Komunikaty PR

Otwarty umysł cenniejszy niż certyfikaty – jakich pracowników poszukuje sektor u

2023-09-25  |  01:00

Sektor usług biznesowych stale rozwija się i pomimo widocznego spowolnienie na rynku IT wciąż rekrutuje. Wiele firm szukając oszczędności przenosi kolejne procesy do firm zewnętrznych. Szacuje się, że do 2025 r. zatrudnienie w tym sektorze w Polsce wzrośnie do 500 000 osób[1]. Utrzymuje się również tendencja przenoszenia coraz bardziej zaawansowanych procesów biznesowych do polskich oddziałów firm sektora Business Services. Wraz z przejmowaniem coraz bardziej skomplikowanych procesów zmienia się profil poszukiwanych talentów. Jakich zatem osób szukają teraz firmy z tego sektora? Które umiejętności mają mniejsze znaczenie niż kilka lat temu?

Przez długie lata polskie oddziały firm z branży usług biznesowych obsługiwały głównie procesy transakcyjne, związane z tzw. back office. Ostatnie lata pokazały, że zachodnie organizacje są gotowe przekazywać polskim specjalistom i specjalistkom coraz bardziej zaawansowane zadania wymagające odpowiedniego poziomu wiedzy merytorycznej (tzw. middle i front office).

- Obecnie jedną z najważniejszych cech, których poszukujemy u nowych talentów jest wysoki poziom kompetencji technologicznych a także pracy z danymi. Nie chodzi tutaj nawet o umiejętności takie, jak programowanie czy znajomość konkretnych narzędzi. Kluczowa jest zdolność aplikowania nowych rozwiązań technologicznych i myślenia analitycznego do codziennej pracy, aby stale ją usprawniać. Osoby pracujące w usługach biznesowych powinny lubić technologię i być tymi, które zaczynają z niej korzystać w pierwszej kolejności. Jedna z podstawowych wartości, które branża nowoczesnych usług dla biznesu dostarcza swoim klientom to właśnie szybkość wdrażania zmian – mówi Magdalena Matell, VP Head of Strategic Business z Capgemini Polska.

Kolejnym aspektem, na który Business Services mają coraz większy wpływ jest budowanie wartości przedsiębiorstwa. Obecnie firmy z sektora Business Services coraz częściej odpowiadają za optymalizację kosztów, zapobieganie oszustwom czy nawet budowanie i odzyskiwanie kapitału obrotowego, a ich rola w tym zakresie jest coraz bardziej poszukiwana. Coraz częściej model współpracy opiera się na tzw. success fees w odniesieniu do tak osiągniętej wartości biznesowej.

Dawniej oferta firm z branży usług biznesowych opierała się na założeniu, że główną korzyścią dla klienta jest przeniesienie części zadań na zewnątrz i w ten sposób ograniczenie kosztów, a co za tym idzie zwiększenie dochodów. Obecnie usługi shared services pełnią znacznie bardziej wymagającą rolę. Obserwując całość biznesu klientów oferują ulepszenia wielu różnych procesów na drodze transformacji technologicznej uzupełnionej o niezbędne zarządzanie zmianą (change management).

Otwartość w cenie

Przyspieszenie tempa rozwoju nowych technologii powoduje dynamiczne zmiany w świecie biznesu. Ten proces ma również swoje odzwierciedlenie na rynku pracy. Kiedyś można było zakładać, że ucząc się danego zawodu i rozpoczynając karierą pozostanie się w tym samym obszarze przez wiele lat. Badania przeprowadzone na zlecenie serwisu Pracuj.pl pokazują, że aż 27% Polaków i Polek ostatni raz zmieniło pracę ponad 10 lat temu, a 18% od 5 do 10 lat wstecz. Obecnie wiadomo już, że w przyszłości zmiany pracy lub obszaru, w którym się ją wykonuje, będą znacznie częstsze. Już teraz widać tę tendencję – 41% Polaków i Polek myśli obecnie o zmianie pracy, rok temu było to o 5 punktów procentowych mniej[2].

Otwartość na zmiany, jaką obserwujemy wśród osób pracujących, nie ogranicza się dziś tylko do mobilności zawodowej. Nawet pozostając przez lata w jednej firmie trudno będzie wykonywać te same zadania w niezmieniony sposób.

