Komunikaty PR

POLKI ŚWIETNIE SOBIE RADZĄ ZAWODOWO

2020-12-11  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Kowalska
Face it

Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl

Jak wynika z badań, Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze i świetnie radzą sobie w życiu zawodowym, wyróżniając się na tle Europy. Są coraz bardziej wyedukowane, znają biegle języki obce, studiują za granicą, coraz większy odsetek z nich kończy MBA i inne międzynarodowe kursy zarządzania. Badania wskazują również, że zmniejsza się w Polsce zjawisko „szklanego sufitu”.

Coroczny ranking Mastercard - Index of Women Enterpreneurs1, dotyczący kobiet-przedsiębiorców, analizuje sytuację w 58 krajach, m.in. pod kątem czynników, które ułatwiają lub hamują sukces biznesowy kobiet. Z najnowszego raportu wynika, że Polska jest pierwszym w Unii Europejskiej oraz piątym na świecie krajem pod względem najlepszych warunków dla rozwoju kobiecego biznesu.

- Na pewno mało kogo zdziwi, że na szczycie rankingu znalazł się Izrael, a zaraz za nim Stany Zjednoczone i Szwajcaria oraz Nowa Zelandia. Natomiast piąte miejsce Polski, która wyprzedziła Wielką Brytanię, czy Kanadę, a przede wszystkim kraje Unii Europejskiej, może niektórych zaskakiwać. Trudno jednak zaprzeczyć, że polskie kobiety są wyjątkowo przedsiębiorcze, odważne, zdeterminowane, pomysłowe i pracowite. To kluczowe czynniki sukcesu w biznesie - komentuje Krzysztof Sadecki, analityk finansowy, biznesmen i redaktor naczelny magazynu „Businessman Today”.

Raport Mastercard zauważa, że Polska była jednym z krajów, które mocno się rozwinęły, jeśli chodzi o tworzenie pozytywnego środowiska dla kobiet-przedsiębiorców. Pod tym względem Polska awansowała aż o 11 miejsc w porównaniu z ubiegłorocznym indeksem. Zauważono miedzy innymi zmniejszenie luki płci wśród osób prowadzących działalność przedsiębiorczą z 25% do 10%, a także podwyższenie oceny kulturowego postrzegania przedsiębiorców. Polska uzyskała również szczególnie wysokie wyniki w ocenie rozwoju kobiet z punktu widzenia edukacji. Wzięto pod uwagę liderki biznesu, specjalistki i kobiety pracujące w działach technicznych, wskaźnik przedsiębiorczości kobiet oraz ich udział w sile roboczej. Polska zajęła czwarte miejsce na świecie, biorąc pod uwagę wyżej wymienione połączone czynniki. Mastercard wskazuje, że w Polsce około 40% stanowisk kierowniczych w biznesie zajmują kobiety. 30% polskich przedsiębiorstw tworzą kobiety, co jest dwunastym najwyższym wynikiem wśród krajów uwzględnionych w indeksie.

Awans Polski w rankingu to doskonały przykład tego, jak wykorzystanie mechanizmów wsparcia specyficznych dla płci może szybko przynieść widoczne rezultaty”. Z raportu możemy się również dowiedzieć, że pozytywne wskaźniki obejmują wsparcie instytucjonalne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które wzrosło o 50% w porównaniu do 2019 r. i związaną z tym poprawę kulturowego postrzegania przedsiębiorczości.

Najnowszy indeks Mastercard idzie w parze z innymi rankingami, które również wysoko oceniają Polskę. Nasz kraj zajął ósme miejsce w najnowszej wersji „Indeksu szklanego sufitu” The Economist2 za 2019 rok, który ocenia jakość środowiska pracy kobiet. To stawia Polskę daleko przed Wielką Brytanią (23 miejsce), Stanami Zjednoczonymi (22 miejsce) i Niemcami (20 miejsce), a jedynie za krajami skandynawskimi oraz Francją i Belgią. Według The Economist kobiety zajmują 42,5% stanowisk kierowniczych w Polsce, czyli więcej niż w jakimkolwiek innym badanym kraju.

- Cieszę się, że w Polsce widać pozytywny trend zmniejszania się zjawiska „szklanego sufitu”. Dyskryminacja na rynku pracy działa niekorzystnie na całą gospodarkę. Kobiety są świetnymi liderkami – z jednej strony dlatego, że są coraz lepiej wykształcone, z drugiej ze względu na wysoki poziom miękkich kompetencji. W biznesie są rozważne i nastawione na budowanie relacji, a to procentuje, jeśli chodzi o jakość zarządzania. W niczym nie ustępują mężczyznom - biznesmenom i nie mają na tym punkcie żadnych kompleksów - komentuje Krzysztof Sadecki.

Podobne wnioski płyną też z innych badań. Wskaźnik PwC Women in Work3 plasuje Polskę na ósmym miejscu. Analitycy komentują, że w naszym kraju dokonano ogromnego postępu od 2000 r., jednak reprezentacja kobiet w zarządach pozostaje w Polsce nadal bardzo niska, podobnie jak w innych krajach regionu CEE, i wynosi zaledwie 10%.

- Zwiększenie udziału kobiet na szczeblu zarządczym wymaga zmiany mentalności, a to powolny proces. Widać jednak, że coraz więcej kobiet prowadzi własne firmy, a na rynku pracy dysproporcje w zarobkach kobiet i mężczyzn wykazują tendencję spadkową. Według danych Eurostatu, Polska jest na szóstym miejscu w UE pod względem najmniejszej różnicy w wynagrodzeniach w zależności od płci, która wynosi 8,8%, czyli znacznie poniżej średniej unijnej, wynoszącej 14,8%. Pandemia mocno wpływa na rynek pracy, więc trzeba bacznie obserwować, czy dysproporcje zarobków znowu nie zaczną rosnąć. Mam jednak nadzieję, że pracodawcy nie zejdą ze słusznie obranej drogi w tym zakresie – komentuje Krzysztof Sadecki.

 

1 https://mastercardcontentexchange.com/media/1ulpy5at/ma_miwe-report-2020.pdf

2 https://www.economist.com/graphic-detail/2020/03/04/iceland-leads-the-way-to-womens-equality-in-the-workplace

3 https://www.pwc.pl/pl/media/2020/2020-03-06-pwc-women-in-work-index-2020.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Face it
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.