Polski pracownik chętnie przyzna – ile zarabia oraz że chciałby podwyżki
Polski pracownik chętnie przyzna – ile zarabia oraz że chciałby podwyżki
W Polsce co drugi pracownik (50 proc.) nie ma problemu z otwartym dzieleniem się informacjami na temat zawartości swojego pakietu wynagrodzeń. 23 proc. woli jednak zachować te informacje dla siebie. Pod względem otwartości w mówieniu o zarobkach, Polaków wyprzedzają tylko Chorwaci (59 proc.) i Hiszpanie (55 proc.) – wynika z międzynarodowego badania, obejmującego 16 tys. pracowników w 16 krajach, przeprowadzonego przez SD Worx, jednego z kluczowych dostawców usług kadrowo-płacowych.
Otwarta komunikacja na temat wynagrodzeń i osobistych pakietów benefitów staje się coraz ważniejsza zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Konkurencja na rynku pracy oraz rosnący nacisk na indywidualność i dobre samopoczucie pracowników prowadzą do coraz bardziej elastycznego systemu wynagrodzeń. Pracownicy częściej poszukują spersonalizowanego pakietu benefitów, który odpowiada ich aktualnym oczekiwaniom finansowym i pozycji życiowej, a także przyczynia się do zdrowej równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Transparentność nową przewagą konkurencyjną
Rośnie również zapotrzebowanie na transparentność w tym obszarze – nie tylko na poziomie legislacyjnym i postanowień UE, ale również w odczuciach i potrzebach pracowników. Już ponad połowa (50 proc.) badanych pracodawców z Europy otwarcie i przejrzyście komunikuje o stosowanej polityce premiowania i wszelkich pakietach wynagrodzeń. Taką politykę realizują przede wszystkim polskie i angielskie firmy (61 proc.). Tylko 13 proc. polskich pracodawców twierdzi, że woli zachować te informacje w tajemnicy.
Z perspektywy pracowniczej, otwartość w zakresie wysokości wynagrodzeń najłatwiej przychodzi Chorwatom (59 proc.), Hiszpanom (55 proc.) i Polakom (50 proc.). Czterech na dziesięciu pracowników (42 proc.) w Polsce wie, ile zarabia ich najbliższy kolega na podobnym stanowisku. W badaniu SD Worx wyższe wyniki odnotowano tylko w Chorwacji (46 proc.). Co istotne, największym wzywaniem dla pracowników jest często złożoność samego paska wynagrodzeń. W Polsce średnio tylko 64 proc. pracowników twierdzi, że w pełni rozumie swój odcinek wypłaty.
– W obliczu dużej konkurencji na rynku pracy pracownicy oczekują od pracodawców przede wszystkim szczerości i zaufania. Coraz częściej o przewadze firm decydują wartości, jakie reprezentuje dana organizacja. Z tego też względu działy HR muszą skupić się na wypracowaniu transparentnych i zrozumiałych dla wszystkich pracowników regulaminów dot. płac, a także jasnym i przejrzystym przyznawaniu benefitów pracowniczych. Nie bez znaczenia jest również punktualność i poprawność wynagrodzeń. Pracodawcy nie mogą pozwalać sobie na pomyłki w tym obszarze – komentuje Paulina Zasempa, HR Manager w SD Worx Poland.
Jak możesz wybrać, to wybierasz pieniądze
Oferowanie zróżnicowanych pakietów wynagrodzeń jest kluczowe dla motywowania, zatrzymywania i przyciągania nowych talentów. Podczas gdy niektórzy pracownicy chętnie wybiorą więcej dni urlopu, inni zdecydują się na bonusy finansowe. Zgodnie z badaniem SD Worx, liczba i skład świadczeń dodatkowych różni się w zależności od kraju i firmy. W podziale na kraje, możliwość stworzenia własnego pakietu świadczeń w ramach określonego budżetu mają głównie pracownicy z Irlandii (44 proc.), następnie z Wielkiej Brytanii (33 proc.), Polski (30 proc.) i Włoch (27 proc.).
Natomiast najczęściej wykorzystywanym świadczeniem w Europie jest dodatek na wydatki ogólne, który jest włączony do pakietu płacowego dla 40 proc. badanych pracowników. Kolejne w tym zestawieniu są: dodatkowe ubezpieczenie społeczne (38 proc.) i świadczenia związane z wypoczynkiem (36 proc.). Polscy pracodawcy są liderami wśród krajów europejskich pod względem premiowania (51 proc.) i udzielania pożyczek (33 proc.). Nie zmienia to jednak faktu, że najbardziej pożądanym benefitem wśród europejskich pracowników wciąż są premie, bonusy i prowizje (79 proc.). Co więcej, polscy pracownicy (52 proc.) wskazali najczęściej, że chcieliby otrzymywać więcej pieniędzy, gdyby mieli możliwość zmienienia czegoś w swoim pakiecie wynagrodzeń.
– Kompleksowy, spersonalizowany pakiet wynagrodzeń jest świetnym sposobem pokazania pracownikowi, że firmie na nim zależy i że chce go docenić. Dane naszego badania wskazują jednak jednoznacznie, że Polacy najbardziej oczekują bonifikat finansowych. Co więcej, nie boją się otwarcie o tym mówić. W czasach rosnącej inflacji jest to tym bardziej ważne, zwłaszcza z perspektywy pracodawcy, który nie chce stracić utalentowanego pracownika na rzecz lepiej płacącej konkurencji. Aby temu zapobiec, wymagane jest wprowadzenie w firmie otwartej i przejrzystej komunikacji, która pozwoli obu stronom – pracodawcy i pracownikowi – na przedstawienie swoich potrzeb. Nie dojdzie jednak do tego, jeśli pracownicy nie będą mieli stałego dostępu do swojego paska wynagrodzeń – podsumowuje Paulina Zasempa.
O badaniu
Z czym dokładnie wiąże się nasz pakiet wynagrodzeń, ile firm prowadzi otwartą i przejrzystą politykę płacową i czy wiemy dokładnie, ile zarabiają nasi koledzy? Aby odpowiedzieć na to pytanie, SD Worx przeprowadził w lutym 2023 roku badanie wśród 16 011 pracowników w 16 krajach. Obejmowało ono: Belgię, Holandię, Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Irlandię, Austrię, Szwajcarię, Włochy, Hiszpanię, Polskę, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Danię i Chorwację.
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.