- Dziś w czasie rekrutacji, otwarta postawa i różnorodne doświadczenia zawodowe są istotniejsze niż twarde umiejętności, nawet te potwierdzone certyfikatami. Wiedza z zakresu księgowości czy rachunkowości może niebawem stać się mniej potrzebna – w tym zakresie wesprą nas nowe technologie, a rolą ludzi będzie odpowiednie zarządzanie procesami – opowiada Magdalena Matell.

- W przeszłości praca w sektorze usług biznesowych była idealna dla osób o wysokich umiejętnościach, szybkich i wydajnych w pracy, ale obecnie do wykonywania codziennych zadań bardziej potrzebne jest kreatywne myślenie w połączeniu z dobra znajomością technologii i nowoczesnych narzędzi – dodaje Mario Hiram Alvarado Vasquez, Senior Delivery Manager, który rozpoczął pracę dla Capgemini w oddziale w Gwatemali, a obecnie pracuje w Polsce.

Analityczne umysły poszukiwane

Jednym z największych benefitów wynikających z rozwoju technologii jest szeroki dostęp do danych. Obecnie firmy w zasadzie z każdego sektora, począwszy od motoryzacji, a skończywszy na sektorze dóbr konsumpcyjnych, opierają swoje modele biznesowe na analizie danych. Jeszcze niedawno głównym pytaniem było, jak zbierać informacje o klientach i ich potrzebach. Obecnie dzięki rozwojowi technologii zastanawiamy się co zrobić z ogromnymi bazami danych, które jesteśmy w stanie zgromadzić.

Rozwiązania oparte na AI mogą pomóc analizować największe zbiory danych i tworzyć na tej podstawie przypadki biznesowe, ale to człowiek ma wpływ na kształtowanie procesu i konfiguracje optymalnych rozwiązań. Rolą osób pracujących w Business Services jest też monitorowanie pracy systemów oraz analizowanie anomalii lub nowych scenariuszy biznesowych.  

- W naszej pracy najistotniejsze są umiejętności takie, jak bycie otwartym na innowacje, analityczne czy niestandardowe myślenie, zdolność do rozwiązywania złożonych problemów poprzez bycie kreatywnym i oryginalnym. Adaptacja i gotowość do nauki ułatwiają nam odnajdywanie się w świecie zmieniających się technologii i sztucznej inteligencji. Dzięki temu lepiej rozumiemy potrzeby naszych klientów w obszarach automatyzacji – mówi Anna Szklińska, która zaczynała pracę w Capgemini Polska jako Junior Buyer, a obecnie piastuje stanowisko Senior Transformation Manager.

Zwinni pracownicy

W ostatnich latach zmianie uległ również sposób zarzadzania projektami. Klasyczny model kaskadowy, czyli tzw. waterfall został w zasadzie wyparty przez zwinne metodologie. Oznacza to między innymi, że planowanie odbywa się w krótkich, kilkutygodniowych cyklach. Zmienność wpisana jest nie tylko w merytoryczną warstwę projektów, ale również w sposób ich prowadzenia.

Takie otocznie zawodowe osobom ceniącym stałość może wydać się bardzo wymagające. Docenią je jednak specjaliści i specjalistki, którym zależy na rozwoju, dynamice i pracy w ciekawym środowisku złożonym z osób, które posiadają ekspertyzę w różnorodnych dziedzinach. Business Services zmieniają się wraz z otaczająca rzeczywistością i w wielu aspektach wyznaczają kierunki rozwoju dla innych sektorów biznesu.

[1] EMEA’s Business Services, LANDSCAPE 2023, a snapshot of 18 countries in the region; ABSL

[2] „Mobilność zawodowa Polaków w 2023 roku”; ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl; marzec 2023 r.

[3] Ibidem.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników Biuro prasowe
2024-04-30 | 11:00

Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników

Badanie markerów nowotworowych ufundował swoim pracownikom białostocki Promotech. To jedna z wielu prozdrowotnych inicjatyw zarządu spółki. Wczesne wykrywanie chorób,
Praca Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?
2024-04-29 | 15:00

Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są
Praca Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?
2024-04-29 | 09:10

Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?

Nowe technologie, pozwalające chociażby na wydajniejsze przetwarzanie danych, stały się głównym sojusznikiem biznesu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.