Otwarty umysł cenniejszy niż certyfikaty – jakich pracowników poszukuje sektor u
Sektor usług biznesowych stale rozwija się i pomimo widocznego spowolnienie na rynku IT wciąż rekrutuje. Wiele firm szukając oszczędności przenosi kolejne procesy do firm zewnętrznych. Szacuje się, że do 2025 r. zatrudnienie w tym sektorze w Polsce wzrośnie do 500 000 osób[1]. Utrzymuje się również tendencja przenoszenia coraz bardziej zaawansowanych procesów biznesowych do polskich oddziałów firm sektora Business Services. Wraz z przejmowaniem coraz bardziej skomplikowanych procesów zmienia się profil poszukiwanych talentów. Jakich zatem osób szukają teraz firmy z tego sektora? Które umiejętności mają mniejsze znaczenie niż kilka lat temu?
Przez długie lata polskie oddziały firm z branży usług biznesowych obsługiwały głównie procesy transakcyjne, związane z tzw. back office. Ostatnie lata pokazały, że zachodnie organizacje są gotowe przekazywać polskim specjalistom i specjalistkom coraz bardziej zaawansowane zadania wymagające odpowiedniego poziomu wiedzy merytorycznej (tzw. middle i front office).
- Obecnie jedną z najważniejszych cech, których poszukujemy u nowych talentów jest wysoki poziom kompetencji technologicznych a także pracy z danymi. Nie chodzi tutaj nawet o umiejętności takie, jak programowanie czy znajomość konkretnych narzędzi. Kluczowa jest zdolność aplikowania nowych rozwiązań technologicznych i myślenia analitycznego do codziennej pracy, aby stale ją usprawniać. Osoby pracujące w usługach biznesowych powinny lubić technologię i być tymi, które zaczynają z niej korzystać w pierwszej kolejności. Jedna z podstawowych wartości, które branża nowoczesnych usług dla biznesu dostarcza swoim klientom to właśnie szybkość wdrażania zmian – mówi Magdalena Matell, VP Head of Strategic Business z Capgemini Polska.
Kolejnym aspektem, na który Business Services mają coraz większy wpływ jest budowanie wartości przedsiębiorstwa. Obecnie firmy z sektora Business Services coraz częściej odpowiadają za optymalizację kosztów, zapobieganie oszustwom czy nawet budowanie i odzyskiwanie kapitału obrotowego, a ich rola w tym zakresie jest coraz bardziej poszukiwana. Coraz częściej model współpracy opiera się na tzw. success fees w odniesieniu do tak osiągniętej wartości biznesowej.
Dawniej oferta firm z branży usług biznesowych opierała się na założeniu, że główną korzyścią dla klienta jest przeniesienie części zadań na zewnątrz i w ten sposób ograniczenie kosztów, a co za tym idzie zwiększenie dochodów. Obecnie usługi shared services pełnią znacznie bardziej wymagającą rolę. Obserwując całość biznesu klientów oferują ulepszenia wielu różnych procesów na drodze transformacji technologicznej uzupełnionej o niezbędne zarządzanie zmianą (change management).
Otwartość w cenie
Przyspieszenie tempa rozwoju nowych technologii powoduje dynamiczne zmiany w świecie biznesu. Ten proces ma również swoje odzwierciedlenie na rynku pracy. Kiedyś można było zakładać, że ucząc się danego zawodu i rozpoczynając karierą pozostanie się w tym samym obszarze przez wiele lat. Badania przeprowadzone na zlecenie serwisu Pracuj.pl pokazują, że aż 27% Polaków i Polek ostatni raz zmieniło pracę ponad 10 lat temu, a 18% od 5 do 10 lat wstecz. Obecnie wiadomo już, że w przyszłości zmiany pracy lub obszaru, w którym się ją wykonuje, będą znacznie częstsze. Już teraz widać tę tendencję – 41% Polaków i Polek myśli obecnie o zmianie pracy, rok temu było to o 5 punktów procentowych mniej[2].
Otwartość na zmiany, jaką obserwujemy wśród osób pracujących, nie ogranicza się dziś tylko do mobilności zawodowej. Nawet pozostając przez lata w jednej firmie trudno będzie wykonywać te same zadania w niezmieniony sposób.
- Dziś w czasie rekrutacji, otwarta postawa i różnorodne doświadczenia zawodowe są istotniejsze niż twarde umiejętności, nawet te potwierdzone certyfikatami. Wiedza z zakresu księgowości czy rachunkowości może niebawem stać się mniej potrzebna – w tym zakresie wesprą nas nowe technologie, a rolą ludzi będzie odpowiednie zarządzanie procesami – opowiada Magdalena Matell.
