Komunikaty PR

PL „Lewiatan”: Wspierając Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy

2023-10-07  |  19:10
Biuro prasowe

Organizacja Pracodawcy Lubelszczyzny „Lewiatan” istnieje od listopada 2001 roku, stanowiąc głos regionalnych przedsiębiorców. Misją organizacji jest tworzenie sprzyjających warunków do rozwoju przedsiębiorstw i lokalnej gospodarki, także poprzez wspieranie rynku pracy na Lubelszczyźnie. Jednym z ostatnich projektów, w pełni wpisujących się w działalność statutową lubelskiego Lewiatana, jest międzynarodowy projekt „Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy”. Inicjatywa otrzymała dofinansowanie Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu „Dialog Społeczny - Godna Praca.” Projekt, w świetle toczącej się wojny na Ukrainie spowodowanej rosyjską agresją, ma istotne znaczenie dla poprawy sytuacji kobiet na polskim rynku pracy, zwłaszcza uchodźczyń, wspierając jednocześnie cele zrównoważonego rozwoju.

Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy” został rozpoczęty 1 marca 2023 roku i jest inicjatywą Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan” prowadzoną we współpracy z partnerem projektu, norweską organizacją pracodawców - Naringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Celem wspólnej inicjatywy jest poprawa współpracy partnerów społecznych i władz publicznych w obszarze wyzwań rynku pracy, ze szczególnym naciskiem na pomoc kobietom, zwłaszcza uchodźczyniom, które chcą pogodzić rolę matki i pracownika.

Grupa docelowa projektu obejmuje szeroki zakres uczestników, w tym partnerów społecznych, m.in. organizacje pracodawców i związki zawodowe, które stanowią kluczowe elementy współpracy w ramach projektu. Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy” skierowany jest także do pracodawców, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu warunków zatrudnienia. Jednak główny nacisk projektu skierowany jest na pracownice, zwłaszcza matki w trudnej sytuacji życiowej oraz uchodźczynie, szczególnie z Ukrainy. Te ostatnie znajdują się zazwyczaj w trudnej sytuacji ekonomicznej, ale posiadają często wysokie kwalifikacje zawodowe.

- Z perspektywy pracodawców istnieje wiele powodów, dla których polskie firmy mogą i powinny wręcz sięgać po pracownice z Ukrainy. Po pierwsze, pracownice z Ukrainy często są bardzo zmotywowane do pracy i osiągania sukcesów, co może przekładać się na wydajność w firmie. Po drugie, wiele kobiet z Ukrainy posiada dobrą kwalifikację zawodową, co stanowi cenny zasób pracowników dla różnych branż. Po trzecie, zatrudnienie pracownic z Ukrainy może pomóc w rozwiązaniu problemu braku pracowników na rynku pracy w Polsce. Po czwarte, pracownice z Ukrainy często posługują się językiem polskim, co ułatwia komunikację i integrację w miejscu pracy. Dlatego też, pozyskanie pracownic z Ukrainy może przynosić korzyści firmom, wzmocnić ich konkurencyjność i pomóc w osiągnięciu sukcesu na rynku pracy. Lewiatan, podając pomocną rękę mamom-Ukrainkom, pomaga zarówno im, jak i polskim firmom – tłumaczy Dariusz Jodłowski, prezes zarządu Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan”,

Ponadto, projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy" zakłada poszerzenie wiedzy i doświadczenia partnerów społecznych, pracodawców i społeczeństwa na temat problematyki kobiet na rynku pracy. Istotnym elementem jest także zacieśnienie stosunków Lewiatana z norweską organizacją pracodawców, umożliwiając jeszcze większe możliwości współpracy pomiędzy tymi organizacjami. Dodatkowo, projekt skupia się na wsparciu w procesie integracji uchodźców na rynku pracy, co jest ważnym krokiem w budowaniu obywatelskiego i odpowiedzialnego społeczeństwa.

