Praca hybrydowa – czy jest teraz najpopularniejszym trendem?
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
Praca hybrydowa, czyli łączenie wykonywania obowiązków zawodowych po części w biurze i w domu, zaczyna być wiodącym trendem. Po zakończeniu pandemii nastąpił powrót do firm, jednak w wielu przypadkach w postaci właśnie hybrydowej. Jakie są plusy takiego rozwiązania dla pracowników i dla pracodawców? Czy ten model zostanie z nami na zawsze? Odpowiada ekspertka przedsiębiorczości i doradczyni biznesowa Sylwia Szwed.
Polacy na początku zniechęceni pracą zdalną, po pewnym czasie ją pokochali. Pracodawcy jednak wymagali powrotu do biur. Złotym środkiem jest oczywiście praca hybrydowa.
- Nie dziwię się, że praca w domu przypadła nam do gustu. W pierwszym momencie czuliśmy się zamknięci w czterech ścianach, przytłoczeni, rozproszeni innymi obowiązkami. Jednak po 2-3 latach okazało się, że jest wiele korzyści pracy zdalnej. Nie trzeba marnować czasu na dojazd, wydawać pieniędzy na posiłki poza biurem i paliwo, można opiekować się dziećmi (oczywiście do pewnego stopnia), mamy po prostu większą elastyczność i możliwość dostosowania się. Pracodawcy w Polsce często nie są gotowi na całkowitą pracę zdalną. Stąd wyjściem stała się hybryda. Obecnie często chodzi się do biura np. dwa dni w tygodniu, lub w systemie tydzień (w biurze) - tydzień (w domu), pozwala to na kontakt ze współpracownikami, co dla wielu osób jest istotne. W wielu przypadkach praca zdalna jest możliwa na stałe np. programiści, informatycy, twórcy, nie muszą chodzić do biura. Od kwietnia mamy już ustawę regulującą pracę zdalną, więc o wiele łatwiej określić wspólne zasady, płatności za prąd, sprzęt itp. – tłumaczy Sylwia Szwed.
Firmy w Polsce i na świecie zauważyły korzyści finansowe związane z pracą zdalną lub hybrydową.
- Zmniejszenie powierzchni biur, co jest olbrzymią oszczędnością, mniejsze koszty eksploatacyjne, możliwość zatrudniania specjalistów z całego świata, atrakcyjna oferta dla pokolenia Z, które liczy na pracę zdalną lub hybrydową, a wręcz jej wymaga – to tylko główne zalety takiego rozwiązania. Ja gorąco namawiam pracodawców, że jeśli mają taką możliwość, niech wprowadzają pracę zdalną lub hybrydową. Okazuje się, że pracownicy lepiej i wydajniej pracują z domu. Osobiście zachęcam szefów do miłych gestów, które stają się coraz popularniejsze, np. kupno kawy czy herbaty dla pracowników, którzy pracują zdalnie. W biurach z kolei, aby ułatwić zatrudnionym przychodzenie do pracy, organizuje się np. dni z pupilami, pracownicze obiady, czyli przykładowo w środy pracodawca kupuje wszystkim lunche. Owocowe czwartki są już z nami od dawna i stały się swego rodzaju memem, dlatego szefostwo musi postarać się bardziej i często to robi. Jest to trend jaki będzie się umacniał, bo po prostu pokochaliśmy pracę zdalną i hybrydową – mówi Sylwia Szwed, doradczyni biznesowa i mentorka przedsiębiorców.
Praca hybrydowa nie jest oczywiście możliwa we wszystkich zawodach, jednak tam, gdzie da się ją wprowadzić, okazuje się dobrym rozwiązaniem dla pracowników i pracodawców.
Sylwia Szwed - Doradczyni Strategiczna, Przewodniczka Biznesowa, Mentorka Przedsiębiorców, Kreatorka Biznesu.
Posiada 20-letnie doświadczenie w biznesie w wielu branżach od produkcji i przemysłu do sektora beauty. Managerka, gdzie jako CEO odpowiadała za cały obszar rozwoju firmy, pozyskania klientów strategicznych, przygotowania spółek do debiutu giełdowego i rozwoju działalności. Dysponuje rozległym doświadczeniem i wiedzą z zakresu zarządzania, zwłaszcza strategicznego, przejmowania przedsiębiorstw i ich restrukturyzacji, tworzenia planów rozwojowych, pozyskania finansowania zewnętrznego i szybkiego reagowania na zmiany. Jej domeną jest sprzedaż, która wypływa z naturalnego zachowania dzielenia się i oferowania ludziom pomocy.
Zwolenniczka innowacyjności, rozumianej jako umiejętność znajdowania lepszych, szybszych i łatwiejszych sposobów świadczenia usług. Umiejętności i kompetencje zarządcze zdobyła dzięki awansom od najniższego szczebla i znajomości pracy na każdym poziomie struktury organizacyjnej firmy.
Castorama wspiera różnorodność: Praktyki wspomagane dla osób z niepełnosprawnośc
Złoty czas dla fachowców, nie tylko ze względu na rosnące wynagrodzenia
Pracodawco - nie bądź Grinchem!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.