- W przeszłości praca w sektorze usług biznesowych była idealna dla osób o wysokich umiejętnościach, szybkich i wydajnych w pracy, ale obecnie do wykonywania codziennych zadań bardziej potrzebne jest kreatywne myślenie w połączeniu z dobra znajomością technologii i nowoczesnych narzędzi – dodaje Mario Hiram Alvarado Vasquez, Senior Delivery Manager, który rozpoczął pracę dla Capgemini w oddziale w Gwatemali, a obecnie pracuje w Polsce.
Analityczne umysły poszukiwane
Jednym z największych benefitów wynikających z rozwoju technologii jest szeroki dostęp do danych. Obecnie firmy w zasadzie z każdego sektora, począwszy od motoryzacji, a skończywszy na sektorze dóbr konsumpcyjnych, opierają swoje modele biznesowe na analizie danych. Jeszcze niedawno głównym pytaniem było, jak zbierać informacje o klientach i ich potrzebach. Obecnie dzięki rozwojowi technologii zastanawiamy się co zrobić z ogromnymi bazami danych, które jesteśmy w stanie zgromadzić.
Rozwiązania oparte na AI mogą pomóc analizować największe zbiory danych i tworzyć na tej podstawie przypadki biznesowe, ale to człowiek ma wpływ na kształtowanie procesu i konfiguracje optymalnych rozwiązań. Rolą osób pracujących w Business Services jest też monitorowanie pracy systemów oraz analizowanie anomalii lub nowych scenariuszy biznesowych.
- W naszej pracy najistotniejsze są umiejętności takie, jak bycie otwartym na innowacje, analityczne czy niestandardowe myślenie, zdolność do rozwiązywania złożonych problemów poprzez bycie kreatywnym i oryginalnym. Adaptacja i gotowość do nauki ułatwiają nam odnajdywanie się w świecie zmieniających się technologii i sztucznej inteligencji. Dzięki temu lepiej rozumiemy potrzeby naszych klientów w obszarach automatyzacji – mówi Anna Szklińska, która zaczynała pracę w Capgemini Polska jako Junior Buyer, a obecnie piastuje stanowisko Senior Transformation Manager.
Zwinni pracownicy
W ostatnich latach zmianie uległ również sposób zarzadzania projektami. Klasyczny model kaskadowy, czyli tzw. waterfall został w zasadzie wyparty przez zwinne metodologie. Oznacza to między innymi, że planowanie odbywa się w krótkich, kilkutygodniowych cyklach. Zmienność wpisana jest nie tylko w merytoryczną warstwę projektów, ale również w sposób ich prowadzenia.
Takie otocznie zawodowe osobom ceniącym stałość może wydać się bardzo wymagające. Docenią je jednak specjaliści i specjalistki, którym zależy na rozwoju, dynamice i pracy w ciekawym środowisku złożonym z osób, które posiadają ekspertyzę w różnorodnych dziedzinach. Business Services zmieniają się wraz z otaczająca rzeczywistością i w wielu aspektach wyznaczają kierunki rozwoju dla innych sektorów biznesu.
[1] EMEA’s Business Services, LANDSCAPE 2023, a snapshot of 18 countries in the region; ABSL
[2] „Mobilność zawodowa Polaków w 2023 roku”; ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl; marzec 2023 r.
[3] Ibidem.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami. Unia Europejska, która jest czwartym partnerem handlowym USA, do niedawna zdawała się nie czynić żadnych postępów w rozmowach. Jednak negocjacje trwają. Zdaniem europosła Michała Szczerby z PO stanowisko Unii powinno być twarde, a przede wszystkim jednomyślne. Okazją do rozmów może być wizyta Trumpa na czerwcowym szczycie NATO w Hadze.
Przemysł
Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki

Prace nad uruchomieniem instrumentu pożyczkowego SAFE są na ostatniej prostej. Jak poinformował MON, po wielu tygodniach negocjacji został on przyjęty przez stałych przedstawicieli państw członkowskich przy UE. Wdrożenie SAFE oznacza uruchomienie 150 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na finansowanie inwestycji państw członkowskich w obronność. Wysiłki krajowe i unijne koncentrują się teraz na zwiększaniu potencjału europejskiego przemysłu obronnego i budowaniu zdolności obrony i odstraszania.
Konsument
Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.