych przez sztuczną inteligencję, za pomocą których możliwe jest wdrażanie w firmie nowych rozwiązań.

Dobrze jest widzieć szeroką perspektywę, jakie korzyści może przynieść organizacji konkretne narzędzie. Jak wskazują eksperci BCC, nie należy też bagatelizować zagrożeń. Zgodnie z raportem przygotowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczościci, aż co piątej firmie (20%) trudno było w 2022 roku określić, czy w perspektywie 2035 r. wprowadzenie nowych technologii może spowodować konieczność stworzenia nowych stanowisk pracy dla osób posiadających zupełnie nowe kompetencje.       

PRACODAWCY MUSZĄ ZROZUMIEĆ ZETKI

Z danych GUS wynika, że w Polsce żyje około 2,5 miliona osób w wieku 20-27  (czyli tzw. pokolenie Z). Obecnie stanowią one nie więcej niż 10% kadry pracującej W innych krajach europejskich i w USA jest podobnie. Z każdym rokiem odsetek osób urodzonych po 1990 roku na rynku pracy będzie się zwiększał. Za dwa lata może to już być ok. 30%. Szacuje się, że do 2028 r. 58 % globalnej kadry pracowniczej stanowić będą właśnie „Zetki”. Pracowników z generacji Z przede wszystkim cechuje indywidualizm, co oznacza, że najważniejsze dla nich jest własne samopoczucie, a nie finansowe wyniki pracodawcy. Pracownicy z pokolenia Z oczekują od swojego pracodawcy, że będzie on podzielał ich system wartości, wykazywał zrozumienie dla ich priorytetów życiowych, a także wspierał ich w działalności pozazawodowej: społecznej czy charytatywnej.

PRACA CORAZ BARDZIEJ ZDALNA

Eksperci BCC wskazują: przeprowadzone analizy i obserwowana przez nas praktyka pokazują wprost, że praca zdalna w dalszym ciągu będzie stanowiła duży procent naszej rzeczywistości. Według badania przeprowadzonego przez Ranstad: w 15% firm pracownicy biurowi pracują zdalnie lub w trybie hybrydowym.

Praca zdalna, dotychczas nieuregulowana, będąca wyłącznie pewnego rodzaju benefitem pracowniczym, stała się pracowniczą rzeczywistością. - stwierdza Edyta Defańska-Czujko, ekspert BCC ds prawa pracy, partner CRIDO.

INFLACJA

Zgodnie z ostatnimi danymi Eurostatu Polska ma najniższy poziom bezrobocia w Europie.

Jednak wysoka inflacja i sytuacja gospodarcza w kraju  nie może pozostawać bez wpływu  na rynek pracy. Pracodawcy muszą podwyższać wynagrodzenia, aby zastopować odpływ pracowników z miejsc pracy, a pracownicy, pomimo podwyżek, nie są zadowoleni z wysokości swoich wynagrodzeń. To swego rodzaju błędne koło, które może zostać zatrzymane albo przez wyhamowanie inflacji albo decyzję pracodawców o wyhamowaniu wzrostu płac.

 

Kontakt dla mediów:

Agencja Open Minded Group: pr@openmindedgroup.pl

Renta Stefanowska (BCC): renata.stefanowska@bcc.pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi? Biuro prasowe
2024-04-29 | 09:10

Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?

Nowe technologie, pozwalające chociażby na wydajniejsze przetwarzanie danych, stały się głównym sojusznikiem biznesu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.
Praca Uchodźcy na rynku pracy
2024-04-25 | 15:30

Uchodźcy na rynku pracy

Norwegia jest jednym z europejskich liderów, która rozwija różnorodne metody wsparcia dla uchodźców, ułatwiając im integrację na lokalnym rynku pracy. Badania
Praca Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
2024-04-17 | 15:26

Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?

Budowanie odporności psychicznej to nie tylko klucz do przetrwania kryzysu, ale także droga do osobistego i zawodowego rozwoju. Przygotujmy się na trudne czasy, szukając wsparcia i stosując

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.