Płaca minimalna okiem przedsiębiorców i pracowników
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Minimalne wynagrodzenie pełni wiele ważnych funkcji, w tym: społeczną zapewniającą podstawowy dochód pracownikom oraz ekonomiczną wpływającą na rozwój gospodarki. Business Centre Club przeprowadził badanie, w którym zapytał pracowników i pracodawców jak postrzegają najniższy dopuszczalny poziom wynagrodzenia?
Według danych GUS płacę minimalną otrzymuje w Polsce około 2,2 mln Polaków. Wysokość minimalnego wynagrodzenia corocznie jest przedmiotem negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego, której Business Centre Club przewodniczy od października 2022 r.
Dyskusje dotyczące wysokości minimalnego wynagrodzenia prowadzone od wielu lat, opierają się głównie na pracach teoretycznych oraz na wyobrażeniach poszczególnych interesariuszy. Jak więc postrzegana jest płaca minimalna okiem najważniejszej grupy zainteresowanych, czyli pracodawców i pracowników? Czy z ich perspektywy płaca minimalna jest ważnym czynnikiem? Business Centre Club przeprowadził w 2022 r. badanie wśród przedsiębiorców i pracowników na temat roli i znaczenia minimalnego wynagrodzenia.
Wśród przedsiębiorców rola płacy minimalnej jest niezwykle istotna
- Większość pracodawców akceptuje fakt, że płaca minimalna powinna być na tyle wysoka, aby osoba, która ją otrzymuje była w stanie się utrzymać i funkcjonować wraz z rodziną na poziomie co najmniej minimum socjalnego. Jednak szereg przedsiębiorców i ekspertów wskazuje obecnie, że konieczne jest rozważenie bardziej efektywnych rozwiązań, np.: regionalizacji płacy minimalnej, ponieważ w niektórych, gorzej gospodarczo rozwiniętych regionach kraju jest ona za wysoka w odniesieniu do kosztów życia i w porównaniu do osiąganej w regionie przeciętnej produktywności w firmach. Może to powodować ograniczenie zatrudniania i aktywności lokalnych firm, zwiększając bezrobocie. – wskazuje Witold Michałek, wiceprezes BCC oraz autor raportów „Minimalne wynagrodzenie w ocenie pracodawców” oraz „Minimalne wynagrodzenie w ocenie pracowników.”
W przeprowadzonym badaniu przedsiębiorcy wskazują, że wbrew powszechnym opiniom, szybkie tempo wzrostu minimalnego wynagrodzenia nie przyczyniło się znacząco ani do redukcji zatrudnienia ani do spadku konkurencyjności większości badanych przedsiębiorstw. Jednocześnie w około połowie badanych średnich i dużych firm odsetek pracowników objętych minimalnym wynagrodzeniem jest bardzo niewielki.
Przedsiębiorcy wskazują, że rola płacy minimalnej jest w firmach niezwykle istotna, ponieważ w większości badanych przedsiębiorstw drabinki i mnożniki płacowe są z nią skorelowane.
Ważną od lat dyskutowaną jest kwestia jest to, czy płaca minimalna powinna być uregulowana prawnie? Większość krajów Unii Europejskiej przyjęła jednolite prawne uregulowanie minimalnego wynagrodzenia. W pozostałych państwach kwestie związane z wysokością płacy minimalnej ustalane są głównie za pośrednictwem układów zbiorowych pracy. W Polsce takich układów zbiorowych na dużą skalę nie ma zbyt wiele, co przypisuje się niekorzystnym, z punktu widzenia pracodawców, zapisom w kodeksie pracy. Według badania BCC zdecydowana większość (85 proc.) pracodawców potwierdza więc zasadność prawnego uregulowania minimalnego wynagrodzenia pracowników.
- Większość badanych pracodawców opowiada się za prawnym uregulowaniem płacy minimalnej, co przeczy tezie, wielokrotnie prezentowanej w publicznej dyskusji o „drapieżnej naturze” pracodawców i przedsiębiorców, dążących jakoby do wyzysku „siły roboczej” za wszelką cenę. – podkreśla Witold Michałek, Wiceprezes BCC.
Pracownicy nie mają jednak dostatecznej wiedzy na temat płacy minimalnej
Pracownicy wciąż postrzegają minimalne wynagrodzenie jako element systemu bezpieczeństwa socjalnego. Istnieje dość silne poparcie dla uzależnienia płacy minimalnej od wysokości ustawowego minimum socjalnego, jednocześnie jedynie 1/4 badanych pracowników uważa, że płaca minimalna powinna być ustalana jako pewna część średniego wynagrodzenia.
Znaczenie płacy minimalnej jako pośredniego czynnika wzrostu wynagrodzeń w firmie wydaje się niedoceniane. BCC zapytało więc pracowników jaki według nich wpływ na poziom innych wynagrodzeń ma poziom płacy minimalnej. Ponad połowa badanych pracowników wskazała, że według nich poziom minimalnego wynagrodzenia nie jest w ich firmie punktem odniesienia w ustalaniu stawek i struktury pozostałych wynagrodzeń, a jedynie 24 proc. wskazało, że w ich firmie zachodzi taka zależność, 22 proc. zatrudnionych wskazała, że nie ma wiedzy w tym zakresie. W badaniu pracodawców proporcje są odwrotne – aż 52 proc. potwierdza uzależnienie ustalania stawek i struktury wynagrodzeń w firmie w której pracują od wysokości płacy minimalnej.
Wyniki badania pracowników pokazują także ciekawe zjawisko „inwersji” poglądów na temat potrzeby częstotliwości negocjowania wysokości płacy minimalnej w warunkach wysokiej inflacji. Az 54 proc. pracodawców wskazało potrzebę zwiększenia częstotliwości negocjacji wysokości minimlanego wynagrodzenia do 6 lub 3 miesięcy. Wśród pracowników taką potrzebę wskazało 44 proc., choć realne interesy tej grupy interesariuszy powinny skłaniać do zwiększenia częstotliwości negocjacji, tak by płace minimalne „nadążały” za zmieniającą się z miesiąca na miesiąc inflacją.
Szereg przedsiębiorców i ekspertów wskazuje, że w obecnej sytuacji gospodarczej konieczne może okazać się rozważenie bardziej efektywnych rozwiązań, np. regionalizacji płacy minimalnej, ponieważ w niektórych, gorzej gospodarczo rozwiniętych regionach kraju jest ona za wysoka w porównaniu do osiąganej w regionie przeciętnej produktywności w firmach. Może to powodować ograniczenie zatrudniania i aktywności lokalnych firm, zwiększając bezrobocie i wyraźne dysproporcje w gospodarczym rozwoju pomiędzy regionami.
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.