Komunikaty PR

PL „Lewiatan”: Wspierając Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy

2023-10-07  |  19:10
Biuro prasowe

Organizacja Pracodawcy Lubelszczyzny „Lewiatan” istnieje od listopada 2001 roku, stanowiąc głos regionalnych przedsiębiorców. Misją organizacji jest tworzenie sprzyjających warunków do rozwoju przedsiębiorstw i lokalnej gospodarki, także poprzez wspieranie rynku pracy na Lubelszczyźnie. Jednym z ostatnich projektów, w pełni wpisujących się w działalność statutową lubelskiego Lewiatana, jest międzynarodowy projekt „Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy”. Inicjatywa otrzymała dofinansowanie Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu „Dialog Społeczny - Godna Praca.” Projekt, w świetle toczącej się wojny na Ukrainie spowodowanej rosyjską agresją, ma istotne znaczenie dla poprawy sytuacji kobiet na polskim rynku pracy, zwłaszcza uchodźczyń, wspierając jednocześnie cele zrównoważonego rozwoju.

Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy” został rozpoczęty 1 marca 2023 roku i jest inicjatywą Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan” prowadzoną we współpracy z partnerem projektu, norweską organizacją pracodawców - Naringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Celem wspólnej inicjatywy jest poprawa współpracy partnerów społecznych i władz publicznych w obszarze wyzwań rynku pracy, ze szczególnym naciskiem na pomoc kobietom, zwłaszcza uchodźczyniom, które chcą pogodzić rolę matki i pracownika.

Grupa docelowa projektu obejmuje szeroki zakres uczestników, w tym partnerów społecznych, m.in. organizacje pracodawców i związki zawodowe, które stanowią kluczowe elementy współpracy w ramach projektu. Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy” skierowany jest także do pracodawców, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu warunków zatrudnienia. Jednak główny nacisk projektu skierowany jest na pracownice, zwłaszcza matki w trudnej sytuacji życiowej oraz uchodźczynie, szczególnie z Ukrainy. Te ostatnie znajdują się zazwyczaj w trudnej sytuacji ekonomicznej, ale posiadają często wysokie kwalifikacje zawodowe.

- Z perspektywy pracodawców istnieje wiele powodów, dla których polskie firmy mogą i powinny wręcz sięgać po pracownice z Ukrainy. Po pierwsze, pracownice z Ukrainy często są bardzo zmotywowane do pracy i osiągania sukcesów, co może przekładać się na wydajność w firmie. Po drugie, wiele kobiet z Ukrainy posiada dobrą kwalifikację zawodową, co stanowi cenny zasób pracowników dla różnych branż. Po trzecie, zatrudnienie pracownic z Ukrainy może pomóc w rozwiązaniu problemu braku pracowników na rynku pracy w Polsce. Po czwarte, pracownice z Ukrainy często posługują się językiem polskim, co ułatwia komunikację i integrację w miejscu pracy. Dlatego też, pozyskanie pracownic z Ukrainy może przynosić korzyści firmom, wzmocnić ich konkurencyjność i pomóc w osiągnięciu sukcesu na rynku pracy. Lewiatan, podając pomocną rękę mamom-Ukrainkom, pomaga zarówno im, jak i polskim firmom – tłumaczy Dariusz Jodłowski, prezes zarządu Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan”,

Ponadto, projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy" zakłada poszerzenie wiedzy i doświadczenia partnerów społecznych, pracodawców i społeczeństwa na temat problematyki kobiet na rynku pracy. Istotnym elementem jest także zacieśnienie stosunków Lewiatana z norweską organizacją pracodawców, umożliwiając jeszcze większe możliwości współpracy pomiędzy tymi organizacjami. Dodatkowo, projekt skupia się na wsparciu w procesie integracji uchodźców na rynku pracy, co jest ważnym krokiem w budowaniu obywatelskiego i odpowiedzialnego społeczeństwa.

W ramach działań projektowych założono m.in. zarządzanie projektem, wsparcie dla matek na rynku pracy poprzez szkolenia i opiekę nad dziećmi, promocję dobrych praktyk, przygotowanie raportu oraz kampanię informacyjną dotyczącą roli kobiet - matek na krajowym rynku pracy.

Tymczasem, ponad półtora roku po wybuchu wojny na Ukrainie, polski rynek pracy przeszedł znaczące zmiany. Ukraińcy, stanowiący znaczną część migrantów w Polsce, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu tej sytuacji. Niskie bezrobocie to jedna z wyraźnych konsekwencji. Liczne raporty, w tym m.in. „Sytuacja zawodowa uchodźców z Ukrainy w Polsce” opracowany przez Manpower i Totalizator Sportowy, wskazują na spadek liczby bezrobotnych o 14% w porównaniu do stycznia 2022 roku, co oznacza, że przybycie Ukraińców miało pozytywny wpływ na stan zatrudnienia. Również profil pracowników uległ zmianie. W Polsce wśród migrantów z Ukrainy wcześniej dominowali mężczyźni, obecnie większość migrantów z Ukrainy to kobiety (67,8%). Ukraińcy aktywnie uczestniczą w życiu zawodowym, choć często dążą do znalezienia lepszych miejsc pracy, a 10% z nich pracuje w swoim zawodzie, ale na niższym stanowisku niż wcześniej. Warto zaznaczyć, że dla wielu Ukraińców Polska nie jest już tylko krajem przejściowym, a 39% z nich planuje pozostać tu na dłużej, a 6% chce zamieszkać tu na stałe. Migranci ci dążą do rozwoju zawodowego, korzystając z możliwości takich jak szkolenia zawodowe, lekcje języka polskiego i zapewniona opieka medyczna. Współpraca i pozytywne relacje między Ukraińcami a Polakami przyczyniają się do harmonijnego rozwoju polskiego rynku pracy, a szczególną rolę w tej historii odgrywają Ukraińskie mamy, które przyczyniają się do zróżnicowania i dynamiki tego rynku.

Projekt "Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy" realizowany przez Pracodawców Lubelszczyzny "Lewiatan" jest krokiem w kierunku integracji i wsparcia matek w naszym kraju. Wciąż jednak istnieją wyzwania i nierówności, które kobiety, w tym Ukrainki, muszą przezwyciężyć. Dlatego tak ważne jest kontynuowanie działań na rzecz stworzenia bardziej równych i sprzyjających warunków zatrudnienia dla wszystkich kobiet na polskim rynku pracy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samym projekcie lub chcesz dołączyć do nas – wejdź na stronę internetową www.prywatnilublin.org lub zadzwoń do nas pod nr 081 532 43 33.

Artykuł finansowany przez Norwegię poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu "Dialog Społeczny - Godna Praca", Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy”

The article is supported by Norway through the Norway Grants 2014-2021, in the frame of the Programme “Social Dialogue – Decent Work”, Project “Polish and Ukrainian Mums on the Polish labour market”

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.