Komunikaty PR

Polski pracownik chętnie przyzna – ile zarabia oraz że chciałby podwyżki

2023-04-25  |  13:30
Biuro prasowe

Polski pracownik chętnie przyzna – ile zarabia oraz że chciałby podwyżki

 

W Polsce co drugi pracownik (50 proc.) nie ma problemu z otwartym dzieleniem się informacjami na temat zawartości swojego pakietu wynagrodzeń. 23 proc. woli jednak zachować te informacje dla siebie. Pod względem otwartości w mówieniu o zarobkach, Polaków wyprzedzają tylko Chorwaci (59 proc.) i Hiszpanie (55 proc.) – wynika z międzynarodowego badania, obejmującego 16 tys. pracowników w 16 krajach, przeprowadzonego przez SD Worx, jednego z kluczowych dostawców usług kadrowo-płacowych.

 

Otwarta komunikacja na temat wynagrodzeń i osobistych pakietów benefitów staje się coraz ważniejsza zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Konkurencja na rynku pracy oraz rosnący nacisk na indywidualność i dobre samopoczucie pracowników prowadzą do coraz bardziej elastycznego systemu wynagrodzeń. Pracownicy częściej poszukują spersonalizowanego pakietu benefitów, który odpowiada ich aktualnym oczekiwaniom finansowym i pozycji życiowej, a także przyczynia się do zdrowej równowagi między pracą a życiem prywatnym.

Transparentność nową przewagą konkurencyjną

Rośnie również zapotrzebowanie na transparentność w tym obszarze – nie tylko na poziomie legislacyjnym i postanowień UE, ale również w odczuciach i potrzebach pracowników. Już ponad połowa (50 proc.) badanych pracodawców z Europy otwarcie i przejrzyście komunikuje o stosowanej polityce premiowania i wszelkich pakietach wynagrodzeń. Taką politykę realizują przede wszystkim polskie i angielskie firmy (61 proc.). Tylko 13 proc. polskich pracodawców twierdzi, że woli zachować te informacje w tajemnicy.

 

Z perspektywy pracowniczej, otwartość w zakresie wysokości wynagrodzeń najłatwiej przychodzi Chorwatom (59 proc.), Hiszpanom (55 proc.) i Polakom (50 proc.). Czterech na dziesięciu pracowników (42 proc.) w Polsce wie, ile zarabia ich najbliższy kolega na podobnym stanowisku. W badaniu SD Worx wyższe wyniki odnotowano tylko w Chorwacji (46 proc.). Co istotne, największym wzywaniem dla pracowników jest często złożoność samego paska wynagrodzeń. W Polsce średnio tylko 64 proc. pracowników twierdzi, że w pełni rozumie swój odcinek wypłaty.

 

W obliczu dużej konkurencji na rynku pracy pracownicy oczekują od pracodawców przede wszystkim szczerości i zaufania. Coraz częściej o przewadze firm decydują wartości, jakie reprezentuje dana organizacja. Z tego też względu działy HR muszą skupić się na wypracowaniu transparentnych i zrozumiałych dla wszystkich pracowników regulaminów dot. płac, a także jasnym i przejrzystym przyznawaniu benefitów pracowniczych. Nie bez znaczenia jest również punktualność i poprawność wynagrodzeń. Pracodawcy nie mogą pozwalać sobie na pomyłki w tym obszarze – komentuje Paulina Zasempa, HR Manager w SD Worx Poland.

Jak możesz wybrać, to wybierasz pieniądze

Oferowanie zróżnicowanych pakietów wynagrodzeń jest kluczowe dla motywowania, zatrzymywania i przyciągania nowych talentów. Podczas gdy niektórzy pracownicy chętnie wybiorą więcej dni urlopu, inni zdecydują się na bonusy finansowe. Zgodnie z badaniem SD Worx, liczba i skład świadczeń dodatkowych różni się w zależności od kraju i firmy. W podziale na kraje, możliwość stworzenia własnego pakietu świadczeń w ramach określonego budżetu mają głównie pracownicy z Irlandii (44 proc.), następnie z Wielkiej Brytanii (33 proc.), Polski (30 proc.) i Włoch (27 proc.).

Natomiast najczęściej wykorzystywanym świadczeniem w Europie jest dodatek na wydatki ogólne, który jest włączony do pakietu płacowego dla 40 proc. badanych pracowników. Kolejne w tym zestawieniu są: dodatkowe ubezpieczenie społeczne (38 proc.) i świadczenia związane z wypoczynkiem (36 proc.). Polscy pracodawcy są liderami wśród krajów europejskich pod względem premiowania (51 proc.) i udzielania pożyczek (33 proc.). Nie zmienia to jednak faktu, że najbardziej pożądanym benefitem wśród europejskich pracowników wciąż są premie, bonusy i prowizje (79 proc.). Co więcej, polscy pracownicy (52 proc.) wskazali najczęściej, że chcieliby otrzymywać więcej pieniędzy, gdyby mieli możliwość zmienienia czegoś w swoim pakiecie wynagrodzeń.

Kompleksowy, spersonalizowany pakiet wynagrodzeń jest świetnym sposobem pokazania pracownikowi, że firmie na nim zależy i że chce go docenić. Dane naszego badania wskazują jednak jednoznacznie, że Polacy najbardziej oczekują bonifikat finansowych. Co więcej, nie boją się otwarcie o tym mówić. W czasach rosnącej inflacji jest to tym bardziej ważne, zwłaszcza z perspektywy pracodawcy, który nie chce stracić utalentowanego pracownika na rzecz lepiej płacącej konkurencji. Aby temu zapobiec, wymagane jest wprowadzenie w firmie otwartej i przejrzystej komunikacji, która pozwoli obu stronom – pracodawcy i pracownikowi – na przedstawienie swoich potrzeb. Nie dojdzie jednak do tego, jeśli pracownicy nie będą mieli stałego dostępu do swojego paska wynagrodzeń – podsumowuje Paulina Zasempa.

 

O badaniu

Z czym dokładnie wiąże się nasz pakiet wynagrodzeń, ile firm prowadzi otwartą i przejrzystą politykę płacową i czy wiemy dokładnie, ile zarabiają nasi koledzy? Aby odpowiedzieć na to pytanie, SD Worx przeprowadził w lutym 2023 roku badanie wśród 16 011 pracowników w 16 krajach. Obejmowało ono: Belgię, Holandię, Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Irlandię, Austrię, Szwajcarię, Włochy, Hiszpanię, Polskę, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Danię i Chorwację.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.