W ramach działań projektowych założono m.in. zarządzanie projektem, wsparcie dla matek na rynku pracy poprzez szkolenia i opiekę nad dziećmi, promocję dobrych praktyk, przygotowanie raportu oraz kampanię informacyjną dotyczącą roli kobiet - matek na krajowym rynku pracy.

Tymczasem, ponad półtora roku po wybuchu wojny na Ukrainie, polski rynek pracy przeszedł znaczące zmiany. Ukraińcy, stanowiący znaczną część migrantów w Polsce, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu tej sytuacji. Niskie bezrobocie to jedna z wyraźnych konsekwencji. Liczne raporty, w tym m.in. „Sytuacja zawodowa uchodźców z Ukrainy w Polsce” opracowany przez Manpower i Totalizator Sportowy, wskazują na spadek liczby bezrobotnych o 14% w porównaniu do stycznia 2022 roku, co oznacza, że przybycie Ukraińców miało pozytywny wpływ na stan zatrudnienia. Również profil pracowników uległ zmianie. W Polsce wśród migrantów z Ukrainy wcześniej dominowali mężczyźni, obecnie większość migrantów z Ukrainy to kobiety (67,8%). Ukraińcy aktywnie uczestniczą w życiu zawodowym, choć często dążą do znalezienia lepszych miejsc pracy, a 10% z nich pracuje w swoim zawodzie, ale na niższym stanowisku niż wcześniej. Warto zaznaczyć, że dla wielu Ukraińców Polska nie jest już tylko krajem przejściowym, a 39% z nich planuje pozostać tu na dłużej, a 6% chce zamieszkać tu na stałe. Migranci ci dążą do rozwoju zawodowego, korzystając z możliwości takich jak szkolenia zawodowe, lekcje języka polskiego i zapewniona opieka medyczna. Współpraca i pozytywne relacje między Ukraińcami a Polakami przyczyniają się do harmonijnego rozwoju polskiego rynku pracy, a szczególną rolę w tej historii odgrywają Ukraińskie mamy, które przyczyniają się do zróżnicowania i dynamiki tego rynku.

Projekt "Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy" realizowany przez Pracodawców Lubelszczyzny "Lewiatan" jest krokiem w kierunku integracji i wsparcia matek w naszym kraju. Wciąż jednak istnieją wyzwania i nierówności, które kobiety, w tym Ukrainki, muszą przezwyciężyć. Dlatego tak ważne jest kontynuowanie działań na rzecz stworzenia bardziej równych i sprzyjających warunków zatrudnienia dla wszystkich kobiet na polskim rynku pracy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samym projekcie lub chcesz dołączyć do nas – wejdź na stronę internetową www.prywatnilublin.org lub zadzwoń do nas pod nr 081 532 43 33.

Artykuł finansowany przez Norwegię poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu "Dialog Społeczny - Godna Praca", Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy”

The article is supported by Norway through the Norway Grants 2014-2021, in the frame of the Programme “Social Dialogue – Decent Work”, Project “Polish and Ukrainian Mums on the Polish labour market”

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Uchodźcy na rynku pracy Biuro prasowe
2024-04-25 | 15:30

Uchodźcy na rynku pracy

Norwegia jest jednym z europejskich liderów, która rozwija różnorodne metody wsparcia dla uchodźców, ułatwiając im integrację na lokalnym rynku pracy. Badania
Praca Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
2024-04-17 | 15:26

Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?

Budowanie odporności psychicznej to nie tylko klucz do przetrwania kryzysu, ale także droga do osobistego i zawodowego rozwoju. Przygotujmy się na trudne czasy, szukając wsparcia i stosując
Praca Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl
2024-04-17 | 08:30

Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl

Samozatrudnieni stanowią blisko 19% wszystkich pracujących Polaków. Węższa grupa wolnych strzelców realizujących projekty na zlecenie różnych firm obejmuje 330 tys.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.