Polski pracownik chętnie przyzna – ile zarabia oraz że chciałby podwyżki
Polski pracownik chętnie przyzna – ile zarabia oraz że chciałby podwyżki
W Polsce co drugi pracownik (50 proc.) nie ma problemu z otwartym dzieleniem się informacjami na temat zawartości swojego pakietu wynagrodzeń. 23 proc. woli jednak zachować te informacje dla siebie. Pod względem otwartości w mówieniu o zarobkach, Polaków wyprzedzają tylko Chorwaci (59 proc.) i Hiszpanie (55 proc.) – wynika z międzynarodowego badania, obejmującego 16 tys. pracowników w 16 krajach, przeprowadzonego przez SD Worx, jednego z kluczowych dostawców usług kadrowo-płacowych.
Otwarta komunikacja na temat wynagrodzeń i osobistych pakietów benefitów staje się coraz ważniejsza zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Konkurencja na rynku pracy oraz rosnący nacisk na indywidualność i dobre samopoczucie pracowników prowadzą do coraz bardziej elastycznego systemu wynagrodzeń. Pracownicy częściej poszukują spersonalizowanego pakietu benefitów, który odpowiada ich aktualnym oczekiwaniom finansowym i pozycji życiowej, a także przyczynia się do zdrowej równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Transparentność nową przewagą konkurencyjną
Rośnie również zapotrzebowanie na transparentność w tym obszarze – nie tylko na poziomie legislacyjnym i postanowień UE, ale również w odczuciach i potrzebach pracowników. Już ponad połowa (50 proc.) badanych pracodawców z Europy otwarcie i przejrzyście komunikuje o stosowanej polityce premiowania i wszelkich pakietach wynagrodzeń. Taką politykę realizują przede wszystkim polskie i angielskie firmy (61 proc.). Tylko 13 proc. polskich pracodawców twierdzi, że woli zachować te informacje w tajemnicy.
Z perspektywy pracowniczej, otwartość w zakresie wysokości wynagrodzeń najłatwiej przychodzi Chorwatom (59 proc.), Hiszpanom (55 proc.) i Polakom (50 proc.). Czterech na dziesięciu pracowników (42 proc.) w Polsce wie, ile zarabia ich najbliższy kolega na podobnym stanowisku. W badaniu SD Worx wyższe wyniki odnotowano tylko w Chorwacji (46 proc.). Co istotne, największym wzywaniem dla pracowników jest często złożoność samego paska wynagrodzeń. W Polsce średnio tylko 64 proc. pracowników twierdzi, że w pełni rozumie swój odcinek wypłaty.
– W obliczu dużej konkurencji na rynku pracy pracownicy oczekują od pracodawców przede wszystkim szczerości i zaufania. Coraz częściej o przewadze firm decydują wartości, jakie reprezentuje dana organizacja. Z tego też względu działy HR muszą skupić się na wypracowaniu transparentnych i zrozumiałych dla wszystkich pracowników regulaminów dot. płac, a także jasnym i przejrzystym przyznawaniu benefitów pracowniczych. Nie bez znaczenia jest również punktualność i poprawność wynagrodzeń. Pracodawcy nie mogą pozwalać sobie na pomyłki w tym obszarze – komentuje Paulina Zasempa, HR Manager w SD Worx Poland.
Jak możesz wybrać, to wybierasz pieniądze
Oferowanie zróżnicowanych pakietów wynagrodzeń jest kluczowe dla motywowania, zatrzymywania i przyciągania nowych talentów. Podczas gdy niektórzy pracownicy chętnie wybiorą więcej dni urlopu, inni zdecydują się na bonusy finansowe. Zgodnie z badaniem SD Worx, liczba i skład świadczeń dodatkowych różni się w zależności od kraju i firmy. W podziale na kraje, możliwość stworzenia własnego pakietu świadczeń w ramach określonego budżetu mają głównie pracownicy z Irlandii (44 proc.), następnie z Wielkiej Brytanii (33 proc.), Polski (30 proc.) i Włoch (27 proc.).
Natomiast najczęściej wykorzystywanym świadczeniem w Europie jest dodatek na wydatki ogólne, który jest włączony do pakietu płacowego dla 40 proc. badanych pracowników. Kolejne w tym zestawieniu są: dodatkowe ubezpieczenie społeczne (38 proc.) i świadczenia związane z wypoczynkiem (36 proc.). Polscy pracodawcy są liderami wśród krajów europejskich pod względem premiowania (51 proc.) i udzielania pożyczek (33 proc.). Nie zmienia to jednak faktu, że najbardziej pożądanym benefitem wśród europejskich pracowników wciąż są premie, bonusy i prowizje (79 proc.). Co więcej, polscy pracownicy (52 proc.) wskazali najczęściej, że chcieliby otrzymywać więcej pieniędzy, gdyby mieli możliwość zmienienia czegoś w swoim pakiecie wynagrodzeń.
– Kompleksowy, spersonalizowany pakiet wynagrodzeń jest świetnym sposobem pokazania pracownikowi, że firmie na nim zależy i że chce go docenić. Dane naszego badania wskazują jednak jednoznacznie, że Polacy najbardziej oczekują bonifikat finansowych. Co więcej, nie boją się otwarcie o tym mówić. W czasach rosnącej inflacji jest to tym bardziej ważne, zwłaszcza z perspektywy pracodawcy, który nie chce stracić utalentowanego pracownika na rzecz lepiej płacącej konkurencji. Aby temu zapobiec, wymagane jest wprowadzenie w firmie otwartej i przejrzystej komunikacji, która pozwoli obu stronom – pracodawcy i pracownikowi – na przedstawienie swoich potrzeb. Nie dojdzie jednak do tego, jeśli pracownicy nie będą mieli stałego dostępu do swojego paska wynagrodzeń – podsumowuje Paulina Zasempa.
O badaniu
Z czym dokładnie wiąże się nasz pakiet wynagrodzeń, ile firm prowadzi otwartą i przejrzystą politykę płacową i czy wiemy dokładnie, ile zarabiają nasi koledzy? Aby odpowiedzieć na to pytanie, SD Worx przeprowadził w lutym 2023 roku badanie wśród 16 011 pracowników w 16 krajach. Obejmowało ono: Belgię, Holandię, Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Irlandię, Austrię, Szwajcarię, Włochy, Hiszpanię, Polskę, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Danię i Chorwację.

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.