PL „Lewiatan”: Wspierając Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy
Organizacja Pracodawcy Lubelszczyzny „Lewiatan” istnieje od listopada 2001 roku, stanowiąc głos regionalnych przedsiębiorców. Misją organizacji jest tworzenie sprzyjających warunków do rozwoju przedsiębiorstw i lokalnej gospodarki, także poprzez wspieranie rynku pracy na Lubelszczyźnie. Jednym z ostatnich projektów, w pełni wpisujących się w działalność statutową lubelskiego Lewiatana, jest międzynarodowy projekt „Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy”. Inicjatywa otrzymała dofinansowanie Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu „Dialog Społeczny - Godna Praca.” Projekt, w świetle toczącej się wojny na Ukrainie spowodowanej rosyjską agresją, ma istotne znaczenie dla poprawy sytuacji kobiet na polskim rynku pracy, zwłaszcza uchodźczyń, wspierając jednocześnie cele zrównoważonego rozwoju.
Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy” został rozpoczęty 1 marca 2023 roku i jest inicjatywą Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan” prowadzoną we współpracy z partnerem projektu, norweską organizacją pracodawców - Naringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Celem wspólnej inicjatywy jest poprawa współpracy partnerów społecznych i władz publicznych w obszarze wyzwań rynku pracy, ze szczególnym naciskiem na pomoc kobietom, zwłaszcza uchodźczyniom, które chcą pogodzić rolę matki i pracownika.
Grupa docelowa projektu obejmuje szeroki zakres uczestników, w tym partnerów społecznych, m.in. organizacje pracodawców i związki zawodowe, które stanowią kluczowe elementy współpracy w ramach projektu. Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy” skierowany jest także do pracodawców, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu warunków zatrudnienia. Jednak główny nacisk projektu skierowany jest na pracownice, zwłaszcza matki w trudnej sytuacji życiowej oraz uchodźczynie, szczególnie z Ukrainy. Te ostatnie znajdują się zazwyczaj w trudnej sytuacji ekonomicznej, ale posiadają często wysokie kwalifikacje zawodowe.
- Z perspektywy pracodawców istnieje wiele powodów, dla których polskie firmy mogą i powinny wręcz sięgać po pracownice z Ukrainy. Po pierwsze, pracownice z Ukrainy często są bardzo zmotywowane do pracy i osiągania sukcesów, co może przekładać się na wydajność w firmie. Po drugie, wiele kobiet z Ukrainy posiada dobrą kwalifikację zawodową, co stanowi cenny zasób pracowników dla różnych branż. Po trzecie, zatrudnienie pracownic z Ukrainy może pomóc w rozwiązaniu problemu braku pracowników na rynku pracy w Polsce. Po czwarte, pracownice z Ukrainy często posługują się językiem polskim, co ułatwia komunikację i integrację w miejscu pracy. Dlatego też, pozyskanie pracownic z Ukrainy może przynosić korzyści firmom, wzmocnić ich konkurencyjność i pomóc w osiągnięciu sukcesu na rynku pracy. Lewiatan, podając pomocną rękę mamom-Ukrainkom, pomaga zarówno im, jak i polskim firmom – tłumaczy Dariusz Jodłowski, prezes zarządu Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan”,
Ponadto, projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy" zakłada poszerzenie wiedzy i doświadczenia partnerów społecznych, pracodawców i społeczeństwa na temat problematyki kobiet na rynku pracy. Istotnym elementem jest także zacieśnienie stosunków Lewiatana z norweską organizacją pracodawców, umożliwiając jeszcze większe możliwości współpracy pomiędzy tymi organizacjami. Dodatkowo, projekt skupia się na wsparciu w procesie integracji uchodźców na rynku pracy, co jest ważnym krokiem w budowaniu obywatelskiego i odpowiedzialnego społeczeństwa.
W ramach działań projektowych założono m.in. zarządzanie projektem, wsparcie dla matek na rynku pracy poprzez szkolenia i opiekę nad dziećmi, promocję dobrych praktyk, przygotowanie raportu oraz kampanię informacyjną dotyczącą roli kobiet - matek na krajowym rynku pracy.
Tymczasem, ponad półtora roku po wybuchu wojny na Ukrainie, polski rynek pracy przeszedł znaczące zmiany. Ukraińcy, stanowiący znaczną część migrantów w Polsce, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu tej sytuacji. Niskie bezrobocie to jedna z wyraźnych konsekwencji. Liczne raporty, w tym m.in. „Sytuacja zawodowa uchodźców z Ukrainy w Polsce” opracowany przez Manpower i Totalizator Sportowy, wskazują na spadek liczby bezrobotnych o 14% w porównaniu do stycznia 2022 roku, co oznacza, że przybycie Ukraińców miało pozytywny wpływ na stan zatrudnienia. Również profil pracowników uległ zmianie. W Polsce wśród migrantów z Ukrainy wcześniej dominowali mężczyźni, obecnie większość migrantów z Ukrainy to kobiety (67,8%). Ukraińcy aktywnie uczestniczą w życiu zawodowym, choć często dążą do znalezienia lepszych miejsc pracy, a 10% z nich pracuje w swoim zawodzie, ale na niższym stanowisku niż wcześniej. Warto zaznaczyć, że dla wielu Ukraińców Polska nie jest już tylko krajem przejściowym, a 39% z nich planuje pozostać tu na dłużej, a 6% chce zamieszkać tu na stałe. Migranci ci dążą do rozwoju zawodowego, korzystając z możliwości takich jak szkolenia zawodowe, lekcje języka polskiego i zapewniona opieka medyczna. Współpraca i pozytywne relacje między Ukraińcami a Polakami przyczyniają się do harmonijnego rozwoju polskiego rynku pracy, a szczególną rolę w tej historii odgrywają Ukraińskie mamy, które przyczyniają się do zróżnicowania i dynamiki tego rynku.
Projekt "Polskie i Ukraińskie Mamy na Polskim Rynku Pracy" realizowany przez Pracodawców Lubelszczyzny "Lewiatan" jest krokiem w kierunku integracji i wsparcia matek w naszym kraju. Wciąż jednak istnieją wyzwania i nierówności, które kobiety, w tym Ukrainki, muszą przezwyciężyć. Dlatego tak ważne jest kontynuowanie działań na rzecz stworzenia bardziej równych i sprzyjających warunków zatrudnienia dla wszystkich kobiet na polskim rynku pracy.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samym projekcie lub chcesz dołączyć do nas – wejdź na stronę internetową www.prywatnilublin.org lub zadzwoń do nas pod nr 081 532 43 33.
Artykuł finansowany przez Norwegię poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu "Dialog Społeczny - Godna Praca", Projekt „Polskie i ukraińskie mamy na polskim rynku pracy”
The article is supported by Norway through the Norway Grants 2014-2021, in the frame of the Programme “Social Dialogue – Decent Work”, Project “Polish and Ukrainian Mums on the Polish labour market”

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.